Татяна Дончева: Готова съм да прежаля мандата, но няма да прежаля процесия ковчези!
С председателя на "Движение 21" и водач на листата на "Изправи се БГ! Ние идваме" във Варна Татяна Дончева разговаряме за възможните и невъзможни конфигурации след изборите на фона на турбулентните политически месеци, за последствията от политическото завръщане на Делян Пеевски чрез листите на ДПС, за здравната криза и ваксинациите, за съдебната реформа и стратегически важни за държавата решения в енергетиката.
Имаме ли шанс за стабилно и компетентно управление след изборите, г-жо Дончева? Или отново е по-голяма вероятността за липса на коалиция, служебен кабинет и нови избори?
Има шанс за компетентно управление, ако правителството се прави от компетентни хора. Ако се прави от некомпетентни хора, при които меракът значително надхвърля възможностите или възможности въобще отсъстват, не може да има очаквания, че хората ще се справят с подобни отговорности. Двата изминали парламента показаха, че разбирането, че всеки път трябва да пробваме с нещо ново може би трябва да бъде коригирано, защото моженето се получава само когато достатъчно дълго време упражняваш един занаят. Опитите на аджамии хора да покажат своите разбирания за начина на правене на политика в противоречие с цялата политическа история на човечеството очевидно е нелепо упражнение. Заниманията с други дейности извън политиката обикновено са полезно нещо, но не могат да подменят необходимите политически умения. От една страна, трябват умения, за да се създаде правителството. От друга, трябва здрава мисъл, че в правителството трябва да влязат хора, които разбират от онова, за което ще отговарят и което ще ръководят. Ако там попаднат хора, които никога не са докосвали политическа дейност, нова порция продавачи на шнорхели в "Илиянци", нова порция хора с претенции, които да са разбирачи и да получат една работа, която нямат идея как да започнат, още по-малко как да свършат, не може да се очаква успех.
Има желание този път упражнението да се извърши по-успешно, но ще зависи и от избирателя.
Кои формации имате предвид?
Най-напред имам предвид формацията "Има такъв народ", която след два провала, които се опита неуспешно да прехвърли на всички други, освен на себе си, е ясно, че няма нови хора. Тази партия има този кадрови корпус, който си беше в предишните два парламента. Обяснението, че те били наивни трябва да се приеме изключително и дотолкова, доколкото те са наивни да смятат, че политиката е дейност, която могат да правят. Те не могат да правят политика. Реклами, шоу, изцепки може би могат. Политика не могат. И политика не могат да правят даже ония, които са пребивавали в Народното събрание през половината си трудов стаж, защото е едно да бъдеш служител, а друго е да бъдеш ръководител. Както показа и практиката. Организационно активен човек може да свърши сръчно някои организационни ангажименти, но не и политически. Организацията на парламента във второто Народно събрание, 46-ото, беше под всякаква критика. За първи път виждам да има проблеми с разпределяне на помещения между парламентарни комисии; насрочване на заседания по едно и също време в едни и същи зали; насрочване на заседания, безконечната им отмяна и преместване; абсолютно никаква представа за логистика, а тя би могла просто да се вземе от предишните парламенти.
Обстоятелството, че в 46-ия парламент повече от месец не бяха създадени парламентарни комисии, стана причина да не може да бъде извършена никаква законодателна дейност. А законодателната дейност е основното нещо, което трябва да прави парламентът. Изслушването на правителството, парламентарният контрол, дебати по свободни политически теми също имат място, но значително по-ограничено като време и ресурс. Създаването на безконечни временни комисии също трябва да бъде премислено, защото то също отнема време, сили, помещения, експерти, пари и т.н. Пиарските упражнения да внушим нещо за другия и друго нещо за себе си също имат място, но те не могат да обемат цялото време и всички усилия.
