Норвегия глоби ''Мета'' за злоупотреба с лични данни за реклама
Компанията собственик на Фейсбук - "Мета", нарушава правилата за личните данни, обяви норвежкият регулатор за личните данни в сряда. Становището на регулатора може да има отражение и в други страни, отбелязва "Ройтерс".
В Норвегия "Мета" бе глобена с 1 милион норвежки крони (около 94 000 долара) на ден, считано от 14 август, за нарушение на разпоредбите за лични данни. Поводът е събирането на лична информация за потребители и използването ѝ за таргетирани (подбрани спрямо характеристиката и интересните на конкретния потребител) реклами. Т.нар. поведенческа реклама е мащабен и чувствителен проблем, актуален за големите онлайн платформи.
Сега компанията собственик на Фейсбук и Инстаграм иска временна забрана на заповедта, която налага ежедневна глоба за следващите три месеца.
Глобата обаче не отпадна, тъй като съдът счете за валидни аргументите на норвежкия регулатор, че "Мета" не спазва Европейския общ регламент за защита на данните (GDPR).
От компанията обявиха в съда, че вече ще искат съгласие от потребителите и че норвежкият орган за защита на данните (Datatilsynet) е използвал „ускорен процес“, който е ненужен и не е дал на компанията достатъчно време за отговор.
От органа посочиха на свой ред, че не е ясно кога и как "Мета" ще иска съгласие от потребителите и че междувременно правата на потребителите са били нарушени.
Datatilsynet може да направи глобата постоянна, като отнесе решението си до Европейския съвет за защита на данните, който има правомощието да направи това, ако е съгласен с решението на норвежкия регулатор, посочва "Ройтерс". Това може също така да разшири териториалния обхват на решението до останалата част от Европа. Datatilsynet все още не е предприела тази стъпка.
Норвегия не е член на Европейския съюз, но е част от единния европейски пазар.