Божидар Божанов пред OFFNews: Приоритет в първия ден на НС ще е намирането на формула за кабинет
Какви са рисковете около изборите, проведени по правилата на "хартиената коалиция", трябва ли да се вдига максималният осигурителен доход и кога ще има реално електронно управление?
Отговори на тези въпроси в интервю за OFFNews дава Божидар Божанов - кандидат за народен представител от "Продължаваме промяната - Демократична България". Той е девети в листата на коалицията в 23 МИР - София.
Божидар Божанов е първият министър на електронното управление в България. Той беше член на правителството, което управлява от декември 2021 г. до август 2022 г. Член е и на Изпълнителния съвет на “Да, България!”. Той е ИТ експерт и предприемач, oсновател на компания за информационна сигурност. Завършил Голдсмитс колидж, част от Лондонския университет. Бил е част от групата на ИТ експерти „Общество.бг“, работеща за изграждане на по-добри дигитални инструменти за комуникация между държавата и гражданите. Той вярва, че електронното управление е инструмент за постигане на много стратегически цели в управлението на публичния сектор – намаляване на корупцията, намаляване на бюрокрацията, повишаване на прозрачността. Електронното управление може да се случи с правилната комбинация от експертен капацитет и политическа воля.
Г-н Божанов, отиваме на избори по правилата на “хартиената коалиция”. Какви според Вас са рисковете и за какво да наблюдават избирателите?
- Избирателите трябва да наблюдават за всичко, за което при стандартен изборен процес наблюдават, но най-вече за броенето след края на изборния ден - дали всичко става по правилата, дали няма нарочно направени невалидни хартиени бюлетини.
Влязохте в задочен спор с Радомир Чолаков от ГЕРБ за флашките. След като хартиената коалиция в НС успя да осакати машинното гласуване, представителите на същата коалиция в ЦИК продължиха тази практика и решиха машинен протокол, макар и само за контрол, да няма. Така проверката се отлага чак за ниво ЦИК. Какви са рисковете и защо беше важно да има машинен протокол?
- За да го ползваме за контрола. Дори и представителите, които съставляват мнозинството, което прие хартиената бюлетина в ЦИК, разбират, че тези данни ще бъдат контролни. Ние не твърдим, че данните на флашката ще бъдат водещи, но те съзнателно решиха да не ги използват за проверка в РИК. Данните ги има на флашката, те са свалени, но няма да бъдат използвани, за да не се открият навреме някакви разминавания. Какви ще са причините за тези разминавания - най-често технически грешки при броенето, но все пак това е една контрола, която съвсем спокойно може да се използва. Сега с това решение създават допълнително рискове и недоверие в процеса.
ЦИК не разписа в методическите указания задължително сверяване на номера на разписките с този на машината. Тъй като вече носител на вота са хартиените отрязъци, то има ли риск предварително напечатани бюлетини да бъдат пуснати в урните (т.нар. индийска нишка)?
- Има донякъде, тъй като при машинната бюлетина го няма втория печат - този, който получаваме при вземане на бюлетината. Дали това е технически или съзнателен пропуск няма да спекулирам, но в действителност е пропуск.
Справи ли се държавата с организацията на видеонаблюдението? При обществената поръчка бяха заложени редица ограничителни условия, заради които само един модел смартфон се оказа подходящ. Според Вас условие за тежест на апарата нужно ли е, тъй като те се поставят на стативи?
- Наистина звучи, че не е, но предвид цената, която в крайна сметка е получена, мисля, че целта ще бъде постигната. Разбира се, при натоварване могат да възникнат проблеми, дяволът е в детайлите. Предстои да видим.
"Информационно обслужване" разработи платформа, на която ще се излъчват стриймовете от всички около 12 хил. секции в страната. Има ли риск от сривове и доколко видеонаблюдението ще осигури прозрачни и честни избори, каквато бе първоначалната идея?
- Рискове при такива натоварвания винаги има. От "Информационно обслужване" увериха, че правят тестове за натоварване, но реалната среда винаги е донякъде непредсказуема. В някои секции обаче със сигурност няма да има видеонаблюдение, ако няма достатъчно мобилно покритие. Колко на брой са тези секции към момента не знаем, ще видим в изборния ден. Все пак хубавото е, че при тях ще има запис. Доколко видеоизлъчването и записването ще помогне на изборния процес - със сигурност ще бъде една пречка за опити за недобросъвестни действия при преброяването. Когато знаеш, че всичко се записва, е по-малко вероятно да направиш нещо неправомерно.