Единственото нещо, минало на две четения, е актуализацията на бюджета. За два месеца работа това е абсурдно. Ние един месец употребихме да изслушваме министри. Това е жанр познат в парламентарната дейност, но да се изслушват един месец министри от два месеца работа на парламента е друг абсурд. Бойко Рашков беше слушан пет пъти по въпроса за протестите, СРС-тата и насилието. Да, това са важни въпроси, но не може да има пет изслушвания от два месеца работа на парламента. В същото време, ние не можахме да закрием специализираните съдилища и прокуратури. Защо? Защото за да стане промяна на Закона за съдебната власт и Наказателно-процесуалния кодекс е нужно да има съответна парламентарна комисия. Когато тя бъде създадена с месец и нещо закъснение, за приемане на закона на две четения не остава никакво време, но особено абсурдно и показно ми се видя това да приемаме на първо четене в последния ден на парламента закриването на специализираните съдилища. Че какви закони могат да се приемат в последния ден? Може да се приеме второ четене на нещо, но да се приема на първо четене, за да се дадели знаци?! За какво става дума тук? Затова казвам, че хората, които организираха това, нямат никаква представа, че парламентарната дейност се мери по нейния резултат. Това не е сцена и шоу, за да излъчваме знаци. Тук има продукт и този продукт е законодателни промени.
Ако ГЕРБ останат в изолация след изборите, коя формация е най-вероятният мандатоносител и кои са най-вероятните участници в коалицията?
Кой ще бъде мандатоносител зависи най-вече от волята на избирателя. Да, в една политическа ситуация, в която има наоколо разпокъсан парламент, в който няколко политически сили са с много малки разлики, това ще бъде под въпрос до последния момент, но трябва да е ясно следното:
- политическа партия ГЕРБ е носител на модела, който ние искаме да отречем, да променим и да го променим по такъв начин, че да не се връща пак;
- политическа партия Движение за права и свободи е другата формация, която е много свързана с този модел, който искаме да променим. Влизането на Пеевски обратно в сметките, в парламентарните листи, говори, че бизнес крилото е взело връх над крилото за правата и свободите, така че те ще бъдат токсична партия в много по-голяма степен, отколкото в предишните два парламента. Същевременно за ежедневната парламентарна дейност разговори - както с ГЕРБ, така и с ДПС - трябва да бъдат провеждани по нормален начин. Вотът на избирателя, какъвто и да е той, трябва да бъде уважаван и, съответно, това да бъде отразено както по отношение на ръководство на комисии, ръководство на парламента и всякакви други неща, свързани парламентарната дейност, но не и с правителството.
Това, което свърши "Има такъв народ", беше да върне ГЕРБ в мача. Това е резултатът от двата парламента. Доколко е върнат ГЕРБ, доколко неговото отиване е необратимо предстои да видим, но аз все пак смятам, че Виенското колело на политиката не се върти обратно.
Това, което трябва да направи ефективният мандатоносител е да си осигури парламентарна подкрепа в необходимата степен, защото тя не се предполага по задължение на всички останали, както смятаха шоумените на Слави в предишния парламент. В правителството трябва да има смислени и сериозни хора. Любимата фраза на Бойко Борисов от последните години, че всеки министър е политическо назначение, трябва да бъде категорично отречена в името на това да се вземат добри решения, навременни, полезни и приложими.
Просто трябва да си припомним как секретарката на Валери Симеонов стана вицепремиер и някой беше снимал нейната реч на някаква международна конференция, където на листа с български букви беше написан текст на английски. Мисля, че можем да си спестим в бъдеще подобни неудобства.
Днес обсъждаме много "ентусиазирано" темата с цените на тока и газа. Трябва да си припомним, че част от нашите проблеми са в пропуска на правителството на Бойко Борисов и министъра му на енергетиката, счетоводителката Теменужка Петкова, да дерогират срока за работа на нашите тецове, защото работата на нашите тецове предстои да се прекрати съвсем скоро, а Полша успя да удължи срока на своите тецове до 2050 г. Не сме богата държава, за да си позволим да отпишем която и да е от нашите производствени мощности, особено тези в енергетиката.
По отношение на енергийната политика: очевидно се налага да бъде преосмислено господстващото до този момент в Европейската комисия становище, че възобновяемите енергийни източници трябва да заместват ядрената енергия. Очевидно дори в икономически най-развитите страни производството на енергия по този прекалено скъп начин не е достатъчно, за да покрие техните енергийни потребности. При положение, че имаме две места с енергийни мощности, които са в сравнително напреднала фаза, независимо колко пъти са ни мачкали и отричали, ние трябва да опитаме да пробием. И сегашната конюнктура позволява това.
