КЗП забрани на два онлайн магазина да подвеждат за съдържанието и цената
Онлайн магазин е подвеждал клиентите си за състава на маса, друг - за цената на шампоан и чак след поръчката е ставало ясно, че може да го достави, но срещу повече пари. За двете практики съобщи Комисията за защита на потребителите, която ги забрани и санкционира търговците - всеки със сума до 30 000 лева.
Според описанието на масата „Маса Thyholm” 120 см. метал/дъб”, продавана от www.jysk.bg, тя е с MDF плоскости с естествен дъбов фурнир. В действителност покритието е релефно PVC фолио с цвят „дъб”, установили от КЗП при проверката си. Тогава в разширеното описание било посочено, че MDF плоскостите са с дъбов фурнир от „много дребно нарязани, залепени под натиск дървени влакна”, както и допълнението, че „дъбът е вид много устойчива твърда дървесина”.
Снимка: КЗП
"По такъв начин у потребителя остава погрешното впечатление, че на доста изгодна цена от 75 лв. може да закупи маса от дъб с метална конструкция с размери 80 х 120 х 76 см.", разясняват от КЗП и допълват, че ако търговецът не промени заблуждаващата информация, ще последва втора санкция – за неизпълнение на заповедта за забрана на нелоялната практика.
Вторият магазин е www.propharmaonline.com, който поддържал на страницата си липсващ в склада му артикул с атрактивна цена, на която не е бил в състояние да го достави. Дни след потвърдена по електронната поща заявка представител на търговеца се е обаждал на клиента и го е уведомявал, че цената на въпросния продукт („Трестан шампоан седем билки”) не е обявената на сайта и впоследствие потвърдената по имейла 3,39 лв., а 7,79 лв.
"И в двата случая чрез невярна информация при обявена промоция потребителят е привлечен да закупи стоки на около два пъти по-ниски от редовните цени. В единия става дума за нереално намаление, а в другия – за подвеждащи данни за съществени характеристики на предлаганите продукти – все едни от най-важните елементи, които имат пряко отношение при вземането на решение за покупка", коментират от КЗП.
Комисията е категорична, че това са нелоялни търговски практики, поради което е издала заповеди за забрана прилагането им в бъдеще.
Съвети на КЗП към потребителите:
Имайте предвид, че повечето електронни магазини потвърждават заявките автоматично с въведените в системата параметри, които могат да се окажат неактуални. В такива случаи сигнализирайте в КЗП.
Препоръчително е в допълнителна комуникация с представител на търговеца да препотвърдите най-важните детайли – цената и съществените характеристики на продукта.
Настоявайте сделката да се осъществи при първоначално обявените параметри или се откажете от покупка.
Препоръки на КЗП към търговците:
Грижете се въведената в системата Ви информация за наличностите и цените на предлаганите от Вас артикули да бъде винаги актуална.
Предоставяйте на клиентите си само проверени данни за характеристиките на продуктите.
След като веднъж сте потвърдили заявката на клиент, Вие сте длъжни да я изпълните при уговорените условия.