OffNews.bg

Роберт Димитров: КФН може да отвори пътища към повече клиенти

Интервю с Роберт Димитров, директор „Пазарни проучвания“ в „Глобал Маркетс“

Визитка

Роберт Димитров е роден на 28.11.1974 г. в град Кладно, Чехия. Работи в „Глобал Маркетс” от 2008 г. От 2011-а до сега е директор пазарни проучвания в компанията. Говори чешки, словашки и руски.

 

- Г-н Димитров, разкажете за „Глобал Маркетс“ и какво е уникалното в бизнес модела му?

- „Глобал Маркетс“ е инвестиционен посредник, лицензиран и регулиран от КФН. По-голямата част от клиентите ни са чужди граждани, набирани от наши клонове в чужбина. Стратегическата цел пред компанията е да разширим мрежата си, за да достигаме до по-голям брой клиенти в Европейското икономическо пространство. Ползваме авангарден американски модел за привличане на клиенти. Става дума за динамичен маркетинг посредством трети лица – специализирани маркетингови компании. Ние активно търсим нашите бъдещи клиенти, а не чакаме наготово да дойдат при нас.

- България добро място за правене на бинес ли е?

- По-скоро да. Разходите ни за персонал и офис помещения са ниски. Данъчният режим е силно стимулиращ.

- А до каква степен регулаторът показва съпричастност към тези ваши цели и доколко една българска компания може да е конкурентоспособна зад граница?

- До момента КФН наистина е отворена към нашата компания и проявява разбиране за бизнес модела ни. Имахме редица проверки през 2011, 2012 и 2013 г., които спомогнаха за подобряване на процесите и вътрешните процедури в „Глобал Маркетс“. Това направи компанията по организирана и в състояние да се конкурира с други фирми зад граница. Същевременно получихме разрешения за отваряне на клонове в Чехия, Словакия и Полша, което ни осигури достъп до пазари с почти 40 милиона нови потенциални клиенти. Естествено, стремим се да се възползваме максимално от предоставената ни възможност.

- Какво е отношението на регулатора към една нововъзникваща българска фирма? Срещате ли пречки пред развитието си?

Забелязваме положително отношение към поднадзорните лица и разбиране за трудния момент за индустрията от страна на финансовия регулатор в лицето на зам-председателя г-н Николай Попов и председателя на КФН г-н Стоян Мавродиев. Предполагам, че предходен опит от други институции и от частния сектор са помогнали да усетят нуждите на малките компании като „Глобал Маркетс“, които търсят съдействие от страна на регулатора в първите години на своето развитие. Ние сме поднадзорни на редица регулатори в Централна Европа, поради експозицията, която имаме към тези пазари. Не навсякъде обаче регулаторите показват разбиране. Например в Полша взаимните фондове са подложени на голям натиск и много от тях преустановиха своята дейност през последната година. А в Чехия регулаторът отне лицензите на десетки малки и средни по размер инвестиционни посредници и агенти. Подобни действия са болезнени за индустрията, а понякога и за клиентите и ограничават конкуренцията на тези пазари. Затова и няма да чуете за чешки или полски инвестиционни посредници или фондове, които да се разрастват зад граница.

„Глобал Маркетс“ се стреми максимално да се възползва от катаклизмите на тези пазари и да намери свои ниши за развитие. Същевременно централата на компанията остава в България. В резултат на усилията на КФН при провеждането на правилни политики се постигна устойчива стабилност на пазара на небанкови финансови услуги, а това е отлична предпоставка за ръст при поднадзорните лица и засилване на тяхната конкурентоспособност в рамките на ЕС. Това създава добри условия и за развитието на нашата компания зад граница.

- Може ли КФН да създаде една силна индустрия? Българската фондова борса не показва завидни резултати през последните години.

- БФБ не е точен показател за състоянието на финансовата индустрия. Според мен, регулаторът е с много ограничени възможности да стимулира ръст на борсата. Това, което КФН може да направи, е да насочи инвестиционните посредници към чужди пазари, където техните услуги са конкурентни и биха могли да привлекат свеж капитал. Част от него би излязъл и на БФБ. Важно е да се даде възможност на българските компании да достигат до по-голям брой клиенти. Останалото е в ръцете на управителите и директорите им.

Оптимист ли сте за бъдещото развитие?

При ясни пазарни правила и безпристрастен надзор битката с негативната конюнктура е по-лесна.