Балон с вода счупи предното стъкло на локомотив на БДЖ. Нормално ли e това?
Нормално ли е балон с вода да счупи предното стъкло на локомотив, да рани машинист и помощник-машинист и да доведе до ситуация, при която да е застрашен животът и здравето на стотици клиенти на БДЖ?
Днес се случи точно това.
Официалната версия на държавната жп компания гласи следното:
"Бързият влак № 8601 от София за Бургас престоя в гара Септември 62 минути поради счупено челно стъкло на кабината на локомотива. При разминаване на композицията с бързия влак № 8640 от Стара Загора за София в участъка между Белово и Септември, от последния вагон на влака от Стара Загора е хвърлен предмет срещу насрещно преминаващия по другия път бърз влак за Бургас.
Вследствие на извършеното деяние е счупено предното стъкло на движещия се локомотив, който обслужва бързия влак от София за Бургас. При счупването на стъклото са пострадали машиниста и помощник-машиниста в локомотива.
Веднага е подаден сигнал на тел. 112 и компетентните служби са се задействали за установяване на извършителите.
Подобни прояви са тежко посегателство не само върху имуществото на БДЖ и локомотивния персонал, а застрашават живота и здравето на пътниците от влака. Дружеството осъжда остро всяко подобно застрашаващо човешки животи посегателство и се надява срещу извършителите им да бъде упражнена цялата строгост на закона."
Версията на железничари, с които OFFNews разговаря, е съвсем различна. Според тях инцидентът наистина е бил драматичен, наистина е можело да се стигне до много тежки последствия, но вината за случилото се е на... самите БДЖ. Хвърленият "предмет" от насрещно преминаващия влак не е бил паве, камък или метален прът, а най-обикновен син балон, пълен с вода.
Остатъците от синия балон се виждат и на снимките от инцидента, разпространени от БДЖ - долу вдясно на седалката.
Дори и да са го направили развеселени младежи, те едва ли са очаквали да ранят двамата машинисти, хвърляйки балон с вода. Много по-вероятно е целта им да е била да се направят неуместна шега, оплисквайки стъклото им с вода.
Още по-абсурдното в случая е, че само преди месец локомотивът "Шкода" с номер 44-174, който е теглил въпросния влак, е преминал през сериозен технически ремонт. Държавните БДЖ броят стотици хиляди левове за "стягането" на подобни машини, но въпреки това явно в заданието на извършваните подобрения изобщо не е влизала подмяната на предните стъкла с удароустойчиви.
Въпросният локомотив е на почти 40 години и фабричните му сtъкла са от остаряла и неизползвана вече технология. При счупване те се пръскат на остри и опасни за машинистите парчета, докато съвременните изисквания са да се използват триплексови стъкла, които не позволяват раздробяването им, обясниха специалисти пред OFFNews.
Според тях до подобни инциденти се стига твърде лесно. И до същия резултат може да доведе и сблъсък с по-едра птица, сова например.
От превозната бригада по-тежко е пострадал помощник-машинистът, който е с тежки порезни рани по лицето и по-леки по тялото. Слязъл е на гара Септември целият облян в кръв и вода от балона. Човекът е съвсем млад, на няколко месеца служба и вече е заявил на колегите си, че това е последното му дежурство.
Фиктивните ремонти в системата на БДЖ са един от традиционните начини за източване на държавните железници. В момента почти всички обществени поръчки на дружеството се изпълняват с огромно закъснение, а дружеството страда от постоянен недостиг на локомотиви и вагони.