Пристанището на Доган покани Христо Иванов на гости
Ръководството на Пристанище ТЕЦ Езерово и ТЕЦ Варна ЕАД поканиха лидера на "Демократична България" Христо Иванов да ги посети и да извърши всички необходими проверки, които са му необходими, за да се запознае с фактите какво всъщност се случва там.
Двете компании са собственост на почетния председател на ДПС д-р Ахмед Доган и се управляват от бившия транспортен министър в кабинета на Пламен Орешарски Данаил Папазов.
Днес той разпространи декларация до медиите, в която твърди, че Пристанище ТЕЦ Езерово и ТЕЦ Варна ЕАД са жертва на медийни атаки от страна на медиите на Иво Прокопиев по заръка на Христо Иванов.
Съпредседателят на Демократична България по време на предизборната кампания посвети серия от видеа за проекта за удълбочаване на Варненското езеро, където са разположени и активите на Доган. Проектът предвижда каналите в езерото да бъдат удълбочени до 14,5 метра. Това ще направи възможно влизането на кораби тип Пост-Панамакс до 70 000 тона.
Според Папазов удълбочаването на канали 1 и 2 във Варненското езеро е в интерес на десетки други пристанища, разположени там, но не и на това на д-р Доган.
"Общо всички терминали предлагат възможност за едновременно заставане на 60 кораба едновременно, като само три могат да бъдат на Пристанище ТЕЦ Езерово, тоест 5% от тях", пише Папазов, който преди години бе шеф на държавното Пристанище Варна и е смятан за един от най-добрите експерти по тема пристанища.
Друго твърдение в неговата декларация е, че нито един сантиметър не е удълбочаван при управляваното от него пристанище.
"Аз, Данаил Папазов, изпълнителен директор на Пристанище ТЕЦ Езерово и ТЕЦ Варна ЕАД, декларирам, че нито един кубичен сантиметър не е удълбочаван и не се предвижда да бъде удълбочаван по смисъла на тази поръчка в района на ТЕЦ Езерово, а главната цел е удълбочаването на каналите до Варна Запад, което се намира на 11 километра от ТЕЦ Езерово и се учудвам от всички злонамерени публикации в медиите", пише той.
Според експерти, с които OFFNews разговаря, твърденията на Данаил Папазов наистина отговарят на истината. Управляваното от него пристанище е само с три корабни места, които няма как да обслужат значителна част от очаквания засилен трафик в бъдеще след прокопаването на новите канали. Вярно е и твърдението, че на практика около ТЕЦ Варна не се дълбае. Там дълбочината ще си остане около 11 метра, колкото е и в момента.
Има ли тогава проблем с удълбочаването на каналите във Варненското езеро?
Проблем има, но той е на друго място! Проблемът са парите. За удълбочаването на каналите нямаше обявена обществена поръчка и правителството Борисов-3 игра за този проект по същата схема, както с разхвърляните милиарди към частни дружества през държавните фирми Автомагистрали ЕАД и Монтажи ЕАД. В случая отново имаме инхаус възлагане. Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" дава стотици милиони на друга държавна компания ТСВ ЕАД, която сключва договор за шокиращата сума от 393 милиона лева с "ЕС Билд" ДЗЗД.
Името на това обединение излезе за първи път след разкритията на служебния министър Асен Василев за компаниите, получили най-много обществени средства без търг (виж тук).
Схемата изначално е изключително съмнителна и то още на етап възлагане на дейност от страна на ДППИ към ТСВ. Причината е, че докато Монтажи ЕАД и Автомагистрали ЕАД все пак чисто формално имат нещо общо с възложените им от страна на държавата строителство на пътища, укрепване на свлачища и ремонт на язовири, то за ТСВ това не важи. Компанията е специализирана в ремонти на жп линии, няма нито един кораб и няма абсолютно никаква експертиза в удълбочаването на водоеми.
Другият проблем е, че първата руската дълбачка на компанията Гидрострой от Калининград, с която се прокопават каналите, се появи във Варна три месеца преди правителството на Бойко Борисов да отпусне парите и да й възложи проекта, което говори за предварително замислен сценарий.
Експерти в бранша, с които OFFNews разговаря, твърдят и друго - че парите за този проект са в пъти повече от работата, която следва да се извърши. Според тях удълбочаването на двата канала до 14,5 метра струва реално не повече от 150 милиона лева, въпреки че от джоба на българските данъкоплатци през ТСВ са изтекли близо 400 милиона.
Специалистите откриват проблем и в изхвърлянето на изгребания материал от дъното на езерото. Той би трябвало да се изхвърля в открито море след 12-милната зона. Това според тях не се прави, а пръстта се трупа край брега, което криело риск да се върне обратно в езерото.
В "ЕС Билд" ДЗЗД участват две компании - "ЕИС Строителна компания" АД и "СЕМ ремонт" ЕООД. Първата фирма е свързана с бизнесмените Кирил и Георги Домусчиеви.