Д-р Мойра Гилкрист: Бездимните алтернативи и концепцията за намаляването на вредата от тютюнопушенето могат да подобрят общественото здраве
Д-р Мойра Гилкрист е вицепрезидент „Стратегически и научни комуникации“ във Филип Морис Интернешънъл (Philip Morris International - PMI). OFFNews разговаря с д-р Гилкрист по време на Глобалния форум за никотина (Global Forum on Nicotine), който и тази година се състоя във Варшава.
Вашият път с Филип Морис Интернешънъл започва през 2006 г. По какъв начин трансформацията на компанията, на която станахте пряк свидетел, промени индустрията и обществените възприятия?
Присъединих се към компанията с мисълта, че изграждането на бъдеще без дим е значима и интересна идея, но не знаех дали ще бъде технически и научно възможно да се създадат тези нови продукти – алтернативи на цигарите. От 2008 г. насам компанията инвестира над USD 10.5 млрд. (към 31 март 2023 г.) в разработването и реализацията на бездимни алтернативи, които, макар и не без риск, са по-добър избор за пълнолетните пушачи, които иначе биха продължили да пушат. Още от началото на нашата историческа трансформация бях изключително вдъхновена от нагласата, във всеки един член на екипа, че сме посветени, искаме и можем да изградим бъдеще без дим, създавайки бездимни алтернативи, подкрепени от наука от световна класа.
Връщайки времето назад - най-голямата ми гордост дойде, когато представихме за първи път в Япония водещата за нашето портфолио от продукти бездимна алтернатива IQOS. Тогава видях как пълнолетните пушачи искат да го опитат, да разберат още за науката зад продукта и да си го купят. Имаше опашки пред търговските обекти, които отваряхме. За мен, като учен, това дори надделя над гордостта от науката, която стои зад този продукт, защото целта ни беше да създадем алтернатива, с която пушачите могат да заменят цигарите. И да видя в реално време как потребителите, които биха продължили да пушат, се вълнуват да преминат към нашата бездимна алтернатива беше истински вдъхновяващо. От пускането на продукта в Япония през 2014-a до днес ние изминахме дълъг път в посока изграждане на бъдеще без дим. Водещата бездимна алтернатива за портфолиото от продукти на Филип Морис Интернешънъл се продава в 78 държави по света. Броят на потребителите на IQOS е 25.8 милиона, като приблизително 72% от тях или 18.5 милиона са преминали изцяло към бездимната алтернатива и са изоставили цигарите.
Според проучванията се наблюдава значителен спад в продажбите на цигари и все повече пълнолетни пушачи преминават към водещата бездимна алтернатива за портфолиото от продукти на Филип Морис Интернешънъл. Очаквате ли този спад в търсенето на цигари да продължи?
За да можем да оставим цигарите в миналото ние вярваме, че всички заинтересовани страни имат роля в ускоряването на тази трансформация с потенциал за подобряване на общественото здраве. Говоря за компаниите, за медиите, за обществото като цяло и за правителствата, които призоваваме да разгледат научните доказателства, свързани с концепцията за намаляване на вредата от тютюнопушенето. Неотдавна, използвайки данни на Световната здравна организация (СЗО), съставихме аналитична прогноза за това какво би се случило, ако всички пълнолетни пушачи заменят цигарите с бездимни алтернативи.
Данните показаха, че ако всички, да речем, утре, преминат към алтернативни без дим, в дългосрочен план е възможно да се наблюдава десетократен спад на смъртните случаи, свързани с тютюнопушенето. Да, класическите мерки за контрол на тютюнопушенето са изключително важни. Но вярваме, че към тези дългогодишно изпитани методи може да се добави и политиката за намаляване на вредата от тютюнопушенето и по този начин да се
подобри обществото здраве.
Коя според вас е основната пречка, когато става въпрос за популяризиране на концепцията за намаляване на вредата от тютюнопушенето, и как можем да се развиваме към бъдеще без цигарен дим?
