OffNews.bg

''Възраждане'' похарчи близо 500 000 лв. за реклама преди вота, ИТН на трето място

За по-малко от месец партиите и коалициите са похарчили над 2,5 млн. лева за реклама, като средствата са и за изборите за Европейски парламент, и за Народно събрание.

Към 5 юни "Възраждане" е на първо място по разходи за реклама - близо 500 000 лв., следвана от "Продължаваме промяната-Демократична България". Коалицията е изхарчила малко над 370 000 лв. Прави впечатление, че на трето място е партията на шоумена Слави Трифонов "Има такъв народ". Досега ИТН не отделяха почти никакви средства за реклама, като обичайно изявите на кандидатите бяха по партийната телевизия. 

На местните избори например ИТН са похарчили малко над 22 000 лв. Ръстът на разходите за реклама на партията на Костадин Костадинов също е значителен - от 270 000 лв. за местните избори, на близо половин милион за вота 2 в 1. 

Данните са от традиционния за Институт за развитие на публичната среда (ИРПС) мониторинг на медийната реклама по време на предизборната кампания. Той включва официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции. Според изискванията на Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и да се премахнат не по-рано от обявяването на изборния резултат.

Общата сума разходи за медии на участниците са нараснали с повече от един милион лева в последните десет дни. Тази сума е сходна със средствата в кампанията за изборите от април 2023 г. и почти равна на тези за кампанията за президентски и парламентарни избори от ноември, 2021 г.

За пореден път партиите са изчаквали последните дни преди изборите, за да засилят рекламата на посланията си в медиите. Само две формации не са сключили договори към 5-и юни 2024 г.

От "Възраждане" увеличават три пъти разходите си за реклама в последната седмица и са сключили договори за сериозни суми с двете големи частни телевизии у нас. От ИТН също имат споразумения с bTV и Nova TV и това води до увеличение от десет пъти на разходите им за реклама спрямо първите 20 дни от кампанията. От ГЕРБ-СДС (които са четвърти по разходи) пък подхождат по напълно различен начин и към този момент нямат сключени договори с нито една от двете телевизии.

Партията на Костадин Костадинов е дала най-много средства на бТВ (над 156 000 лв.), Нова (136 000 лв.) и Евроком (83 000 лв.) 

Голяма част средствата, разходвани от партиите, се дължи на медийните пакети. От въвеждането им през 2014 г. досега те варират от половин до един милион лева за избори. Право на такива пакети имат партии и коалиции, които участват в избори на национално ниво, но не получават държавна субсидия, както и инициативните комитети. 

ИТН също предпочитат бТВ и Нова, на които са дали еднакви суми - по малко над 105 000 лв. 

Прави впечатление, че ГЕРБ са решили да рекламират кандидат-депутатите си най-вече в БНТ (48 336 лв.) и във в. "24 часа" - малко над 41 000 лв. 

Медиите - най-много средства за Евроком, БНТ и Нова 

Общо 31 медии са публикували договори с политическите формации. На първо място по привлечени средства продължава да е телевизия "Евроком" с 566 081 лв., следвана от БНТ с 492 038 лв. и Nova TV с 345 656 лв.

И в предишни кампании телевизия Евроком е била сред най-предпочитаните за реклама, отбелязват от ИРПС. Тя е избрана от 22 формации – както парламентарни, така и от по-малки политически субекти. Регистърът на ЦИК също показва, че към медията са насочени значителна част от пакетите в кампанията (и за ЕП и за Народно събрание).

Евроком продължава практиката да сключва договори за безвъзмездно отразяване и има десет такива споразумения със следните формации: ВМРО; Солидарна България; Възраждане; независимия кандидат Кузман Илиев; БСП за България; Левицата; Синя България; Единение; Пряка демокрация и Ние гражданите. Интересно е, че преди десет дни Евроком бяха обявили безвъзмездни договори с още шест формации, но тези споразумения вече не са на сайта на телевизията. От начина, по който се обявява информацията за тях, не става ясно колко и какви услуги включват те.

Най-много средства телевизията е получила от "Възраждане", БНС Нова демокрация и Пряка демокрация. По-голяма част от средствата на бТВ и Нова ТВ също идва от партията на Костадинов.