Дигитални раници, промяна в начина на оценяване, училищните бюджети да се определят от качеството
Министерството на образованието ще се стреми да даде по-голяма възможност на учителите да избират материала, който преподават, да промени начина на оценяване и да въведе наредба, според която училищните бюджети да се определят от качеството на образование и приноса към развитието на учениците.
Това стана ясно от думите на министъра на образованието проф. Галин Цоков пред БНТ. Според него ограничаването с един учебник по предмет не би бил добър подход, но е необходимо да се балансира по отношение на одобряваните учебници, свързани със специфичния стил на преподаване на учителя и различните възможности на учениците.
"Ако се премине към дигитална раница, ще станат по-леки физическите. Амбицията е през следващите години тази платформа да се разшири и в нея да влезе учебно съдържание, изготвено от самите учители. И тук идва новата роля на учителя – да не бъде просто транслатор на знания, а и креатор – създател на учебно съдържание, съобразено с неговия стил и неговите ученици."
Проф. Цоков каза, че следващите години ролята на учебниците ще стане по-различна, защото сега основните документи, които определят съдържанието, са учебните планове и учебната програма, а всъщност учебникът е помощник както на ученика, така и на учителя, но в даден момент може да не е задължителен. "В разработената образователна платформа дигитална раница може да се качи всякакво съдържание според стила на преподаване на учителя", обясни министърът.
Учители да избират как да работят със своите ученици
Галин Цоков обясни, че една от основните ни задачи в правителствената програма е разработване и структуриране на учебните програми по нов начин. Учебните програми да бъдат свързани с определени компетентности рамки, за да може всъщност учителят да има повече избор и автономност как да работи със своите ученици.
Сега учебното съдържание е структурирано по определени теми, хорариум за всяка тема и учителят не може да съобрази винаги своя стил на преподаване с конкретните ученици.
По думите на образователния министър така ще се формират умения и компетентности, а не само възпроизвеждане на знанията.
Промяна на начина на оценяване и промяна на финансирането на училищата
Пред следващите години МОН ще се опита да промени и начина на оценяване. Това процес няма да се случи в следващата учебна година, а ще продължи 2-3 години. В самите оценителни задачи да се изисква повече прилагане на умения, а не само възпроизвеждане, поясни проф. Цоков.
"Ще почнем да го тестваме в рамките на един голям проект "Компетентностен подход в образованието", за да може след 3-4 години да се реализира в цялата образователна система", каза той.
Министърът заяви, че когато се въведат индикатори за качество на всеки учител и училище, ще може да се определи приносът за личностното развитие на всеки ученик. Цоков уточни, че МОН разговаря се депутатите от парламентарната комисия по образование и най-вероятно наредбата за управление на качество на образованието ще може да се въведе.
Министърът обясни, че идеята е да се проследяват учителят, училището паралелката и ученикът и развитието му, а заплащането и бюджетът на училището да бъде обвързан с качеството на образованието:
"Може и самото финансиране на училището да се обвърже с качеството и тази принадена стойност – това, с което училището и учителят допълнително допринасят към развитието на децата. Ако кажем, че най-качествените са най-желаните училища, където резултатите на учениците са най-високи, то тогава ще видим още по-голямо разделение в качеството на образованието в едните и другите."
Галин Цоков посочи, че едно училище с относително ниски резултати може да е допринесло до голяма степен за знанията и развитието на учениците си - например за 2 г. да направи скок в резултата от външно оценяване на учениците от 3,25 на 3,75. "Това е голямо постижение в такива училища и трябва да се отчита", добави министърът на образованието.