От МЕУ обаче заявиха, че записите няма да могат да се използват за касиране на вота. Вашият коментар какъв е?
- Индивидуални секции наистина не променят голямата картина. Ако в една секция гласовете са с пет гласа в едната посока, или с пет - в другата, това не променя крайния резултат. В този смисъл съдът би постановил, както направи в миналото, че това не е основание за касиране на изборите. Ако обаче има мащабни нарушения, мащабни разминавания, които бъдат установени при последващ преглед, то според мен има основания за такова нещо. Надявам се и ние вярваме, че няма да се стигне до касиране на изборите.
Предстои приемането на нов бюджет. При актуализацията БСП поиска вдигане на максималния осигурителен доход от 3400 на 4200 лв. Това увеличение засяга най-вече хората с високи доходи. Вашето мнение какво е?
- То засяга основно работодателите. Когато това увеличение се сложи върху индивидуалните заплащания, то може да изглежда нищожно, но работодателите го усещат. Заради това ние сме против това някой в някакъв момент да си измисли някакво число и да каже това ще е новият осигурителен доход. Нашият подход там е да седнем с всички работодателски организации и да определим какъв е механизмът за евентуален ръст на този доход спрямо разходите в пенсионната и здравната система. Няма как на парламента, или на някой финансов министър да му скимне нещо и така да се вдигне осигурителният доход.
Преди няколко дни написахте, че сте получили обаждане, по време на което Ви попитали дали знаете къде е Министерство на електронното управление, което доскоро оглавявахте. В този ред на мисли – ще Ви видим ли отново начело на МЕУ, какви са основните Ви приоритети и какво се случва промените в Закона за електронната идентификация и защо той е важен?
- Все още е твърде е твърде рано да говорим за персонален състав на кабинета. Нека да минат изборите, да видим какви са резултатите, какви са възможните формули и тогава ще стигнем да обсъждаме това кой би оглавил едно или друго министерство. Относно приоритетите - те, за съжаление, остават едни и същи, тъй като при мандат от седем месеца няма как да бъдат доведени до край. Имаме да си довършваме много работа като коалиция. Това започва с приемането на Закона за електронното управление и свързания с него Закон за електронната идентификация. Така ще отпаднат бележките, ще отпаднат удостоверенията, ще могат да ни бъдат връчвани електронно актове, ще ги плащаме онлайн. Относно електронната идентификация пък ще можем най-накрая да имаме едно удобно, лесно за ползване и сигурно средство да покажем в онлайн среда кои сме и така да ползваме електронни услуги. Ще предложим Министерството на електронното управление да е отговорно за електронната идентификация.
Миналата седмица в интервю за OFFNews Надежда Йорданова каза, че работите по законодателна програма. Къде в нея се нареждат тези два закона и кога ще ги внесете?
- Те са готови още от предния парламент, готовност имаме да ги внесем още на първия ден. Въпросът е, че в първия ден приоритетът ни е да намерим формула за правителство, защото ако няма такова, реформите пак ще си останат едни заявки, внесени, но без време да бъдат прокарани.
Социологическите агенции обаче прогнозират фотофиниш. В такава ситуация от кого ще търсите подкрепа за правителство и защо е важно да имаме редовно такова, особено с оглед позициите на Радев и неговия служебен кабинет?
- Действително с откритото нарушаване на решението на НС служебният кабинет на Радев отива срещу стабилното мнозинство в предния парламент, а най-вероятно и в следващия. От тази гледна точка е важно изпълнителната власт да спре да бъде служебна, а редовна - с ясно парламентарно мнозинство, с ясен парламентарен контрол, както е предвидено по Конституция.
Относно резултатите и предвидения фотофиниш - ние очакваме все пак преднина, защото традиционно нашите избиратели решават да гласуват в последната седмица. Това дори не е пропуск на социологията, те просто няма как да го измерят. Ние трябва да си свършим работата и да мобилизираме с добри послания нашите избиратели.
При търсенето на подкрепа за правителство на малцинството ще постъпим, както опитахме в предния парламент с втория мандат на "Продължаваме промяната" - да се предложат приоритети, да седнем на една маса с всички политически партии и да видим дали има сечение.
Парламентарни избори 2023 г.