3-годишните на тест - проверяват могат ли да учат
Децата на възраст между 3 г. и 3 г. и 6 месеца ще бъдат подложени на тест, който трябва да покаже дали могат да учат.
Скрининг тестовете се въвеждат от Министерството на образованието и трябва да оценят степента на риска от възникване на обучителни затруднения. Целта е максимално много деца да бъдат задържани в училище, а не да отпадат. В момента страната ни е с една от най-лошите тенденции в ЕС. През 2016 г. преждевременно напусналите училище са били 13.8%. Само от 2012 до 2016 г. страната ни отбелязва 2% ръст. В същото време, тя е поела ангажимента да свие процента до 11 до 2020 г.
Тестовете са заложени в проект на нова наредба за приобщаващото образование, представен днес от министъра на образованието Красимир Вълчев, зам.-министрите Деница Сачева и Таня Михайлова и съветникът Мария Семерджиева.
Ако родител изрично откаже детето му да мине теста, от детската градина ще се съобразят с това, увериха от МОН за OFFNews.
Проверката няма да бъде приложена още тази година, защото предстои обсъждането проекта, което ще започне през септември, и приемането му.
При 3-годишните ще се прилага скрининг тест, разработен от учени и експерти и съобразен с възрастта на децата, а при установяване на проблем с тях ще се работи целенасочено за преодоляването му, което на тази възраст все още е възможно, увери зам.-министър Сачева. Учителите в детските градини ще бъдат специално обучени да прилагат теста.
Регионалните екипи за подкрепа на деца и ученици със специални потребности ще имат правото да оказват по-голяма подкрепа на детските градини и училищата в съответната област. Те ще могат да изпращат екипи от специалисти – психолози, логопеди, в образователни институции, които нямат такива. Това ще спомогне и за по-добрата връзка между училището и родителите, смятат от МОН.
Детските градини и училищата вече няма да са задължени да определят координиращ екип, който да отговаря за плановете за подкрепа на децата и учениците. За това ще се грижи само един човек - координатор, определен от директора.
В проектонаредбата е предвидено още десетократно намаляване на административната работа на учителите. По сегашните правила педагозите трябва да подготвят годишно около 480 документа за 15 деца с нужда от допълнителна подкрепа за личностно развитие. Планира се броят им да бъде сведен до 45.
Допълнителна подкрепа ще се оказва на децата и учениците с изявени дарби и таланти чрез центровете за личностно развитие. За тях ще има индивидуални учебни планове с цел да бъдат усъвършенствани дарбите им. „За следващата учебна година ще се търси финансиране за стимулирането на такива ученици да участват в национални и международни олимпиади“, каза Сачева.
В училищата ще се провеждат и консултации за кариерно развитие. Педагогическите съветници и психолозите ще им дават въпросници, разработени по проект на МОН, ще се ползват и ресурсите на портала http://orientirane.mon.bg/. Досега около 65 хил. ученици са преминали такова ориентиране, посочи Семерджиева.
В 42 училища в страната са създадени пилотно кариерни центрове, които насочват учениците към подходящите за тях професии. Предвижда се в бъдеще такива центрове да има във всички училища.
Въвежда се процедура за насочване на учениците със специални потребности към продължаване на образованието в профили или професии след VII и X клас.
Акцент ще има и върху грижата за здравето на децата. Училищата трябва да имат занимания по здравно образование, здравословно хранене, първа долекарска помощ в извънкласните форми и часовете на класа.
Провеждане на срещи между учениците и български писатели в училищните библиотеки и съвременното оборудване на помещенията също влиза в плановете на настоящия ръководен екип на образователното министерство.
Промяна има и при отсъствията на учениците. До момента директорите разрешаваха до три дни непосещаване на часовете по уважителни причини. С наредбата разрешението ще дава класният ръководител. Ако се налага ученикът да отсъства до 7 дни, родителите ще подават уведомление до директора. При необходим по-дълъг период решение ще взема педагогическият съвет, каза Таня Михайлова.
Изменя се и досегашното изискване родителите да бъдат уведомявани писмено за предстоящо наказание на ученик. Това ще става и по електронна поща. Ако родителят поиска, той може да се включи в заседанието на педагогическия съвет, както и да присъства на изслушването на детето си. Ако не реагира на имейла си обаче, процедурата няма да бъде спирана.
Проектът на новата наредба, която обобщава повече от 300 становища и мнения на експерти, ще бъде предложен за публично обсъждане до 10 септември 2017 г.