OffNews.bg

ГЕРБ: Видяхме координирана атака между ДБ и БСП за летище София

Видяхме новата или може би тя вече не е нова, защото и на изборите за кмет на София се сформира, коалиция между Демократична България и БСП, в координирана акция като партизански набег. Това каза министърът на транспорта и водач на листа на ГЕРБ в София Росен Желязков.

По-рано днес съпредседателят на Демократична България Христо Иванов каза, че българската държава се отказва от половин милиард лева от името на народа при концесията. Румен Гечев от БСП обвини ГЕРБ, че опрощават такси на концесионера на Летище София. 

Според Желязков двете партии с едни и същи тези атакуваха с три Н-та: “некомпетентност, неграмотност и несъстоятелност елементи от сделката и подхода на българската държава за отлагане на годишните концесионни възнаграждения”.

Желязков припомни, че договорът за концесията на летище „София“ беше подписан през юли м.г., а процедурата по нея продължи около 2-3 години. “През тези години бяхме свидетели на много опити на БСП да компрометират процедурата и да я спрат с различни по формулата си атаки. От миналата година досега тече т.нар. „преходен период“, в рамките на който трябва да се изпълнят предварителни условия, които са ангажимент на двете страни – българската държава и концесионерът, за да започне ефективната дата. Това означава концесионерът да замести досегашния летищен оператор“, обясни той.

Концесията предвижда първоначално плащане от 660 млн. с ДДС. Това е безусловно плащане, което трябва да се изпълни до юли тази година. “С финансиращите институции е заявена готовността това да стане още в рамките на този месец. Инвестиционната програма предвижда 624 млн. инвестиции, като в рамките на първите години и изграждането на нов „Терминал 3“ на летището, годишно концесионно възнаграждение за 35 години ежегодно в размер по-голям от 32% от приходите, но не по-малко от 24,5 млн. евро на година. Сумарно тези плащания в най-малкия си размер гарантират, че летище „София“ през следващите през следващите 35 г. ще бъде финансирано с близо 2 млрд.”, каза Желязков.

Според неговите сметки само първоначалното концесионно плащане от 660 млн. с ДДС ще плати авансово за 35 години напред два пъти по-голям размер, отколкото летище „София“ е получавало до този момент за предходните години, когато общият размер на приходите е бил 88 млн. евро или 4 млн. евро. “Само с авансовото плащане ще бъдат платени за 35 години напред 8 млн. евро на година. Виждате, че има само полза за българската държава“, каза още Желязков.

Той припомни, че с първоначалното плащане през 2019 г. българската държава е погасила задълженията на БДЖ.

Желязков предположи, че следващото правителство, ако е коалиционно правителство на БСП и „Демократична България“ ще прибегне към тегленето на дълг вероятно.

Той отбеляза, че ако договорът за концесията на летище „София“ не бъде реализиран, летището трябва да бъде финансирано и попита дали това трябва да стане от държавния бюджет или от увеличаване на летищните такси. Желязков каза още, че офертата, заради която е предпочетен концесионерът, е свързана с неувеличаване на летищните такси за разлика от офертите на другите кандидати, които са предвиждали увеличаване на летищните такси, с което да финансират и по-големите инвестиции. Нека се прави разлика между плащане, такса и инвестиции“, каза Росен Желязков към „икономиста Гечев“.

Транспортният министър припомни, че процедурата за концесия на летище „София“ е наблюдавана от консултант от световна банка и е финансирана от ЕБВР, ЕИБ, IFC и Черноморска банка. В тези банки членове и акционери са държави.