Как ще се разпределят европарите за медии през 2014-2020
България е усвоила едва 30% от предвидените пари за реклама на европрограмите за изтичащия програмен период (2007-2013). Това става ясно от новата Национална комуникационна стратегия за следващия програмен период (2014-2020), която предстои да бъде приета тези дни.
Като член на ЕС страната ни има задължение да информира своите граждани за помощта от еврофондовете и за ефекта им. В новата стратегия не е записано какъв е размерът на средствата за следващия 6-годишен период, но се очаква той да е съизмерим с предишния (ок. 75 млн. евро).
В нея се съдържа и отчетът за изтичащите 6 години, но само до 16 януари 2013 г. От потенциално заложените 75 млн. евро за популяризиране на 9 оперативни програми, усвоени към януари 2013 г. са били 22,9 милиона евро (44,7 млн. лева). Тази цифра обаче е съизмерима с нивото на усвояемост и реално изплатените средства по ОП за периода. Най-висок е процентът разплатени средства по комуникационните стратегии в ОП "Околна среда" (34%), "Регионално развитие (37%) и "Техническа помощ" (36%) и Програмата за развитие на селските райони (40%) (виж таблицата най-долу).
Комуникационната стратегия обобщава постигнатото от предишната, отправя препоръки за промени занапред и очертава техническите средства и изисквания към инициативите и рекламните материали за бъдещите еврофондове у нас. Тя е придружена и с речник на термините в областта на рекламата и пиара и обяснява що е то билборд ("Голямо табло със собствена конструкция (един, два или повече крака) на открито. Най-често се поставя до пътните платна. Целта е да обхване онези гражадани, които се возят в или шофират превозни средства.), клик (Действие, равняващо се на поставяне на курсора на мишката върху даден елемент на екрана и натискането му, в резултат на което следва отваряне на нова интернет страница (линк) или някакво друго действие в интернет пространството.), дизайн, плакат, официална церемония и др.
В идейно отношение рекламата на еврофондовете в следващите години има две главни задачи - да измести акцента от нивото на усвояемост към ефекта от финансирането; и да разсее усещането, че фондовете са само за големи фирми, които могат да си позволят консултантски отдели и съфинансиране. Това трябва да стане чрез примери за финансиране на малки и средни компании, разкази за хора, минали през преквалификация или намерили първа работа. За тази цел трябва да се засили и работата с регионалните медии, препоръчва документът.
Националната Комуникационна стратегия за програмен период 2014-2020 определя рамката за стратегическа комуникация за новия програмен период. Въз основа на този документ управляващите органи по оперативните програми трябва всяка година да разработват годишни планове за действие в изпълнение на КС. Бюджетите по отделните ОП от своя страна включват мерки за популяризиране на програмите и създаване на мрежа от инфо центрове и кампании.
За целта ще бъдат отделяни средства за кампании в електронни, печатни и онлайн медии, 28 информационни центъра, различни събития като семинари, обучения и пр., външна реклама, комуникация в социалните мрежи, създаване на канали в Youtube и Vbox.
Индикатори на изпълнението
Ефективността на изпълнението на комуникационните кампании ще бъде оценявана по общи критерии за всички.
Семинарите, обученията, изложенията и конференциите например ще бъдат оценявани по брой участници, раздадени брошури, наръчници, брой присъствали медии, медийни публикации, съотношение на позитивни и негативни публикации и др.
За рекламните кампании в медиите пък се предвиждат входни и изходни проучвания, които да покажат с какъв процент се е вдигнала информираността след кампанията.
При пиар кампаниите ще се гледа и съотношението на позитивни и негативни репортажи, както и входни и изходни проучвания за информираността.
Ако проектът е строителен за над 500 хил. евро, на строителната площадка задължително трябва да се издигне билборд с логото на ЕС, наименование на фонда, размер на финансирането, краен срок за изпълнение. Ако проектът е за над 50 млн. евро, билбордите трябва да са минимум два.
Бенефициентите ще бъдат задължени да организират поне 2 публични събития, ако финансирането им е над 100 000 евро.
При строителство на големи обекти (над 50 мнл. евро) бенефициентът трябва да заснеме и рекламен филм, в който да се упомене откъде е финансирането.
Всички платени публикации по комуникационните стратегии на оперативните програми трябва да са с емблемата на ЕС и да упоменават всички детайли около проекта.
Пиар публикациите може да не носят емблемата на ЕС, но отново трябва да споменат наименованието на фонда, програмата и проекта и общата му стойност.
ОП | Бюджет към 1.3.2013 | Разплатени към 16.1.2013* | % на изпълнение |
КП на ОП "Транспорт" | 12 млн. евро | 1,2 млн. евро | 10.03 |
КП на ОП "Околна среда" | 11,1 млн. евро | 3,8 млн. евро | 34.73 |
КП на ОП "Рег. развитие" | 5 млн. евро | 1,8 млн. евро | 37.48 |
КП на ОП "Конкурентноспособност" | 5,8 млн. евро | 818 000 евро | 14.08 |
КП на ОП "Техническа помощ" | 11,2 млн евро | 4 млн. евро | 36.23 |
КП на ОП "Човешки ресурси" | 9 млн. евро | 2,7 млн. евро | 30,41 |
КП на ОП "Административен капацитет" | 2,1 млн. евро | 690 000 евро | 31,95 |
КП на ОП "ПРСР" | 18,4 млн. евро | 7,7 млн. евро | 40,6 |
КП на ОП за сектор "Рибарство" | 500 000 евро | 0 евро | 0 |
ОБЩО | 75,3 млн. евро | 22,9 млн. евро | 30,49 |
* По данни на ИСУН.
**Според друга официална справка, публикувана от вицепремиера Зинаида Златанова за периода 2007-22 май 2013 г., сумата е 66 млн. лева.