OffNews.bg

Иван Христанов: Борисов лично е закрилял схемата на Капитан Андреево

Иван Христанов беше народен представител от "Продължаваме промяната" в 47-ото Народно събрание. През декември 2021 г. бе назначен за заместник-министър на земеделието и през следващите 7 месеца проведе серия от знакови политики, свързани с премахването на незаконния монопол на ГКПП "Капитан Андреево" и връщане контрола на държавата върху качеството на вносните храни, удвояването на помощите заради COVID-19 за българските земеделци от 72 на 144 милиона лева, увеличаването на парите по Програмата за развитие на селските райони 2023-2027 от 1,65 на 3,51 милиарда евро. 

Христанов завършва средното си образование в СПТУ по строителна механизация. Дипломира като магистър по икономика в Университета за национално и световно стопанство със специалност "Аграрна икономика". Успоредно изучава и втора специалност "Счетоводство и контрол". Той е работил в българското представителство на голяма международна счетоводна компания, след което поема финансите на консервен комбинат „Сторко“ - Плевен. През 2001 г. основава с приятели компания, която за 6 години достига над 2 800 заети лица и през 2007 г. е продадена на водеща европейска банка с рекордна оценка на активите. В годините след това е партньор в два инвестиционни фонда, които чрез финансиране и експерти подпомагат развитието на редица български компании.

Иван Христанов е водач на листата на "Продължаваме промяната" в Плевен.

- Г-н Христанов, един от най-големите успехи на правителството на Кирил Петков е спирането на корупционния канал на Капитан Андреево, за което Вие имахте съществен принос. Какво трябва да се случи, за да има трайно решение на казуса и нужни ли са законодателни промени?

- Постановление 181 на МС, което определя обектите и дейностите, които имат отношение към националната сигурност, трябва да бъде преписано, защото в момента дейностите, свързани с контрола и безопасността на храните са вписани в него, но то просто не означава нищо, абсолютно нищо. Не е създадена допълнителна нормативна база, която да каже какво точно означава, че безопасността на храните и контролът за безопасността на храните е дейност от националната сигурност. Така че ние трябва да препишем постановлението и съответно на конкретни органи като ДАНС да им се вмени, че трябва да извършват разузнавателна и контраразузнавателна дейност по отношение на тези елементи от националната сигурност. Те трябва да могат да изолират конкретни елементи от националната сигурност и да ги поставят под специално наблюдение. Например на Капитан Андеево да кажат, че помещенията, в които се извършват дейностите фитосанитарен, ветеринарен и лабораторен контрол, са елемент от националната сигурност и да бъдат поставени под специален разрешителен режим.

Допълнително към това наредбата за граничните контролно-пропускателни пунктове трябва да бъде дописана, така че граничната полиция да има повече права и да бъде натоварена със задължението да проверява собствениците, директорите и персоналът на фирмите, за да гарантират, че мафията не се настанява на обекти и в дейности, свързани с националната сигурност. В момента сме в абсурдната ситуация една чисто мафиотска фирма, собственикът ѝ е мафиот, да може да бъде допусната на границата, защото не се обследва собственикът или директорът, а само допуснатия персонал. 

Законите в България в последните 10 години бяха писани на коляно, за да бъдат узаконявани схеми, така че техните изпълнители да могат да разчитат не само на главния прокурор Иван Гешев да ги защитава, но и на нормативната рамка да не позволява да бъде търсена наказателна отговорност. 

- По-малко от месец след свалянето на кабинета, съдът отмени заповедта "Евролаб 2011" да напусне в срок Капитан Андреево. По-късно фирмата все пак получи разрешение за товаро-разтоварителна дейност. Как ще коментирате тези решения и какво се случва на границата сега?

- За нас е изключително озадачаващо защо съдът даде такова становище, тъй като то е напълно несъобразено със статута на граничния пункт като обект от националната сигурност и дейността по контрол на безопасността на храните като елемент от националната сигурност. Тоест нашето притеснение е, че съдът гледа твърде едностранчиво на един много комплексен казус, който освен това имаше изключително ясно решение, което беше в полза на държава.

Следващото решение за товаро-разтоварителна дейност също е озадачаващо, защото то влиза в директно противоречие с регламентите на Съюза, в които няма нито едно изречение, в което да пише, че БАБХ не може да осъществява тази дейност. Очевидно е, че съдът си позволи да тълкува и да разширява текстовете на регламентите по начин, който е абсолютно недопустим и облагодетелства частния оператор. Съответно това постави за пореден път въпроса за независимостта на конкретни лица в Административния съд и до колко те са способни да упражняват своята професия по професионален, компетентен и независим начин.

