Корпоративна отговорност: Теленор по пътя на устойчивите във времето CSR програми
Вилиана Станева е част от комуникационния екип на Теленор и отговаря за изграждането и утвърждаването на имиджа на компанията, а също така и за развитието на корпоративната социална отговорност и политика на оператора. Тя има близо 15 години опит в сферата на комуникациите и корпоративната социална отговорност.
През 2020 година корпоративно-социалната отговорност взе изцяло нови измерения. За компании като Теленор, всъщност CSR не е изключение, а осъзната стъпка към единство и усещане за принадлежност. Комуникационният специалист Вилиана Станева разказва повече за това как каузата е част от ежедневието на служителите и компанията и как Теленор вижда своята роля да допринася за развитието и интеграцията на всички за едно по-добро 'утре'.
Важно ли е за една компания да има програми за корпоративна социална отговорност? Какво означава CSR за Теленор?
Важно е за обществото компаниите да правят социално отговорен бизнес. Важно е и за служителите на всяка компания да бъдат подкрепени и да им се дава възможност да правят добро. Това е факт за Теленор. Екипът ни искрено вярва в каузите и програмите, които развиваме, и в които влагаме не само ресурси и време, но и мислите и сърцата си. Една огромна част от тези инициативи стартират като идеи на самите служители на Теленор, което ги зарежда с енергия и ангажираност от страна на целия екип на компанията и допринася за цялостната програма за корпоративна социална отговорност.
Стратегията ни за корпоративна социална отговорност, която следваме, е фокусирана върху подобряването на дигиталния живот, запазването на онлайн сигурността на хората, развиването на цифровата и медийната грамотност, подкрепата в разработването на по-приобщаващите цифрови технологии, които са част от бизнеса и от живота на хората, и инвестициите в технологиите на бъдещето, водещи до положително въздействие и промяна за обществото и околната среда. Важна част от стратегията ни са дългогодишните партньорства и работата с неправителствените организации, ангажирани с множество каузи и работещи за промяна на средата, в която живеем и подкрепящи групи в риск или нужда. Най-важното, обаче, за програмите в сферата на корпоративната социална отговорност е устойчивостта им и реалните резултати и ефектът върху средата и обществото.
Каква е разликата между програма и инициатива когато говорим за CSR?
И двете понятия могат да бъдат разбрани по различен начин от една или друга компания. Това е хубавото на подобни стратегии, а именно, че те могат да адресират редица малки на брой инициативи в конкретен сектор или да развиват дългогодишни програми, които всяка година да надграждат постигнатото до този момент и да развиват както обществото, така и самите служители на фирмата. Именно такава е Open Mind, програма ни за кариерно развитие и социална интеграция на хората с увреждания. Друга устойчива програма, която Теленор развива от много години и адресира актуалните проблеми, е програмата ни за по-безопасен интернет Safer Internet, и в частност нейната образователна инициатива Digital Scouts. В Теленор устойчивата социална политика ни откроява и ни дава възможност да реализираме реален обществен принос. Бъдещите ни усилия ще продължат да затвърждават и надграждат постигнатото до момента.
Разкажете ни повече за инициативата ви Digital Scouts. Какво представлява тя и към кого е адресирана?
Digital Scouts е част от програмата Safer Internet на Теленор, стартирала преди 14 години, която продължаваме да обогатяваме всяка година с нови елементи. Например в началото на годината проведохме кампания против тормоза онлайн - #БезХейт в YouTube, Instagram и TikTok, която беше подкрепена от някои от най-влиятелните лица за подрастващите. Целта ни беше да обърнем внимание на тормоза онлайн.
Инициативата Digital Scouts тази година премина изцяло в дигиталното пространство - игра-състезание, която имаше за цел да провери знанията на децата в областта на онлайн рисковете и да им даде ценни съвети и насоки. През 2019 г. играта се проведе за първи път, в рамките на един ден и успя да привлече над 300 участници. Тогава имахме възможност това да се случи лице в лице, посредством офлайн интеракция, подкрепена от специално разработено приложение. Тази година, заради COVID-19 и стремежа ни да подсигурим напълно безопасно преживяване за всички участници, трансформирахме инициативата изцяло онлайн, като я нарекохме „Дигитални скаути: На лов за приключения и знания”. Повече от 17 000 деца от цялата страна имаха възможност да научат основните правила за онлайн безопасността, отговаряйки на 12 въпроса и видео задачи на теми от медийна грамотност до онлайн тормоз между връстници и дали знаят как да реагират на различните опасни ситуации, които неминуемо се крият в онлайн пространството. Вярваме, че по този начин всички участници научиха много нови неща за поведението и безопасността в интернет.
Тази година в рамките на Safer Internet програмата реализирахме и дигитализирането на 20 урока за онлайн безопасност. Разработени съвместно с Националния център за безопасен интернет, видеата предоставят информация за опасностите онлайн, както и за начините да се предпазим от тях, като те вече са достъпни на уебстраницата, която разработихме специално за тази програма – www.ottebzavisi.net. Видеата са насочени основно към тийнейджъри и техните родители, но съдържанието им може да е полезно и за всеки потребител в интернет.
Как откликнаха децата на тази кампания? Имаше ли интерес и какво научиха те?
Да, интересът беше огромен. Само за няколко часа приложението стана номер едно и в двата дигитални магазина на Apple и Android, както и най-играната игра за деня, което си е своеобразен рекорд за подобно приложение, което се стреми да научи подрастващите на ценни уроци, а не само да ги забавлява. Участниците в Digital Scouts под десет години бяха почти 3000, а между 11 и 17-годишна възраст, броят им надхвърли 8000. Това са и най-засегнатите възрастови групи, които по време на играта успяха да получат ценни съвети за реакция в различни ситуации, както и как да отсяват правилно вярна от невярна информация и с лекота да различават фалшивите новини. За нас 17 000 български деца да научат повече за своята онлайн защита и права е огромен успех и придава смисъл на работата ни, защото една от водещите ни цели в Теленор е да бъдем част от своята общност, не само с първокласни продукти и услуги, но и защитавайки, образовайки я, както и създавайки възможности.
През 2021 г. следва продължение. Вече планираме новото ниво на Digital Scouts и вярваме, че то ще е още по интригуващо и ще предизвика любопитството на младите хора, но най-много се надяваме, че те ще трупат ценни знания докато се забавляват и състезават.