Четвъртокласниците по-добри в учението от абитуриентите: МОН публикува резултатите от НВО
По-добро е представянето на четвъртокласниците на националното външно оценяване в сравнение с резултатите на дванадесетокласниците, показват публикуваните днес от МОН резултати от НВО на учениците, завършили началната степен на училищно образование. Те могат да се проверят ТУК.
Средната оценка на явилите се над 52 хил. деца е "много добър".
По български език и литература те са изкарали средно 70,5 точки от 100. Този резултат е съизмерим с миналогодишния.
Повишение със 7 т. спрямо 2022 г. има по математика - средно 64,4 т. от 100.
По скалата за превръщане на точките в оценки, при която оценка Среден (3) се поставя на 30% от максималния брой точки, резултатът и по двата предмета е „много добър“.
С близо 300 повече от 2022 г. са изпитните работи, оценени с максимален брой точки – 1707. 9906 ученици са с отлични оценки и по двата предмета, което е с 33% повече в сравнение с миналата година. 64 ученици са с максимален брой точки – 100, едновременно и на двата изпита, а с 0 точки – 31 ученици. С по две слаби оценки са около 5% от четвъртокласниците.
Задачите с избираем отговор по български език и литература проверяват предимно езикови знания с приложен характер. Резултатите показват, че учениците успешно разпознават представки и синоними, като цяло разбират смисъла на прочетеното и значението на думите в контекст. На диктовката успеваемостта е 75%, а на творческата задача – 63%. Творческата задача показва, че учениците могат да създават собствен текст с помощта на картини и повечето от тях правилно обвързват действията на героите с изобразеното. Учениците са неуверени да предадат емоционалното състояние на героите и се затрудняват да поставят заглавие.
Задачите с кратък свободен отговор дават информация дали ученикът се ориентира в съдържанието на текста. 62% отговарят на въпрос, който изисква разбиране на причинно- следствени връзки, но 41 % не могат да посочат доказателство за отговор с примери от текста.
Въпросите с избираем отговор на изпита по математика показват много висока успеваемост при извършване на изучените аритметични действия, както и уверено разпознаване на геометрични фигури. Най-големи затруднения четвъртокласниците са срещнали в 3. въпрос, при който трябва да намерят липсваща цифра в израз, свързан със събиране на четирицифрени числа.
При задачите със свободен отговор учениците най-успешно са се справили с рационалното пресмятане на числов израз, а най-ниски са постиженията им на задачите за намиране на лице и обиколка на правоъгълник и за работа с мерни единици. В групата с най-високи резултати са София-град, Смолян, Пловдив, Варна, Благоевград и Перник. Добре се представят и четвъртокласниците от Плевен. Сред регионите с най-ниски резултати за поредна година са Кърджали и Сливен.
В срок до 15 юни включително учениците могат да видят оценената си изпитна работа в оценителски център, определен от началниците на регионални управления.