Закона само го миришем: БДЖ нямали вътрешни правила да спазват ЗОП
БДЖ не спазват Закона за обществените поръчки, тъй като нямали вътрешни правила за провеждане на тръжни процедури за наем на свои имоти. Това се разбира от отговорите на въпроси, които OFFNews изиска по Закона за достъп до обществена информация от 100% държавната компания, издържана с парите на българските данъкоплатци.
Още на 23 февруари тази година попитахме националния жп превозвач следното:
- На какво основание компанията „Жп Тракция“ ползва хале на Локомотивно депо София - район Подуяне, с адрес ул. Майчина слава 2?
- Имало ли е тръжна процедура за отдаването на имота под наем?
- Има ли право „Жп Тракция“ да приема за ремонт локомотиви на други оператори в халето в Подуяне освен тези на БДЖ-Пътнически превози?
- Какъв наем плаща ЖП Тракция за това че ползва халето в Подуяне?
БДЖ-Пътнически превози са отдали под наем най-хубавото си хале в София на частната компания "ЖП Тракция" без провеждане на търг или конкурс, пише в отговора на въпросите ни, подписан от управителя на "Пътнически превози" Пламен Пешаров.
Според предоставената ни информация договорът с частната компания е сключен на 26 май 2016 година за наем на дълготрайни материални активи.
БДЖ-Пътнически превози са предоставили на ЖП тракция много повече от самото хале.
Контрактът е за наемане на ремонтно хале, пневматичо отделение, стая за бригадите на ЕМВ, санитарни помещения и оборудването - електрически мостов кран, подемен винтов крик и технологични опори за поставяне на кошовете на локомотиви. Решението за сключване на договора е взето от Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" на 17 май 2016 г.
"Спазени са вътрешните изисквания за отдаване под наем на недвижими и движими вещи, собственост на "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД", пише в отговора на компанията до OFFNews.
Закона само го миришем
Най-интересният от отговорите на БДЖ е на въпроса ни дали е имало тръжна процедура за отдаването на активите под наем.
На това от предприятието отговарят, че към датата на сключване на договора с "ЖП Тракция" не са били приети вътрешни правила за отдаване под наем на недвижими имоти, в това число и за провеждане на открита процедура.
От това излиза, че държавната компания трябва да спазва Закона за обществените поръчки само ако е приела "вътрешни правила" да го спазва, което звучи повече от юридически абсурдно.
От БДЖ не дават конкретен отговор на конкретно зададения въпрос дали "ЖП Тракция" има право да ремонтира и локомотиви на частни превозвачи в наетото хале, което на практика е получено във връзка с изпълнението на договор за поддръжка на превозни средства на самата БДЖ. Наскоро в репортаж на Нова телевизия ясно се видя, че в халето освен машини на БДЖ се ремонтират и такива на частни жп фирми.
Въпрос с повишена трудност: Какво прави частният локомотив 55-016 в държавното депо?
Любопитна е и наемната цена за имуществото, предоставено на "ЖП Тракция". Тя е 3293 лева на месец, което е колкото, а в много случаи и по-малко, от наема на къща в столичните квартали "Симеоново" и "Драгалевци". Стойността според жп експерти е изключително изгодна за наемателя и повече от неизгодна за БДЖ.
От държавната жп компания обясняват, че размерът на наема е определен от независим оценител. Липсва обаче информация на коя дата е изготвена оценката. Източници на OFFNews твърдят, че това се е случило чак през февруари 2017 г. (когато управляваше служебен кабинет, а герберското ръководство на железниците бе временно отстранено) и че частната компания е ползвала помещенията без да плаща нищо през първите 9 месеца от сключване на договора. Очакваме допълнителни разяснения по тази тема от държавната жп компания.
Защо е толкова интересен договорът между БДЖ и "ЖП тракция"?
Два от общо трите завода за ремонт на локомотиви в България - "Експрес Сервиз"-Русе и "БДЖ Кончар" (б. ред - в която отгоре на всичко половината от собствеността е на БДЖ), обвиниха държавната БДЖ в уреждане на обществени поръчки с милионен бюджет в полза на новопоявила се частна компания на пазара "Жп Тракция". Неин собственик е Николай Кръстев, който е бивш заместник на шефа на ИАЖА Веселин Василев по времето когато той е управлявал жп компания, свързана с известния бизнесмен Васил Божков.
Именно Василев издава лиценз за извършване на жп ремонти на бившия си заместник за извършване на ремонт на локомотиви, а компанията веднага започва да печели апетитни обществени поръчки за милиони левове на БДЖ.
Разследването по темата "Системата БДЖ - едни ще унищожим, други ще позлатим" бе включено в "Черна книга на правителственото разхищение в България 2017", която се издава от Фондация за свободата "Фридрих Науман" със съдействието на Института за пазарна икономика.
Предприятията "Експрес Сервиз", Русе и българо-хърватският джойнт венчър "БДЖ Кончар" потвърдиха точка по точка друго разследване на OFFNews - "БДЖ готвят нов подарък от 4 милиона за наши хора", което разкри, че "БДЖ-Пътнически превози" са обявили поръчка, с която искат да възложат ремонт на 9 локомотива срещу над 4 милиона лева, а според тръжната документация се оказва, че държавното дружество ще свърши над 80 процента от работата съвсем сама. Дейностите ще се извършват в халета на БДЖ, от служители на БДЖ, с инструменти и оборудване на БДЖ и с резервни части на БДЖ. Фактурите обаче ще заминават към частна фирма.
По повод разследването на OFFNews транспортният министър Ивайло Московски вече възложи цялостен одит на обществена поръчка с предмет: „Извършване на планова техническа поддръжка (ТП, МПР и ГПР) и извънпланова техническа поддръжка (РН) на електрически локомотиви серия 46200 и електрически локомотиви 44001 и 44002, собственост на „БДЖ-Пътнически превози” ЕООД за тригодишен период”.
Проверката на откритата процедура, която се извършва от Звеното за вътрешен одит към МТИТС, все още не е приключила. Оферти за участие в процедурата подадоха 3 фирми - "ЖП Тракция" и две поддържащи.