OffNews.bg

Защо поскъпват мобилните услуги: позициите на телекомите

След като Комисията за защита на потребителите се произнесе, че вдигането на цената на услугата на мобилните оператори е нелоялна търговска практика и министърът на икономиката и индустрията Корнелия Нинова издаде заповед, с която забранява поскъпването, Теленор и A1 излязоха със становища до медиите.

"За 50% от клиентската ни база тази промяна ще бъде в размер на по-малко от 1 лев с ДДС", заявяват от Теленор България.

"В интерес на потребителите сме решили индексацията с индекса за 2020 година да бъде реално отразен в месечните сметки на абонатите през първото тримесечие на 2022 година, заедно с индексацията за 2021 г. По този начин ще бъде избегнато неудобството от две последващи промени в сметките" - отбелязват от А1.

Публикуваме становищата на телекомите в пълния им вид и без редакторска намеса:

Становище на „Теленор България“ ЕАД

"Във връзка със становището на вицепремиера и министър на Икономиката и индустрията г-жа Корнелия Нинова и публикуваното съобщение на страницата на Комисия за защита на потребителите (КЗП), бихме искали да потвърдим, че сме запознати с тях. Доколкото на този етап не сме получили заповед, издадена от КЗП за забрана на нелоялна търговска практика, свързана с планираната от нас индексация, планираме да изчакаме получаването й , съответно да се запознаем със съдържанието й, след което ще оповестим последващите си стъпки.

Междувременно по отношение на обявеното на 21.12.21 г. решение за индексация на цените на месечните абонаменти, бихме искали да изразим следното становище:

Като отговорна компания, която иска да отговори на повишеното потребление в настоящата пандемична ситуация, Теленор България предприема всички необходими действия, които ще позволят непрекъснатост на услугите и постоянна свързаност на гражданите с необходимото качество.
Взехме това нелеко бизнес решение поради значителното нарастване на оперативните разходи, предизвикано от покачването на цените на електроенергия, горива, различни продукти и услуги на пазара, както и на вносните компоненти, които се влагат при изграждане и модернизиране на мрежата.

Бихме искали да подчертаем, че в интерес на потребителите взехме решението да отложим прилагането на инфлационния индекс за 2020 г. и да го приложим през февруари, заедно с този за 2021 г., като по този начин считаме, че индексацията е максимално щадяща за клиентите ни. Индексацията ще се отрази във фактурата на настоящите клиенти след 05.02.2022 г. Очакваме индексацията да е около 5%, формирана по следния начин:

- За 2021 г. индексацията се извършва, като се прилага средногодишният индекс на потребителските цени (ИПЦ), публикуван от Национален статистически институт (НСИ) за 2020 г., който е в размер на 1.7%.

- В началото на следващата календарна година, Теленор България ще индексира месечните абонаменти с ИПЦ за 2021г., чийто прогнозен размер към момента е около 3.3%. Веднага след като Националният статистически институт публикува размера на средния годишен индекс на потребителските цени (СГП) за 2021 г., което публикуване се очаква в средата на януари 2022 г., Теленор България ще информира потребителите си за точния му размер.

За 50% от клиентската ни база тази промяна ще бъде в размер на по-малко от 1 лев с ДДС.

Индексацията се извършва в съответствие със сключените с потребителите индивидуални договори, които предвиждат, че Теленор България има право да индексира месечния абонамент веднъж годишно, с размера на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени, за предходната година, като информира потребителя в първата месечна фактура след индексирането. До този момент Теленор България не се е възползвала от правото да индексира цените, но нарастването на оперативните ни разходи в пъти, което отчитаме от старта на пандемията и особено през последните няколко месеца, наложи взимането на това нелеко решение.

Уверяваме Ви, че решението за индексация бе взето след задълбочени анализи и внимателно проучване на практиките на пазара на телекомуникационни услуги в Европа, където индексация на цените на мобилните услуги е обичайна практика. В допълнение, видно от потребителската кошница, изследвана от НСИ при определяне средногодишния индекс на потребителските цени, единствено цената на електронните съобщителни услуги през последните 18 месеца е продължавала да пада.

