1/3 от българите без интернет у дома - бил скъп и безинтересен
Домакинствата с достъп до интернет у нас са се увеличили над три пъти и половина за 10 години (2007-2017). Въпреки това близо 1/3 от хората нямат такъв и обясняват, че "нямат нужда от него (не е полезен, интересен и др.)", че им липсват нужните знания и умения, че оборудването е скъпо.
Това показват резултатите от изследване през 2017 г. на Националния статистически институт за използването на информационно-комуникационни технологии (ИКТ) в домакинствата и от лицата.
В 67.3% от домовете има интернет (при 19% през 2007 г.), в 63% - компютър, лаптоп или таблет (23.3% през 2007 г.). Най-висок е делът по първия показател в Югозападния и Южния централен район - 70.5% и 70.4%. Най-нисък е в Северозападна България (57.8%).
Движещата сила са децата - 87.2% от домакинствата с деца използват глобалната мрежа, в останалите процентът е 62%.
От 32.2% без достъп до интернет у дома 53.6% обясняват, че им липсват знания и умения, за да работят в мрежата, 48.8% опонират по друг начин: нямам нужда от него, не е полезен, нито интересен, казват те. Близо 30% от тези 32.2% казват, че оборудването им е скъпо.
През 2017 г. 58.8% от хората между 16 и 74 г. използва компютър всяка седмица - всекидневно или поне веднъж на 7 дни.
Най-активните потребители на компютри и интернет са на възраст между 16 и 24 г. С увеличаването на възрастта намаляват желанието и необходимостта от присъствие в глобалната мрежа - 16.3% от хората между 65 и 74 г. сърфират редовно, а 15.7% използват компютър в ежедневието.
Мъжете са по-активни от жените - 59.7% от мъжете използват компютри, а 63.0% - интернет, докато при жените относителните дялове са съответно 58.0 и 60.8%.
Значителна е разликата на висшистите и останалите. 89.8% от хората с висше образование използват компютър в ежедневието си и 90.2% сърфират редовно в глобалната мрежа. Едва 27.7 и 32.0% от хората с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите на компютрите и интернет.
Най-често пред компютъра са учащите (95.6%), а 97.8% сърфират редовно.
За редовните интернет потребители мрежата е средство за общуване - 97.4% използват мрежата за телефонни или видеоразговори, участие в социални мрежи, изпращане/получаване на е-поща или споделяне на собствено създадено съдържание (текст, снимки, музика, видео) в уебсайт.
Най-популярната социална мрежа у нас е Facebook, като 38.5% от редовните интернет потребители проверяват акаунта си по няколко пъти на ден. 87% четат онлайн вестници, новини, списания, търсят информация за здравето, за стоки или услуги. 13% публикуват мнения по обществени или политически въпроси в сайтове, участват в онлайн анкети или гласувания или търсят и кандидатстват за работа.
През годината 12.1% са наели жилище от друго частно лице чрез специализирани платформи за споделено настаняване като Airbnb или чрез социални мрежи. Намаляват хората, които се възползват чрез мрежата от споделеното пътуване - 3.9%.
20.7% са търсили онлайн съдействие или информация от държавната администрация.
44.3% от потребителите могат да копират или преместват файлове или папки, а 27.9% - да работят със софтуер за обработка на текст. 19.9% се справят с инсталиране на софтуер или приложения, 15% умеят да правят презентации. Само 1.2% са посочили, че могат да пишат програмен код на език за програмиране.
17.7% пазаруват онлайн, често те са между 16 и 34 г. Най-често се купуват дрехи и спортни артикули. Купуват се и стоки за дома. Почти 3/4 никога не са пазарували по интернет.