OffNews.bg

ВМРО и Воля-НФСБ са събрали най-много дарения от граждани и кандидати

Общата сума на даренията от физически лица за партиите за предизборната кампания възлиза на 1 167 128 лв., според сумите декларирани от партиите пред Сметната палата и обобщени от “Отворен парламент”.

Двете формации, събрали най-сериозни суми от дарения, са ВМРО с 449 545 лв. и “патриотичната” коалиция „Воля-НФСБ” – 281 288 лв. Докато ВМРО обаче имат и най-много дарения като брой – 601, то цялата сума за „Воля-НФСБ” е от едно лице с 4 дарения.

Партиите имат няколко основни източника на приходи по време на предизборни кампании. На първо място това са техните собствени средства (за много от формациите това е финансирането от държавната субсидия), следвани от средства на кандидатите и от дарения. По отношение на последните, през 2019 г. имаше сериозни промени в законодателството, които отмениха съществуващите лимити и позволиха получаване на дарения и от юридически лица.

Настоящата кампания за парламентарни избори се характеризира с рекордни разходи, които участниците отделят за реклама. Това е очаквано поради въведените ограничения за публични събирания, като по всяка вероятност формациите са пренасочили средства от традиционно голямото перо на масовите прояви към реклама в медиите. Същевременно е от интерес да проследим и дали участниците в кампанията са успели да увеличат приходите си чрез мобилизиране на своите поддръжници и набиране на необходимите си средства чрез дарения. Все пак историята на дарителската култура по време на предизборни кампании помни своеобразни рекорди – справка кампанията на Николай Бареков за парламентарни избори 2014 г., когато само от физически лица „България без цензура” събра над 1 млн.лв.

Колко дарения събраха партиите до момента?

Съгласно действащото изборно законодателство политическите субекти декларират пред Сметната палата даренията си (от физически и юридически лица) в срок от 7 дни от датата на получаването им. Към 29-и март 14 формации (от общо 30) са декларирали парични и непарични дарения.

Общата сума на даренията от физически лица възлиза на 1 167 128 лв.

Както и на местни избори 2019 г., сега отново не наблюдаваме бум на дарения от юридически лица. За първите три седмици от кампанията тяхната обща сума възлиза на 22 212 лв. Само 4 формации са декларирали такива – партия „Възраждане на отечеството” с непарично дарение в размер на 636 лв., партия „Има такъв народ”, които са получили дарение в размер на 500 лв., партия „КОД”, които са получили дарение от 10 000 лв. и коалиция „Изправи се! Мутри вън!” с 3 300 лв. и едно непарично дарение на стойност 7 776.39 лв.

В графиката по-долу може да видите подробно декларираните от участниците в предизборната кампания приходи:



Тя представя и средствата, които самите кандидати са вложили в кампаниите си. Те са 889 853 лв. Най-много са инвестирали кандидатите на ВМРО – 308 607 лв., следвани от „Воля-НФСБ” – 267 141 лв. и „БСП за България” – 147 675 лв. Отново прави впечатление, че докато ВМРО и „БСП за България” имат голям брой кандидати, влагащи собствени средства, то срещу сумата на „Воля-НФСБ” има 14 записа. Пет от тях са от името на Данчо Хаджиев, който е предоставил общо 225 171 лв. Валери Симеонов пък е отделил 30 930 лв. за кампанията на коалицията.

Какви са тенденциите?

Пет дни преди изборния ден се оказва, че възможността за дарения от юридически лица не променя значително модела на финансиране на настоящата кампания. Премахването на тавана за дарения на физически лица обаче оказва влияние. Пример, освен „Воля-НФСБ”, е партия „Българско национално обединение”, която е получила големи като стойност дарения от отделни физически лица. Така например, един от симпатизантите им е дарил 76 000 лв.

Данните до момента показват, че най-сериозно са мобилизирани поддръжниците и кандидатите на патриотичните субекти – ВМРО и „Воля-НФСБ”. Същевременно от партията на Цветан Цветанов „Републиканци за България” все още не са обявили никакви източници на приходи за своята кампания. Това става на фона на публично обявеното преди две седмици от председателя на партията дарение от 1 млн.долара, с което вероятно се покриват и разходите за провеждането на кампанията (справка – само за отразяване в медиите, от партията са похарчили над 400 хил.лв.).