Кан 2018: Триумф на силното социално и политическо кино
Семеен портрет в интериор на едно измислено, но и истинско семейство от маргинали, запазили въпреки всичко човешкото в себе си и способността да обичат.
ГОЛЯМАТА НАГРАДА е за „Черния Ку-клукс-клановец" на американеца Спайк Лий. С шапка, на която пише „Black” и силно развълнуван, той каза, че взема наградата от името на хората от Бруклин. Полицейски трилър и остра сатира на Ку-клукс-клан, расисткия екстремизъм и днешната американски реалности.
НАГРАДАТА НА ЖУРИТО отиде при ливанския филм “Capharnaum” на Надин Лабаки – виртуозна работа с деца и сюжет, отразяващ фундаментално важни истини за съвременния свят. Борбено и ангажирано кино. В емоционална реч режисьорката, придружена от малкия си актьор, сирийското момче, каза: „Ние всички тук можем да променим нещо!“. Същевременно сподели, че въпреки усилията си не е могла да спаси една от героините си от работа на улицата. „Посвещавам филма на своятна страна“ – завърши Лабаки.
НАГРАДАТА ЗА МЪЖКА РОЛЯ отиде при МАРЧЕЛО ФОНТЕ от италианския филм „Гледачът на кучета“ на Матео Гароне. Дребничкият грозноват непрофесионален актьор сподели с особената си, леко смешна дикция, че като малък, когато слушал дъжда му се счували аплодисменти. „Моето семейство е киното, това сте вие!“ – сърдечно изповяда той.
НАГРАДАТА ЗА РЕЖИСУРА получи полският режисьор Павел Павликовски за черно-белия си филм „СТУДЕНА ВОЙНА“.
НАГРАДАТА ЗА СЦЕНАРИЙ беше поделена между Аличе Рорвахер от Италия за „ЩАСТЛИВ КАТО ЛАЗАРО“ и Надер Саеивар за „ТРИ ЛИЦА“ на Джафар Панахи, който не бе допуснат от иранските власти да представи филма си в Кан. Наградата получи неговата дъщеря.
НАГРАДАТА ЗА ЖЕНСКА РОЛЯ бе присъдена на Самал Йеслямова за мощното ѝ автентично присъствие в „Айка“ на Сергей Дворцевой. Разплакана, тя успя само да благодари на режисьора си.
И накрая журито с величествената президентка Кейт Бланшет (в черна рокля с червени елементи, стоящи като ангелски крила) направи един изключителен и рядко срещан жест. С разрешението на президента на фестивала и артистичния директор то присъди СПЕЦИАЛНА „ЗЛАТНА ПАЛМА“ на „Книга с образи“ на легендата на френското и световно кино Жан-Люк Годар за това, че той „отмества границите на киното“. Продуцентите, които получиха наградата казаха, че те ще му занесат „Палмата“ като тримата влъхви...
НАГРАДАТА НА „ОСОБЕН ПОГЛЕД“ отиде при уникалния „Граница“ на Али Абаси.
НАГРАДАТА „ЗЛАТНА КАМЕРА“ за най-добър първи филм беше присъдена на белгийския филм „Момиче“ на Лукас Донт.
ЖУРИТО НА ФИПРЕССИ (Международната федерация на кинематографичната преса) с президент един от най-известните френски критици Мишел Симан присъди три награди: на южнокорейския «Изгаряне» на Лий Чанг-Донг от конкурса, на «Момиче» на Лукас Донт от «Особен поглед» и на «Един ден» на Зофия Силаги представен в «Седмица на критиката».