"Революция Z" стана повод за рейтинг скандал (обновена)
Младежкият сериал “Революция Z” стана повод за нов епизод от отколешното рейтинг съревнование между двете най-големи телевизионни групи - на bTV и Нова.
Вчера от bTV Media Group се похвалиха, че вечерните епизоди на сериала по bTV Cinema са достигнали своя пик в гледаемостта за последните 2 месеца и това показва, че поредицата е любима на младите зрители. От медията цитират данни на пийпълметричната агенция GARB, според които на 7 юли зрителите на възраст 18-34 години "категорично са предпочели историята на младите музиканти след 23.30 ч., а броят им в големите градове е с 231% повече от зрителите на Нова ТВ".
Днес последва ответният удар на Нова, откъдето твърдят, че справката на конкурентите се базира на точно... 4-ма зрители.
Оттам уточняват, че данните са зрителите в големите градове, които освен това са на възраст между 17 и 34 г., са 8% от населението в страната. "В пийпълметричния панел на GARB, от който са взети въпросните данни, тази група се представлява от пропорционален брой участници, който наброява около 170 човека (те формират 100% от групата), допълват от пиар отдела на Нова. - Отчетеният среден рейтинг за сериала в тази целева група е 4.2%, като зад този процент реално стои зрителското поведение на точно 4 човека от панела на GARB. При подобна извадка всеки може да направи сметка за размера на статистическата грешка и тежестта на изложените твърдения."
От известно време двете телевизии ползват различни източници на рейтинг данни, от двете конкурентни агенции GARB и Mediaresearch.
"При нормални условия, рейтинг от 4.2% би означавал, че имаме поне 7 човека от панела, които са гледали (поне за кратко). Тук обаче има общо 4 (като един от тях е гледал само 1 минута от сериала), което означава, че при притеглянето на данните, гледането на всеки един от тях е зачетено като гледане не на един, а на няколко члена на панела. Това поставя още един съществен въпрос, а именно за качеството на извадката и достоверността на данните от посочената пийпълметрична агенция", допълват от Нова тв.
От GARB заявиха пред OFFNews, че коментарът на Нова Броудкастинг Груп е некоректен, тъй като панелната извадка е представителна за населението на страната на възраст над 4+, които живеят в частни домакинства с поне един работещ телевизор.
Това означава, че данните са представителни за всички, които биха могли да гледат телевизия, не само за тези, които са били ТВ зрители, уточняват от агенцията.
Броят на хората в панела на GARB от целевата група 18-34, големи градове, които участват във формирането на рейтинговите данни за деня 7 юли – т.е. са валидизирани и претеглени от системата, гарантира представителността на извадката и съответно – на рейтинговите данни. Претеглянето е на дневна база, не в зависимост от часовите интервали на деня. Това означава, че един панелист отговаря за толкова зрители на „Здравей България” сутринта, колкото и на „Революция Z” вечерта. В интервала 23:30-00:34 на 07 юли зрителите на телевизия изобщо са 12% от таргет групата 18-34 Големи градове. Една трета от тях са гледали програмата на bTV Cinema. Техните тегла за деня са в оптималните граници от 0.6 до 1.8 и затова продуцираните данни са представителни, обясниха още от агенцията за измерване на зрителския интерес.