Димитър Маргаритов: В извънредната ситуация зачестиха потребителските оплаквания от онлайн измами
Наблюдава се най-вече увеличаване активността на обажданията на телефона на потребителя. Има пренасочени обаждания и от телефон 112. Основните оплаквания са свързани с поръчки по интернет на стоки от първа необходимост, които са дефицитни”. Това заяви в ефира на "Събуди се" по Нова тв председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.
"Може би това е най-критичната точка, по която трябва да се работи. В социалните мрежи е доста лесно някой да си направи профил, който след няколко дни да изтрие. Да събере поръчки за кратко време и след това или да достави нещо съвсем различно, или изобщо да не достави стока", обясни той.
Маргаритов призова потребителите, ако решат да купуват такива стоки в интернет, да е от сайтове, които имат надеждна информация и може да се осъществи пряка връзка с търговеца. Сега е забранено да се провеждат презентации, на които се събират големи групи потребители в затворени пространства и съответно не могат да се реализират сделки за стоки с привидно изключителни качества на нереално високи цени. Беше разяснено, че все пак това са сделки извън търговски обект и потребителите по закон имат право на отказ от покупката в 14-дневен срок.
В отговор на въпрос относно проверки за продажба на лекарства по интернет, както и разкрито нерегламентирано производство и предлагане на дезинфектанти и други предпазни консумативи Маргаритов отбеляза, че контролът е затегнат изключително много още от първия ден на извънредното положение.
„По разпореждане на Върховната административна прокуратура ние, РЗИ, НАП и други контролни органи имаме ежедневно съвместни екипи, до момента са извършени над 300 проверки в цялата страна и на търговски обекти, и на аптеки. Имахме случаи, в които или не е обявена коректно цената, или изобщо не е обявена такава, което дава на търговеца възможност да предлага стоката на различна цена за всеки клиент. Следим и онлайн пространството – тук също сме извършили вече стотици проверки – за забраната за продажба на лекарства, отпускани по лекарско предписание, в интернет. Имаме няколко такива случая, сезирали сме Изпълнителната агенция по лекарствата", обясни той.
По отношение на това дали са необходими допълнителни мерки срещу повишаването на цените на отделни продукти на пазара, председателят на КЗП заяви, че в ситуации като сегашната има моменти, в които определени групи стоки са в дефицит, това е така в световен план, и в тези по-скоро кратки моменти може да се получат изкривявания, но мерките, които трябва да се вземат, са бързи действия за осигуряване на тези стоки на пазара, както виждаме, че става у нас сега. Тогава пазарът се успокоява и това е най-ефективната мярка, защото всичко друго би могло по-скоро да доведе до липсата на тези стоки или до продажбата им „на черно”.
За развитието на ситуацията в туризма Маргаритов се позова на дадените от Генерална дирекция „Потребители и правосъдие” на ЕК от 19.03.2020 г. разяснения и изготвените съвместно от Министерството на туризма и КЗП указания и препоръки до туристическия бизнес и потребителите.
„Указанията са свързани с новия закон за извънредните мерки и действия, които предвиждат удължаване на сроковете, включително за връщане на парите, заплатени за пакетни пътувания, а препоръките, които даваме, са да се търсят възможности за отсрочване, включително да се издават разписки-ваучери за по-дълги периоди от време, чрез които потребителите да държат възможността тази почивка да се случи до 24 месеца.”
Туроператорите са длъжни да гарантират ликвидността на тези документи. Накрая председателят посочи, че вероятно има „хуманитарни случаи”, при които тези пари в момента са нужни за покриване на възникнали непредвидени и неотложни разходи, но призивът е в общия случай хората да търсят възможности за отлагане. „Ще дойде време, когато тези почивки ще могат да бъдат реализирани”, завърши той.