Корпорациите играят важна роля в популяризирането на концепцията за намаляване на вредата във всички нейни аспекти. Ние, във Филип Морис Интернешънъл, осъзнаваме мястото си в популяризирането на концепцията за намаляване на вредата от тютюнопушенето в глобален мащаб. Без тютюневата индустрия да участва дейно, това би се случило много, много бавно. Затова смятам, че корпорации като нашата имат изключително важно място в мисията да оставим цигарения дим в миналото.
Мисля, че ролята на останалите заинтересовани страни трябва да бъде съсредоточена върху предотвратяването на дезинформацията. Пушенето за мнозина е емоционална тема - хората посягат към емоционални аргументи, които често пъти са фактологически необосновани. Затова смятам, че правителствата и медиите могат и трябва да се уверят, че пълнолетните пушачи имат достъп до точна и прозрачна информация относно бездимните алтернативи, за да направят своя информиран избор. Ние публикуваме цялата си научна информация, така че хората да могат да се запознаят с науката зад нашите продукти и да научат фактите. Ако можем да проведем дебат въз основа на фактите, можем да помогнем на пълнолетните пушачи да преминат към потенциално по-малко вредна алтернатива. Платформа за такъв тип дебат са събития като Глобалния форум за никотина (GFN), на който се срещаме с вас.
Всеки ден, в ролята си на вицепрезидент „Стратегически и научни комуникации“ във Филип Морис Интернешънъл, аз разговарям със заинтересовани страни от цял свят. Открити сме за комуникация, обичаме трудните и тежки въпроси, защото трябва да сме сигурни, че ще вземем предвид всички мнения на всички заинтересовани страни, които имат какво да кажат по темата.
Кои според вас са водещите ползи от използването на бездимни алтернативи в сравнение с конвенционални цигари? Как можете да убедите пушачите да променят навиците си?
Въпросът се свежда до научни доказателства. Нашите послания към потребителите са базирани на факти, идващи от съвкупност от доказателства. Теми като намаляването на вредните вещества, отделени при пушенето, намират отзвук сред пушачите. Нашите данни показват, че в сравнение с дима, който се отделя при горене на цигара, аерозолът, отделен при употребата на водещата за нашето портфолио от продукти бездимна алтернатива произвежда между 90 и 95% по-ниски нива на вредни токсични вещества. Ние сме категорични - най-доброто, което пушачите могат да направят, е да се откажат от пушенето изцяло. Тези, които биха продължили да пушат, трябва да имат достъп до информация, свързана с бездимните алтернативи и намаляването на вредата от тютюнопушенето.
Промяната на навиците на пушачите не е лесна задача, така че трябва да се поднесе колкото се може повече информация, за да убедите хората, които иначе биха продължили да пушат цигари, че има алтернативи и те са достъпни.
Могат ли научнообоснованите иновации, свързани с тютюнопушенето, да работят за едно устойчиво бъдеще?
Категорично да. Това е целта ни - да създадем устойчиво бъдеще, не само за нашата компания, акционери и служители, но и за пълнолетните пушачи и за индустрията като цяло. За нас устойчивостта не е просто част от стратегията ни, устойчивостта е стратегията на Филип Морис Интернешънъл. Ние напредваме устойчиво към мисията си да изградим свят без дим и до 2025 г. 50% от нетните ни приходи да идват от бездимни алтернативи. През 2014 г., когато лансирахме водещата за нашето портфолио бездимна алтернатива около 0% от нетните ни приходи идваха от този тип продукти. През първото тримесечие на тази година 35% от приходите ни са дошли именно оттам – от бездимни алтернативи.
Подобна трансформация с такава скорост и мащаб не е имало в никоя друга индустрия, в никоя друга компания, за която се сещам. Така че мисля, че с действията си показваме, че можем да изградим устойчиво бъдеще без дим, което ще бъде подобри а общественото здраве в дългосрочен план.
Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България