"Таксиметровият бранш е на прага да излезе на светло"
С депутатът от Реформаторския блок (РБ) и председател на парламентарната комисия по транспорт Гроздан Караджов разговаряме за промените в закона за автомобилните превози, за протестите на на таксиметровите шофьори и "фирмите-бушони" в този бранш.
На колко се равняват годишните приходи в бюджета от таксиметровите превозвачи и компании, и каква полза за обществото очаквате с измененията в закона за автомобилните превози?
Едва ли някой разполага с точни данни за това какви са приходите и печалбите на фирмите в таксиметровия бранш. Но е факт, че мнозинството таксита са фирми, които оперират за своя сметка, но от името на регистрирани превозвачи. Така се къса връзката на водача на такси с фирмата регистриран превозвач и при проверка на последния не може да се наложи наказание. На практика сигналите и жалбите на гражданите за неудовлетворителна таксиметрова услуга остават без последица и без взимане на ефективни мерки от контролния орган. Често тези “фирми-бушони” се ползват и за заобикаляне на данъчното и осигурителното законодателство, обезсмисля се изобщо фигурата “регистриран превозвач” и се поощрява заобикалянето на закона.
С други думи, когато ползваме таксиметрови услуги, очакваме в колите да бъде чисто, да не се слуша силна музика, да не се пуши, да получаваме точна във времето услуга, да има яснота точно кой автомобил ни е превозил от кой адрес и къде ни е закарал и т.н. Когато гражданите се оплакват от недостатъци в таксиметровите превози, контролните органи не могат нито да осъществят проверка, нито ефективно да санкционират превозвача, защото водачът не е на работа към фирмата превозвач. Така не се ангажира нейната отговорност. Всички санкции отиват в кошчето поради горните причини! Това е практиката, за която ни сигнализира Автомобилна администрация.
Ето защо, промените в Закона за автомобилните превози, предложени от народните представители Иван Вълков и Цветомир Михов и приети преди два месеца, на практика промениха описаните порочни практики. Те предвиждат таксиметровите водачи да бъдат или на трудов договор с фирмата превозвач или при желание да регистрират свои фирми превозвачи. Тогава ще има ясна отговорност – водачът ще е представител на превозвача и ще ангажира неговата отговорност и таксиметровите фирмите ще могат да бъдат санкционирани за нередности. Водачите ще бъдат осигурени според законодателството, а таксиметровите фирми ще заплащат ДДС и данък печалба в реален размер.
Не мислите ли, че влизането в сила на промените ще увеличи броя на нелегалните превозвачи и имате ли информация дали са предвидени допълнителни мерки за справяне с тях?
Промените, които предвиждаме, ще влязат в сила на 1 април 2016 година. Даваме достатъчно време на онези, които искат да регистрират собствени фирми, да го направят или вече регистрираните да наемат водачите си на трудов договор при тях.
Става много по-трудно на недобросъвестните превозвачи да оперират, защото при проверка, те ще трябва да покажат своето разрешително за таксиметров превоз, което носи всички защитни знаци върху себе си и много трудно може да бъде подправено. В този смисъл очакваме сивият сектор да бъде силно ограничен.
Тези изменения няма ли да повишат допълнително цените на таксиметровите услуги, които една немалка част от българското население смята за неправомерно високи?
Не всички таксиметрови компании използват вратичките в закона да не плащат данъци и глоби в пълен размер. Има много изрядни фирми и те возят на същите цени, като и “по-хитрите” си събратя. Промяната ще намали „печалба“ на тези които присвояват неплатените данъци, а няма да увеличи цената на услугата – този сектор е силно конкурентен. Да не забравяме, че повишената събираемост на данъци и такси ще допринесе за повече средства за здравеопазване, образование, сигурност и др.
Протестите на таксиметровите шофьори пораждат ли у вас и вашите колеги от транспортната комисия съмнения относно правотата на промените и могат ли да се очакват някакви отстъпки?
Разговорът с таксиметровия сектор се води непрекъснато. Досега не е повдигано съмнение към изрядността на това, което предлагат народните представители Михов и Вълков. Единствената критика, която има до този момент е, че срокът за пререгистрация на желаещите да станат таксиметрови превозвачи е твърде кратък – той беше около 45 дни.
С днешната промяна в Закона за автомобилните превози той се удължи до 1 април следващата година. Четири месеца е напълно достатъчен срок за пререгистрация – това е детайлно обследвано от Комисията по транспорт в Народното събрание.
Таксиметровият бранш е на прага на своето излизане на светло в данъчно отношение и по отношение изрядността на таксиметровата услуга. Мисля, че всякакви аргументи против тази промяна са необосновани. Протестите на таксиметровите водачи може и да продължат, но те са лишени от каквото и да е разумно обяснение пред гражданите на България, които сме техните клиенти. Няма причини да се връщаме назад. Тръгнали сме по пътя на изсветляване на такси бизнеса, нека не се връщаме назад. Разбира се, таксиметровите шофьори имат правото да протестират и ние ще се вслушаме в това, което имат да ни кажат. Но също така ще чуем и гласа на хората, които ползват техните услуги.