Повече пари за БНТ, ГРАО и МВнР за вота, по-малко за БТА (обновена)
Правителството направи промени в план-сметката за изборите за Европейския парламент.
С тях се увеличават разходите за Главната дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване” (ГРАО), Българската национална телевизия (БНТ) и Министерството на външните работи (МВнР) и се намаляват разходите за Българската телеграфна агенция (БТА). Увеличението на разходите за трите институции е за сметка на средствата, предвидени за медийните пакети по бюджета на Централната избирателна комисия, съобщиха от правителствения пресцентър.
Общият размер на разходите по план-сметката остава непроменен. Той е 23 886 000 лева.
Първоначално план-сметката за вота предвиждаше 2 млн. лева за т.нар. медийни пакети за кандидатите. При регистрацията на участниците обаче стана ясно, че сумата надвишава трикратно нужните за целта средства. Според новия Изборен кодекс по 40 000 лева държавата ще отпуска на партии и коалиции за предизборни участия и реклама в медиите, а пакет от 5000 лева се полага на независимите кандидати. Някои от партиите и коалициите обаче няма да получат пакетите, тъй като получават държавна субсидия. Няма да се осребряват и разходите на кандидати, които са декларирали пред Сметната палата скъпи предизборни кампании за над 2 милиона лева при париите и за над 100 000 лева за независимите кандидати. По предварителни изчисления общата сума за медийни пакети едва ли ще надвиши 650 000 лева.
Средствата за БТА се намаляват, защото агенцията няма да организира международния пресцентър за вота, а това ще е задача на Външно министерство. Затова натам се насочват част от предварително одобрения бюджет.
С новия Изборен кодекс ГД ГРАО е натоварена с изпълнението на допълнителни задачи, като събиране и обработка на данните на гражданите на Европейския съюз, желаещи да гласуват, подготовка и отпечатване на част II на избирателните списъци, осигуряване на общинската администрация файлове, съдържащи данни за лицата без право на глас, необходими за обявяването им на интернет сайтовете на общините и др. Затова дирекцията ще получи завишение със 182 000 лева, уточниха от пресцентъра на Министерството на финансите.
Допълнителните разходи по бюджета на БНТ пък са за реализация и излъчване на безплатните форми от предизборната кампания – клипове, обръщения и диспути. Традиционно в план-сметката за провеждане на избори се заделят средства за националната телевизия, за да може тя да покрие разходите си за подготовката и използването на техническите мощности по време на предизборната кампания, както и в самия изборен ден, допълниха от финансовото министерство.