OffNews.bg

Надежда Йорданова пред OFFNews: ДБ и ПП сезират КС за промените в Изборния кодекс, решават за коалицията в неделя

Във вторник от парламентарната трибуна председателката на ЦИК Камелия Нейкова заяви, че избори на 2 април може да се проведат по новите правила. Съществува обаче уловка - вотът ще е възможен, ако се поръча по-малко хартия за машините. От Избирателната комисия са на мнение, че изборите могат да минат успешно с две ролки хартия в секция вместо с три. ЦИК обаче не е изработила прототип на новите бюлетини, а по време на "успешно" проведения експеримент са разпечатвани разписки, а не бюлетини за машинно гласуване. Не се знае още каква ще бъде дължината на бюлетините и в този смисъл - дали изобщо хартията ще стигне, за да има машинно гласуване. На този фон остават опасенията, че прекроеният Изборен кодекс не само ще отвори широко вратата за машинации на вота, но и практически ще премахне машинното гласуване. 

Остават въпросите дали ДБ ще сезира КС за промените в Изборния кодекс, ще има ли машинно гласуване и видеозаснемане, как може да се противодейства на купения и контролирания вот, на какъв етап са преговорите между ПП и ДБ за съвместно явяване и как прекрояването на избирателните райони ще се отрази на реденето на листите.

OFFNews потърси отговорите на тези въпроси от Надежда Йорданова - бивш министър на правосъдието в кабинета "Петков" и народен представител от "Демократична България" в 48-ото НС.

- Г-жо Йорданова, на какъв етап е конституционната жалба за промените в Изборния кодекс, която подготвяте с "Продължаваме промяната"? Коя част от закона атакувате в КС и какви са аргументите Ви?

- Конституционната жалба, която подготвихме “Демократична България” и “Продължаваме промяната”, е готова и днес я подаваме пред Конституционния съд. Оспорваме конституционосъобразността на няколко групи промени в Изборния кодекс, които 48-ото Народно събрание гласува, а именно - това, че във всяка една от изборните секции ще може да се гласува както на машина, така и на хартия. Оспорваме това, че на практика машинното гласуване е толкова осакатено, че вместо машинен вот, това се превръща като втори вид гласуване с хартия. Оспорваме и това, че между първо и второ четене без дебат, изненадващо, беше отменено експерименталното дистанционно електронно гласуване, което беше въведено след проведен референдум и решение на Народното събрание.

Повторихме аргументите си многократно в комисия и пленарна зала, а именно: чрез тези изменения се нарушава принципът на правовата държава, нарушава се правото на равно избирателно право и правото на таен вот. Това са принципи, закрепени в Конституцията на Република България.

Решение №3 на КС от 2020 г. гласи, че ако текст от закон се обяви за противоконституционен, то не се възстановяват предишни разпоредби, а остава законодателна празнина. В този смисъл, ако КС се произнесе бързо, съществува ли риск изобщо да останем без машинно гласуване?

- Конституционната процедура, съобразно установената практика (тоест, процедурата пред Конституционния съд), обичайно трае между шест месеца, година, година и нещо. Дори с оглед на процедурните и процесуални срокове, които спазва Конституционният съд, и установената практика обективно е невъзможно КС да се произнесе преди провеждането на предстоящите предсрочни парламентарни избори. За съжаление, тези избори ще бъдат проведени при тези правила, които ще доведат до хаос в изборния ден. След произнасянето на Конституционния съд, ако той обяви тези текстове за противоконституционни, 49-ото Народно събрание ще трябва да уреди празнината, възникнала въз основа на тях. Това трябва да се случи преди провеждането на местните избори, за да можем да проведем местни избори при ясни, прозрачни правила, които гарантират равен и таен глас за всеки един от нас.

Каква според Вас ще бъде дължината на бюлетините от машинно гласуване, както вече се наричат разписките, за да отговарят на всички изисквания на прекроения Изборен кодекс?

- Мнозинството в 48-ото Народно събрание действително замени думата “разписки от машинно гласуване” с три различни понятия за бюлетини за две различни форми на гласуване. Многократно и в правна комисия, и в пленарна зала поставяхме точно този въпрос - как в този много тесен хартиен отрязък ще бъдат вложени всички защити, белези на хартиената бюлетина и колко дълга ще бъде тя. Законодателят не даде това решение и прехвърли горещия картоф в ръцете на Централната избирателна комисия. Предстои да видим. Това на пръв поглед изглежда чисто технически въпрос, но въобще не е само това, защото от една страна начинът на сгъване на втория вид хартиена бюлетина е много важен за гаранцията за тайната на вота. От друга страна - дали ще съдържа всички необходими защити, които да гарантират сигурност на вота. Тоест, че вотът няма да бъде подменен.

- В този смисъл ще стигнат ли две ролки (по 80 метра - б.а.) за нормалното провеждане на машинно гласуване? Има ли опасност за големите секции в страната? Демонстрация ли беше изслушването на председателя на ЦИК Камелия Нейкова в зала и защо "хартиената коалиция" не допусна изслушване на БНБ? 

- Дали ще стигнат ролките, към настоящия момент още не знаем. ЦИК все още не е уточнил техническите параметри на този втори вид на практика хартиена бюлетина. Отсега е ясно, че ЦИК така или иначе няма да може да осигури цялата необходима налична хартия, защото, както казва печатницата на БНБ, цялото количество няма да може да бъде готово до 2 април. При всички положения ще имаме по-малко количество хартия за машините от това, с което сме разполагали досега. Дали ще стигне, предстои да видим в изборния ден, но подобен тип експерименти, които водят до несигурност за това как ще бъде проведен изборният ден, поставят в риск демократичните процеси в България. Те са още един риск за уронването на доверието към изборния процес и съответно доверието към институциите.