С кое да започнем? Не мога да кажа категорично. Кое ще бъде по-вървежен проект на ниво Европа и кое ще бъде по-вървежен проект с друго финансиране е нещо, което също трябва да погледнем и да помислим, но ми се струва, че в този момент аргументи от рода на този дали сме русофили или русофоби е неуместен. Здравата сметка какво ще получим, какво можем да продаваме и къде това ще ни постави трябва да бъде водеща. Слушала съм достатъчно дълго за това как не са необходими нови ядрени мощности, защото ние нямаме нужда от тях и няма какво да правим тока. Дойде време, когато китайците изкупиха газа на Америка и оставиха Европа без алтернативен газ.
Подкрепяте ли инициативата на Франция, към която се присъединиха България и още 8 страни, за подкрепа на атомната енергия и централи? По този повод у нас се повдигна отново темата за АЕЦ "Белене".
И "Белене", и последните блокове на "Козлодуй". Вчера (на 26.10. - бел. а.) имах интересна среща в Пловдив със съпругата на първия директор на АЕЦ "Козлодуй" Козма Кузманов, който е такъв още от строителната площадка. Тя ми напомни, че човекът, строил площадките и на "Белене", и на "Козлодуй" е един и същи. Че въобще не може да става дума да са правени компромиси по отношение на сеизмичността и на двете площадки; че независимо от близостта на Вранча те са достатъчно здрави; че в крайна сметка ние не можем с лекота да се отказваме нито от едното, нито от другото, защото електропроводите, които трябва да изведат енергията, не могат да бъдат струпани на едно място и всичките ни съоръжения на едно място. В сегашната ситуация да противопоставим "Белене" на "Козлодуй" ми се струва малко глупаво. Смятам, че нашето поколение и тия около него, плюс-минус 10 години, не направиха необходимото да бъде съхранено онова, което съградилите България и индустриалните ни мощности ни оставиха. Сега, в този критичен момент, когато става ясно, че и в Европа се вземат погрешни решения, недалновидни, късогледи, водени от други съображения, но не от здрава мисъл, трябва сериозно да преосмислим всичко, което сме казали, да струпаме на масата всичките си аргументи и да се постараем, вплитайки нашите интереси в световната конюнктура, която включва и отношенията САЩ-Европа-Русия-Китай, да успеем да удържим възможностите да си върнем позициите на енергиен център на Балканите, още повече, че това са индустриални мощности, които са в напреднала фаза на изграждане, а не в бъдещо несигурно събитие, където сме заровили прекалено много пари, за да ги оставим просто така.
Адекватни ли са мерките на служебния кабинет срещу растящите цени – на ток, горива и предстоящо - на парното?
Кабинетът ще направи нещо. Добре, че е служебен, защото ако беше редовен и бяха започнали редовните политически сили да си правят тънката сметка как ще бъдат преди изборите, как ще хареса избирателят и няма да хареса... не си представям. Темата с компенсациите е важна. Тя обаче може да свърши работа до края на отоплителния сезон. Това се отнася както за бизнеса, който първи пое удара, така и за домакинствата, които ще започнем да компенсираме след Нова година, но начисляването на увеличените в пъти цени на тока в промишлените стоки, които те трябва да си купят, не може и няма как да компенсираме. Те ще трябва да се лишат от част от тях. Затова смятам, че сега, докато смятаме компенсациите до края на отоплителния сезон, трябва да форсираме нашата позиция по стратегическите решения, дори дерогирането на срока на тецовете; спирането на износа на ток; промените, които се налагат в българската "независима" енергийна борса; лъсването на имената на спекулантите на ток и фирмите спекуланти; промяната в правилата; промяната в условието за всички цената да е ден напред, вместо за промишлеността да има някакъв по-голям период, в който да се купува пакет - шест, осем месеца. Всичко това обаче предполага работещ парламент, за да може много скоростно и организирано да се приемат промени в Закона за енергетиката. За да стане бързо, трябва да има предварителна подготовка. За да има такава, най-добре е инициативата за законодателните решения да дойде от правителството и всичко това предполага, че ще се върви и след тези избори много организирано. Ако това не се случи и пак зациклим, не ми се мисли.
Продължава на стр. 2