Без ''еко'' и ''биоразградимо'' на етикетите, ако няма доказателства за това, приеха евродепутатите
Европейският парламент даде окончателна зелена светлина на директива, която ще подобри етикетирането на продуктите и ще забрани използването на подвеждащи твърдения за екологична съобразност.
Директивата, приета днес с 593 гласа "за", 21 гласа "против" и 14 гласа "въздържал се", има за цел да защити потребителите от заблуждаващи търговски практики и да им помогне да направят по-добър избор при покупка, съобщаха от ЕП.
Редица проблемни маркетингови подходи, основани на заблуждаващи твърдения за екологосъобразност и преждевременно излизане от употреба на стоки, ще бъдат добавени към списъка на ЕС на забранените търговски практики.
По-точна и надеждна реклама
Най-важната промяна е, че новите правила ще направят етикетирането на продуктите по-ясно. Ще бъде забранено използването без доказателства на общи екологични твърдения като "екологосъобразни", "естествени", "биоразградими", "неутрални по отношение на климата" или "еко".
Използването на маркировки за устойчивост също ще бъде регулирано заради объркването, което причинява тяхната употреба, както и липсата на съпоставителни данни. В бъдеще ще се допускат само маркировки за устойчивост, които се основават на схеми за официално сертифициране, или такива, които са създадени от публични органи.
Освен това директивата ще забрани твърдения, според които даден продукт има неутрално, намалено или положително въздействие върху околната среда заради схеми за компенсиране на емисии на парникови газове.
Еднакви етикети и по-видима гараниция
Друга важна цел на новия закон е производителите и потребителите да обръщат повече внимание на трайността на стоките. В бъдеще информацията за гаранцията трябва да бъде по-видима, като ще бъде създаден нов хармонизиран етикет, за да изпъкват по-лесно стоките с удължен гаранционен срок.
Ще бъдат забранени неоснователните твърдения за дълготрайност (например, че пералнята издържа 5000 цикъла на пране, ако това не е вярно при нормални условия), както и твърденията, които приканват към замяна по-рано от необходимото на консумативи (като например мастилото за принтер) и представят стоките като годни за поправка, когато те не са.
"Този закон ще промени ежедневието на всички европейци. Ще се оттеглим от културата на изхвърлянето, ще направим маркетинга по-прозрачен и ще се борим с преждевременното остаряване на стоките. Хората ще могат да избират продукти, които са по-трайни, по-устойчиви и по-лесно се ремонтират благодарение на надеждни етикети и реклами", каза докладчикът на ЕП Биляна Борзан (С&Д, Хърватия) заяви:
По думите ѝ най-важната промяна е, че компаниите няма да могат "да подвеждат хората, като например казват, че пластмасовите бутилки са добри, защото компанията е засадила дървета някъде — или че нещо е устойчиво, без да обясняват как".
Директивата трябва да получи окончателното одобрение от Съвета, след което ще бъде публикувана в Официален вестник на Европейския съюз. Държавите членки ще разполагат с 24 месеца, за да я транспонират в националните си законодателства.