Денков няма да участва в служебен кабинет, отчете 921 млн. повече за образование
921 милиона лева повече за образование и наука са дадени за последните 7 месеца. От тях в детските градини, училищата и университетите са инвестирани 785 млн. лв. над средствата от 2021 г., а за наука - 176 млн. лв. допълнително в сравнение с миналата година.
Това отчете министърът на образованието Николай Денков в края на мандата си.
Той подчерта, че няма да участва в бъдещия служебен кабинет, тъй като е влязъл в партия "Продължаваме промяната". В следващите месеци Денков ще се включи в предизборната кампания.
В същото време министърът призна, че някои знакови реформи - като промяна на графика на учебната година и оценката на добавената стойност на училищата - към момента са само поставени на масата, но не срещат подкрепа.
"Учител отново стана престижна професия" - посочи Денков, като визира повишението на учителските заплати. Той подчерта, че това е в резултат на усилията и от предходните години, а доходите все още не са задоволителни. Но трябва да се инвестира и в квалификация на учителите и в извънкласните занимания и по-интересното представяне на учебния материал.
Денков изброи реформите, направени през 2022 г.
Сред тях са безплатните детски градини и ясли, анализ на качеството на учебното съдържание, както и оценка на добавената стойност на училищата въз основа на резултатите от националното външно оценяване и държавните зрелостни изпити. Резултатите предстои да се обобщят.
Прави се и система за плавен преход между яслите и детските градини. Продължава работата по дигитализация на образованието и деполитизацията на училищните директори. Всички конкурси за директори това лято ще са в един ден с тест, генериран същата сутрин в МОН, за да се избегне изтичане на информация.
Във висшето образование са увеличени двукратно стипендиите за докторантите, от 500 на 1000 лева, за да могат докторантите да издържат себе си и семействата си, посочи министърът. Минималната заплата на асистент е увеличена на 1500 лева, за да догони увеличението на учителската. Представена бе концепция за обединяване на висши училища, закупен е софтуер, който да следи за плагиатство, въведена е възможността за съвместно обучение в два вуза.