Относно изслушването на госпожа Нейкова и неизслушването на председателя на печатницата на БНБ, това е поредното доказателство, че ГЕРБ боравят с парламентарните процедури така, както им е угодно, за да защитят една своя теза или пък да предотвратят да се чуе определена информация. За съжаление, те през целия 48-и парламент демонстрираха, че нищо старо от порочните практики на 44-ото НС не е забравено и че не са си взели бележка от това, което народът им говори последните две години.

- Ще успее ли според Вас Министерският съвет да подсигури видеозаснемането и видеоизлъчването в секциите?

- Вярвам, че Министерският съвет ще положи всички усилия да изпълни разпоредбата на Изборния кодекс за осигуряване на видеонаблюдение във всяка една секция. Дали ще се случи, предстои да видим. Все пак сроковете са кратки. По-важен е другият момент. Под предлога и с оправданието, че във всяка секция ще има осигурено видеонаблюдение, хартиената коалиция задраска машинния протокол. Всъщност, машинното отчитане на подадените гласове беше една от най-важните гаранции за това, че всеки един глас и всяка една преференция ще бъдат правилно отчетени. Нека си го представим - в страната има над 11 000 секции. Как точно ще се осигури чрез видеонаблюдение с 11 000 едновременни стрийма проследяването от страна на обществеността на преброяването на разписките от машината (тоест, бюлетината от машинното гласуване), като знаем размера им, големината на шрифта и всички тези обективни обстоятелства? Видно е, че просто това ще е поредният параван с претенция, че уж нещо се прави, а на практика не е така. Затова предложихме въвеждането на преброителните центрове, където да може да се броят на едно място от неизморени хора, а не от членовете на избирателната комисия, пред камерите на медиите, за да има максимална точност на преброяването и максимална прозрачност при всички необходими гаранции, че вотът ще бъде правилно отчетен. За съжаление, мнозинството на хартиената бюлетина не го подкрепи.

- След прекрояването на ИК вратата за изборни манипулации отново бе отворена? Как може да се противодейства?

- В ситуацията, създадена от хартиената коалиция в 48-ото Народно събрание, две са линиите на противодействие. На първо място, МВР и прокуратурата да не допускат купен и контролиран вот. На второ място, политическите сили, които милеят за честни избори, трябва да осигурят представители във всяка една секция, където се гласува, за да се гарантира правилната организация на изборния процес и честното отчитане на вота. Освен всички тези стъпки, най-важна задача на политическите сили е да убедят хората да излязат и да гласуват. Колкото повече хора гласуват, толкова повече намаляват тежестта и зловредното влияние на купения и контролиран вот.

- Говорейки за изборите, на какъв етап са преговорите Ви с "Продължаваме промяната"? Ще заложите ли на предизборно споразумение?

В публичното пространство е видно, че се водят разговори за начина на явяване на предсрочните парламентарни избори. Предстои да се вземе решение дали да има общо явяване с “Продължаваме промяната”. Решението ще бъде взето от органите на трите партии, които формират “Демократична България”. Националният съвет на “Да, България” беше насрочен за четвъртък, но предвид дългия пленарен ден, заседанието ни беше отложено за неделя. Дискусията за това предстои.

- След преброяването се очаква прекрояване на мандатите. Какви са Вашите очаквания? Как ще се отрази промяната на тежестта на избирателните райони върху реденето на листите? А върху резултатите?

- Бяха обявени резултатите от преброяването на населението в България. По правилата на Изборния кодекс и методиката на Централната избирателна комисия мандатите трябва да бъдат преизчислени във всички многомандатни избирателни райони. Броят им, както и съответно границите на многомандатните избирателни райони, трябва да бъдат утвърдени с указ на президента, така че тази законова процедура все още не е приключила. Действително има предварителни изчисления, просто защото Националният статистически институт обяви резултатите. Има индикации, че в някои многомандатни избирателни райони ще се намали броят на мандатите, а в други ще бъде увеличен.

Ще бъде намален броят на мандатите в някои части на страната, където има по-голяма степен на намаляване на населението по различни причини. Това означава, че предизборната кампания в някои райони на страната ще бъде по-трудна, защото в тях прагът на необходимите гласове за един мандат е по-висок. Безспорно това ще наложи политическите партии да преосмислят както това какви личности да предложат на избирателите в тези райони, така и какви послания да отправят към избирателите. Аз се надявам и ние от “Демократична България” ще настояваме да се положат грижи към тези райони, за да може хората там да се чувстват представени. Модерно мислещите, свободно мислещите хора да могат да бъдат представени, независимо от това в кое кътче на България живеят, за да се избегне още по-голяма маргинализация на тези райони.

- Как ще препоръчате на избирателите на "Демократична България" да гласуват на предстоящите избори?

- Ще изчакаме да видим всички мерки, които ЦИК ще предприеме, за да гарантира равен и таен вот на всички гласоподаватели и всички граждани. След като се запознаем с всички елементи, по които ще се произнесе ЦИК, ще вземем своето решение. Към настоящия момент, независимо от осакатяването му, аз продължавам да предпочитам гласуването с машина най-малкото, защото то предпазва от недействителен глас, от лесното превръщане на моя глас в недействителен поради една или друга техническа намеса.