Важно е също да отбележим, че в тежката ситуация на пандемия, Теленор България запази броя на служителите си, продължи да разчита на всички свои местните доставчици и подизпълнители, без да намаляваме обема на поръчките си за стоки и услуги към тях. В резултат на това, като голям работодател и корпоративен данъкоплатец, Теленор България продължава да дава своя принос за развитие на българската икономика.

Бихме искали да Ви информираме, че гореизложеното и допълнителни детайли са посочени и в отговора ни към Омбудсмана на Република България, който беше изпратен днес."

Позиция на А1 България по повод твърденията на Комисия за защита на потребителите за нелоялна практика при индексацията на месечните абонаментни такси

"На 21 декември 2021 година А1 България предприе комуникационна кампания относно индексиране на месечните абонаментни такси по договорите за ползване на телекомуникационни услуги, за която уведомихме Комисия за защита на потребителите (КЗП) на 13.12.2021 г. Промяната на месечните такси включва средногодишния индекс на потребителските цени за предходната и тази година (прогнозно около 4,1 %).

В интерес на потребителите сме решили индексацията с индекса за 2020 година да бъде реално отразен в месечните сметки на абонатите през първото тримесечие на 2022 година, заедно с индексацията за 2021 г. По този начин ще бъде избегнато неудобството от две последващи промени в сметките. Друго предимство на този подход е, че месечните абонаментни такси ще бъдат индексирани на по-ниска база спрямо индексацията в две различни години и съответно крайното увеличение ще бъде по-малко за клиентите. (Моля, вижте таблицата в края на документа с прогнозното увеличение, ако сумарният средногодишен индекс за 2020 и 2021 година е 4,1%).

Индексирането на таксите бе наложено от инфлацията, която се наблюдава през предходните няколко години. Всичко това произтича от повишените цени на технологично и строително оборудване, свързаните услуги и енергийни продукти, чрез които ние изграждаме и поддържаме нашите мрежи, за да осигурим свързаност на потребителите. Разходите ни за създаване и предлагане на качествени продукти и услуги се увеличават, докато цените ни останаха без промяна през 2020 и 2021 година, а мрежата ни регистрира все по-голямо натоварване.

Употребата на мобилни и фиксирани услуги се е увеличила в пъти през последните години. Ако вземем за пример мобилния интернет, в момента потребителите заплащат много по-ниска цена за мегабайт мобилен интернет, отколкото преди няколко години. Тази тенденция доведе и до високото търсене на неограничени мобилни планове в момента. Поради тези причини се налага да индексираме цените на нашите услуги, за да компенсираме нарастващата инфлация и предизвиканите от нея по-високи разходи за компанията.

А1 винаги е спазвала стриктно законите и регулациите, като е водила прозрачен диалог с институциите и държавните органи. Индексацията за текущата година с индекса за предходната се въвежда сега, при наличието на безспорно правно основание. Единствено водени от потребителския интерес, взехме решение индексирането да бъде отразено в началото на 2022 г., когато се генерират фактурите за ползвани услуги за месец декември 2021 г. Тогава се очаква Националният статистически институт да публикува и средногодишния индекс на потребителските цени за 2021 г. Планираме двата индекса да се сумират и да се приложат наведнъж за бъдещи фактури, без да засягат вече издадени такива.

В случай че Комисия за защита на потребителите настоява да приложим веднага индексацията за настоящата година и отделно в 2022 г. да индексираме с инфлацията за 2021 г., потребителите ще бъдат поставени в по-неизгодно положение и ще понесат по-високи цени. Както винаги досега и при този случай ще разчитаме на диалогичност от страна на държавните институции, тъй като се стремим да бъдем максимално прозрачни и коректни в отношенията си с крайните потребители. Свързаността е по-важна от всякога и нашите услуги са структуроопределящи за цялото общество. Поради тази причина за нас е важно да продължим да ги развиваме и да предлагаме качествени телекомуникационни услуги, а единственият начин е да се съобразяваме с икономическата обстановка и ситуацията на пазара."