Денков: ''Не се справихме с ваксинацията на учителите''. Недоверие провалило кампанията
"Не се справихме, защото има недоверие в обществото." Така служебният министър на образованието проф. Николай Денков отговори на въпроса защо не е постигната целта за 70% ваксинирани срещу COVID-19 учители към началото на учебната година в интервю за bTV.
"Не се справихме, защото има недоверие в обществото. Това е очевидно за всеки. Направихме кампания. Аз самият многократно, всеки удобен случай използвам, за да кажа: "Ваксинирайте се! Това спасява животи". За съжаление, има хора, които говорят други неща", каза министър Денков. Той препоръчва не само учителите, а и децата да се ваксинират.
Учебната година започва утре присъствено навсякъде при изискване децата да стоят на разстояние едно от друго, родителите също да бъдат на обособени за целта места. Оттам нататък директорът на училището е отговорен за организацията на пропускателния режим, включително за това дали ще се мери телесната температура на входа; дали ще има прегледи на децата; дали ще се използват UV лампи и ако да, какви.
"UV лампите, пречиствателите на въздуха не са отхвърлени, но разговорите с експертите показват, че за да бъдат наистина много ефективни, трябва да бъдат от много висок клас", предупреди Денков.
Проследяването на заболеваемостта сред учителите и учениците ще се извършва на база споразумение, което предстои да подпишат МОН и МЗ. "Със свързването на базата данни между нашето министерство и здравното министерство ние до края на тази седмица ще имаме ясна картина какво е положението в училищата", каза Денков.
При навлизане в тъмночервена зона (засега няма такава в България) вариантите са два. Здравният министър затваря всички образователни институции се преминава към електронно обучение или се преценява ситуацията училище по училище и на тази база се решава дали то да бъде или да не бъде затворено.
"Когато има изрична заповед на министъра на здравеопазването, тя е с по-висок приоритет, ние ще трябва да затворим. Но ако ние имаме свободата, тогава няма да затваряме училищата, освен ако конкретно училище няма проблем", увери служебният министър на образованието.
Инициирането на затваряне на училище ще е отговорност на педагогическия съвет.
Тестове
Родителите ще имат възможността да изберат между три вида тестове и да заявят с кой от тях предпочитат децата им да бъдат тествани.
"Има три вида тестове в България, за двата със сигурност знам, че са одобрени, за третия не съм сигурен, върви дискусия. Одобрението минава през здравните власти", каза Денков.
"Едните са т. нар. близалки, които са на принципа на пуловете, тоест от целия клас събирате близалките и ги слагате в един тест и ги проверявате дали има поде едно болно дете в класа. Ако има, се тестват индивидуално всички. Тук има известни особености - част от родителите не са много съгласни с този подход.
Другите са свързани с т. нар. "плюнчени тестове". Всяко дете дава секрет от устата и оттам се гледа. Там е индивидуално.
Третите са в нослето. Самото дете си бърка с клечката и след това се изследва", допълни той.
Масово тестване ще има всяка седмица, ако 90% от тях са съгласни на това.
Тестовете ще предоставят РЗИ.
Масов скрининг в училищата в България няма как да се случи сега, посочи министърът и обясни, че "това означава да се вземе съгласието на родителите да се вземе кръв от децата, за да се провери дали имат антитела".
20 хил. учители са заявили, че искат да бъдат тествани преди началото на учебната година, което ще се осъществи с районните здравни инспекции.
Проблеми извън COVID
"През последните години имаме постоянно ниво на проблеми. 5% от децата не са обхванати и това продължава през последните 4 г. без никакво изменение - смята Денков. - Отделно имаме много висок процент деца, които не си вземат изпитите - националното външно оценяване след 4-и и 7-и клас. 25% от учениците след НВО в 7. клас не са си взели изпита по български език и литература. 45% от децата не са си взели изпита по математика. (...) Това са децата в риск, защото то означава, че те не са готови да преминат в осми клас.
Не обичам да замазвам проблемите. Това трябва да бъде пределно ясно. Ние имаме сериозен проблем в нашата образователна система. Той се обостри за част от децата около КОВИД, но той не е възникнал вчера. Много дълго време образованието не беше приоритет. То все още продължава да не бъде достатъчно приоритетно в нашата система."