- Според Вас защо тази схема е успяла да се бетонира на Капитан Андреево. Имало ли е политически чадър? 

- Задължително. Капитан Андреево е скандал от 10 години. Той е бил повдиган на ниво ЕС. Евродепутати са поставяли въпроса в Европейския парламент. Посолства, включително нидерландското, са заявявали, че докато Капитан Андреево функционира по този начин, България няма да бъде допусната в Шенген. Това няма как да не е стигнало до най-висшето управление на държавата, включително до тогавашния министър-председател Бойко Борисов. Това ни дава основание да вярваме, че той лично е закрилял тази схема. Той трябва да отговори на въпроса защо е компроментирал националната сигурност, защо е компроментирал здравето и живота на българските и европейските граждани, защо е ощетил държавния бюджет с 250 млн. лв. и какво е получил в замяна на този политически чадър.

По отношение на административния чадър нещата са кристално ясни. Документацията показва, че Капитан Андреево е схема, чиято цел е била да се облагодетелстват конкретни лица и тези над тях. Спечелилите търга са просто назначени. Те нямат и никога не са имали потенциал да извършват реален контрол на границата. За нас те са назначени, както и лицата, които си позволиха да заплашват членове на изпълнителната власт и народни представители, за да им бъде опазена схемата, което вече е мафията.

- Вие също бяхте заплашван. Стана ли ясно откъде са идвали заплахите?

- Службите и МВР нямат абсолютно никакви илюзии кой стои зад схемата. Имах многобройни разговори с компетентните органи и нито за миг не срещнах съмнение, че те не знаят кой стои зад схемата. Останах с впечатлението, че през последните 10 години систематично им е било забранявано да работят както по тази, така и по други схеми, свързани със същите тези хора. 

Аз съм дал всички имена и телефонни номера не само свързани със заплахите, но и с опита за подкуп. Компетентните органи имат абсолютно всичко, за да стигнат до конкретните фигури.

- В свое интервю от преди няколко месеца казвате, че пари от схемата с Капитан Андреево са насочвани към партийни каси. Към колко партии са насочвани тези средства?

- Имаме голяма доза увереност, че две политически сили, с характерни водещи позиции за региона, от опозицията в предходния парламент са получавали сериозно финансиране от престъпните дейности на Капитан Андреево. Това продължава от 10 години.

- При разпада на коалицията и последвалото сваляне на правителството темата с "Капитан Андреево" бе изведена като основна причина. Очаквате ли нови подобни подводни камъни и при следващо разследване на корупционна схема?

- Отговорът е да. За да можем да предотвратим политическа нестабилност, ние, като политическа сила, се борим за доверието на хората, което да е достатъчно, за да можем да управляваме сами. Ако правим коалиция, то тя ще е, за да установим конституционно мнозинство, да променим института на главния прокурор, така че трайно да премахнем този болшевишки елемент от българската Конституция. Със сигурност усилията ни ще бъдат саботирани на всяка крачка, както беше досега още от ден първи. Абсолютно всички аспекти, части и елементи на обществения, икономическия и стопанския живот са разрушени напълно, за да може да се краде.

- Подобни обвинения обаче идваха и от Александър Дунчев за Ваш коалиционен партньор - БСП. Как ще процедирате при подобна ситуация? Търсенето на стабилност ли ще е водещото?

- Сашо Дунчев имаше конкретни забележки, по които се опитвахме да работим. Коалицията поддържаше отворен диалог за отстраняването на наследени пороци и наистина за установяване на трайно функциониращо мнозинство. Не е било едностранен процес, при който едностранно се комуникират пороците и никой не им обръща внимание. Неговата роля в този контекст беше изключително важна за всички, за да се разбере кой е правилният начин да се управлява държавата. Ние минахме през този оздравителен процес. 

В този смисъл с ГЕРБ коалиция бихме направили, когато видим, че при тях започват и напредват оздравителни процеси, така че това да стане политическа сила, а не феодална структура с един вожд. Според мен на политическата сцена имат място всички партии, които могат да минат през този оздравителен процес.

