OffNews.bg

Как ще се разпределят европарите за медии през 2014-2020

България е усвоила едва 30% от предвидените пари за реклама на европрограмите за изтичащия програмен период (2007-2013). Това става ясно от новата Национална комуникационна стратегия за следващия програмен период (2014-2020), която предстои да бъде приета тези дни.

Като член на ЕС страната ни има задължение да информира своите граждани за помощта от еврофондовете и за ефекта им. В новата стратегия не е записано какъв е размерът на средствата за следващия 6-годишен период, но се очаква той да е съизмерим с предишния (ок. 75 млн. евро).

В нея се съдържа и отчетът за изтичащите 6 години, но само до 16 януари 2013 г. От потенциално заложените 75 млн. евро за популяризиране на 9 оперативни програми, усвоени към януари 2013 г. са били 22,9 милиона евро (44,7 млн. лева). Тази цифра обаче е съизмерима с нивото на усвояемост и реално изплатените средства по ОП за периода. Най-висок е процентът разплатени средства по комуникационните стратегии в ОП "Околна среда" (34%), "Регионално развитие (37%) и "Техническа помощ" (36%) и Програмата за развитие на селските райони (40%) (виж таблицата най-долу).

Комуникационната стратегия обобщава постигнатото от предишната, отправя препоръки за промени занапред и очертава техническите средства и изисквания към инициативите и рекламните материали за бъдещите еврофондове у нас. Тя е придружена и с речник на термините в областта на рекламата и пиара и обяснява що е то билборд ("Голямо табло със собствена конструкция (един, два или повече крака) на открито. Най-често се поставя до пътните платна. Целта е да обхване онези гражадани, които се возят в или шофират превозни средства.), клик (Действие, равняващо се на поставяне на курсора на мишката върху даден елемент на екрана и натискането му, в резултат на което следва отваряне на нова интернет страница (линк) или някакво друго действие в интернет пространството.), дизайн, плакат, официална церемония и др.

В идейно отношение рекламата на еврофондовете в следващите години има две главни задачи - да измести акцента от нивото на усвояемост към ефекта от финансирането; и да разсее усещането, че фондовете са само за големи фирми, които могат да си позволят консултантски отдели и съфинансиране. Това трябва да стане чрез примери за финансиране на малки и средни компании, разкази за хора, минали през преквалификация или намерили първа работа. За тази цел трябва да се засили и работата с регионалните медии, препоръчва документът.

Националната Комуникационна стратегия за програмен период 2014-2020 определя рамката за стратегическа комуникация за новия програмен период. Въз основа на този документ управляващите органи по оперативните програми трябва всяка година да разработват годишни планове за действие в изпълнение на КС. Бюджетите по отделните ОП от своя страна включват мерки за популяризиране на програмите и създаване на мрежа от инфо центрове и кампании.

За целта ще бъдат отделяни средства за кампании в електронни, печатни и онлайн медии, 28 информационни центъра, различни събития като семинари, обучения и пр., външна реклама, комуникация в социалните мрежи, създаване на канали в Youtube и Vbox.

Индикатори на изпълнението

Ефективността на изпълнението на комуникационните кампании ще бъде оценявана по общи критерии за всички.

Семинарите, обученията, изложенията и конференциите например ще бъдат оценявани по брой участници, раздадени брошури, наръчници, брой присъствали медии, медийни публикации, съотношение на позитивни и негативни публикации и др.

За рекламните кампании в медиите пък се предвиждат входни и изходни проучвания, които да покажат с какъв процент се е вдигнала информираността след кампанията. 

При пиар кампаниите ще се гледа и съотношението на позитивни и негативни репортажи, както и входни и изходни проучвания за информираността.

Ако проектът е строителен за над 500 хил. евро, на строителната площадка задължително трябва да се издигне билборд с логото на ЕС, наименование на фонда, размер на финансирането, краен срок за изпълнение. Ако проектът е за над 50 млн. евро, билбордите трябва да са минимум два. 

 Бенефициентите ще бъдат задължени да организират поне 2 публични събития, ако финансирането им е над 100 000 евро.

При строителство на големи обекти (над 50 мнл. евро) бенефициентът трябва да заснеме и рекламен филм, в който да се упомене откъде е финансирането.

Всички платени публикации по комуникационните стратегии на оперативните програми трябва да са с емблемата на ЕС и да упоменават всички детайли около проекта.

Пиар публикациите може да не носят емблемата на ЕС, но отново трябва да споменат наименованието на фонда, програмата и проекта и общата му стойност.

ОП Бюджет към 1.3.2013 Разплатени към 16.1.2013* % на изпълнение
КП на ОП "Транспорт" 12 млн. евро  1,2 млн. евро  10.03
КП на ОП "Околна среда" 11,1 млн. евро  3,8 млн. евро  34.73
КП на ОП "Рег. развитие" 5 млн. евро  1,8 млн. евро  37.48
КП на ОП "Конкурентноспособност"  5,8 млн. евро  818 000 евро  14.08
КП на ОП "Техническа помощ"  11,2 млн евро  4 млн. евро  36.23
 КП на ОП "Човешки ресурси"  9 млн. евро  2,7 млн. евро  30,41
 КП на ОП "Административен капацитет"  2,1 млн. евро  690 000 евро  31,95
 КП на ОП "ПРСР"  18,4 млн. евро  7,7 млн. евро  40,6
 КП на ОП за сектор "Рибарство"  500 000 евро  0 евро  0
 ОБЩО  75,3 млн. евро  22,9 млн. евро  30,49

* По данни на ИСУН. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

**Според друга официална справка, публикувана от вицепремиера Зинаида Златанова за периода 2007-22 май 2013 г., сумата е 66 млн. лева.