В София показаха филма от Кан, който Русия забрани
Трета седмица в София може да бъде видян "Любов" - новият филм на провокативния режисьор Гаспар Ное.
Прожекциите на "Любов" в рамките на Киномания 2015 в София преминаха пред препълнени зали: в Дома на киното реакцията на публиката беше по-бурна, около двайсетина души напуснаха салона в първите 30 минути, а в "Люмиер" зрителите бяха далеч по-спокойни и приеха филма дори с чувство за хумор.
Световната премиера на "Любов" на Ное беше на фестивала в Кан - в рамките на селекцията "Среднощни прожекции".
Забранен в Русия
Филмът трябваше да бъде показан и в Санкт Петербург, в програмата на фестивала "Послание к человеку", но руското министерство на културата забрани прожекциите на "Любов" на територията на страната.
Дори и фестивалната публика в Русия, която по компетенция и ерудиция са отличава значително от масовата, нямаше възможност да гледа филма.
Причината за забраната на руските власти са "множеството сцени с порнографски характер" в "Любов".
Руският министър на културата заяви, че е гледал филма и няма думи, с които да изрази емоциите си.
Защо "Любов" е толкова провокативен?
„Искам да правя филми за кръв, сперма и сълзи.” Тези думи са изречени от студент по режисура в "Любов" на Гаспар Ное, но все едно са казани от самия режисьор.
Използвайки характерния си разпокъсан разказ, Ное започва филма си с интимна сцена между американския студент по кино Мърфи и неустоимата художничка Електра.
Рязък монтаж ни пренася две години по-късно, когато Мърфи се събужда до различна жена – Оми. Тя е майката на детето му, а Електра явно вече е далечен спомен. Но когато се обажда майката на Електра, която издирва дъщеря си, Мърфи започва да си представя какво би се случило иначе.
Сексуалните сцени не са симулирани
В "Любов" Ное предлага и задълбочено изследване на природата на любовта и нейното физическо изразяване. Сексуалните сцени в "Любов" не са симулирани и допълнително естетизирани.
"Любов" разказва как сексът може да доминира нагласата, по която хората се свързват и как лъжите и лицемерието могат да се превърнат в част от най-интимните неща, които правим.
“Моята мечта е да направя филм, който наистина изобразява сантименталната сексуалност“ - казва Мърфи, пиян, на парти в Париж пред жена на име Паула, докато приятелката му Електра е с него.
Минути по-късно Паула го е възседнала във вана. Когато излиза с разкопчан цип на панталоните, Електра му съобщава, че му е изневерила с бившия си приятел и двойката си крещи в такси, докато се возят из Париж, преди да се сдобрят по типичен начин вкъщи.
„Виждал съм много мъже да правят това“, казва пред "Гардиън" Карл Глусман, който играе Мърфи:
„Изневеряват на половинките си на партита и после побесняват, когато разберат, че и на тях е било изневерено“.