- Говорейки за ГЕРБ, те миналата седмица също се появиха на Капитан Андреево. Делян Добрев заяви, че ОЛАФ разследва контрабанден канал за маркови дрехи през турската граница. Вие, като пряко свързан с разследванията на този пункт, имате ли информация за такова разследване и как ще коментирате появата на ГЕРБ на пункта?

- Аз с маркови дрехи не се занимавам. След като обаче се убедихме, че той (Делян Добрев - б.а.) не разбира нищо от елементарна математика, сега се убедихме, че той не разбира от храни и не прави никаква разлика между пестициди и нитрати. Това обаче е далеч по-малкия проблем. По-големият проблем с изявлението на Делян Добрев от ГЕРБ е, че той се опитва да създаде пренебрежително отношение към проблем, който е много важен за всички. Това се отнася за здравето на децата, на родителите ни. Така за пореден път се показа отношението на ГЕРБ към проблемите, които са жизненоважни. На тях не им пука, не ги интересува. Те са готови на всичко, само и само да не се ангажират с проблема.

- В началото на август след проверка на БАБХ стана ясно, че между 30 и 50% от платените средства за изгаряне на животински останки са раздадени, без да има извършена дейност. Какво предлагате за спирането на тази корупционна практика?

- Агенцията за безопасност на храните, която заварихме, по същество от най-високите си етажи до конкретни директори на областни дирекции по безопасност на храните, представляваше организирана престъпна група. Подали сме сигналите, лицата са описани, техните нарушения са описани. Това не са просто твърдения, налице са достатъчни данни, за да могат компетентните органи да ги подведат под отговорност. 

Предложението е много просто - БАБХ трябва да бъде преструктурирана. Всички хора, обвързани със старите политики и старата власт, трябва да бъдат премахнати, да бъдат назначени компетентни лица, които да са там, за да работят, а не да създават схеми за кражби, да прикриват измами и злоупотреби. След това БАБХ трябва да бъде прехвърлена директно под Министерски съвет като самостоятелна агенция, за да може наистина да бъде гарант за здравето на българите, това, в което ние се опитахме да я превърнем през последните седем месеца.

- В последния си работен ден като зам.-министър на земеделието Вие подадохте два сигнала до ГДБОП - единият за инсинераторите, а вторият - за вноса на ваксини за син език. Какво се случва със сигналите Ви?

- От страна на колегите от ГДБОП видях компетентно отношение. Те знаеха за какво говоря. По отношение на инсинераторите те имаха своя разработка и това, което им липсваше, беше информацията, която аз предоставих и която в продължение на 4-5 години те са изисквали от Министерството на земеделието и БАБХ, но никога не са получавали. Тази информация е била прикривана, за да може схемата да си върви.

По отношение на ваксините им дадох пълна информация, за да се докаже, че не е имало нужда от тях. Че доставените нови ваксини няма да бъдат пълноценно използвани догодина, защото ще бъдат с изтичащ срок на годност, точно когато трябва да се ваксинира. Тук отново се намесват лицата, които правят схемата на Капитан Андреево, лицата, които са подписвали, за да може да стане.

Данните са достатъчни, за да може да си свършат работата. Компетентността, която видях в тях, също беше достатъчна. Видях едни интелигенти и информирани хора, които имат желание да работят. Ако не се спусне политически чадър, те би трябвало много бързо да доведат до успешен край и двете преписки.

- С каква заявка влизате в предизборната надпревара и какви са основните Ви приоритети за област Плевен?

- По отношение на "Продължаваме промяната", ние имаме нужда да продължим и довършим това, което започнахме. Моя личен приоритет е да покажа на българското общество, че има основания да вярва и да се надява.  Аз показах, че мафията не е неуязвима, дори точно обратното - много лесно може да бъде свалена.

По отношение на Плевен - това е един тотално откъснат град заради 12-годишното управление на ГЕРБ. Това, което преди хората пренебрежително наричаха "северозападнала България" започва да се простира извън Плевен и да достига и до градове като Велико Търново. Това безвремие, изолация и липса на работа доведоха до тотално изоставяне на регионите. Плевен от 120 хил. души е станал 70 хил. души. Моите приоритети най-вече е икономически просперитет, инфраструктура и транспортна свързаност, създаване на предпоставки за устойчив бизнес. Аз съм предприемач, знам как да го направя.

Парламентарни избори 2022 г. Платена публикация. Купуването и продаването на гласове е престъпление.