Спирането на търга за тунел "Железница" ще оскъпи "Струма" с милиони
Спирането на търга за изграждането на тунел "Железница" реално ще оскъпи строителството на магистрала "Струма". Това твърди специалист по изгаржането на подобни съоръжения пред OFFNews.
"Не мога да коментирам основанията за спиране на процедурата, но резултатът от това действие е, че ще се оскъпи строителството, както на тунела, така и на участъците преди него и след него", заяви доцент Чавдар Колев, преподавател във Висшето транспортно училище, който е правил независима оценка на риска по проекта за тунела.
Изграждането на тунел "Железница" е обособено в отделен лот, а от двете му страни е трасето на лот 3.1 от аутобана - Благоевград - Крупник. Неговата обща дължина е 12,6 км. Разделен е условно на два участъка - участък 1 от км 359+000 до км 366+000 /7 км/, и участък 2 от км 370+400 до км 376+000 /5,6 км/. За изграждането им избраният изпълнител е небезизвестната благоевградска компания "Агромах".
Между двата участъка от лот 3.1 е злополучният тунел "Железница", чието строителство се оценява на около 250 милиона лева.
Според доцент Колев, въпреки че строителството на съоръжението под планината да се възлага на друг изпълнител от този на пътя преди и след него, работата на изпълнителите е свързана.
"Реално "Агромах" се нуждае от материала, който ще бъде изкопан при пробива на тунела. Трошеният камък е най-добрият вариант при полагането на пътната настилка на прилежащите участъци. Когато строителството на участъците не съвпадне, това ще принуди изпълнителя на лот 3.1 да търси материал на другаде, а пък строителя на тунела ще трупа разходи за извозването надалеч на скалите", обясни университетският преподавател.
Това вероятно ще увеличаването с милиони левове на цената на "Железница" при подаването на оферти при следващ конкурс за изграждане на съоръжението.
Днес се разбра, че Агенция Пътна инфраструктура е спряла търга за тунела след като се оказа, че важна документацията за него е била открадната.