Превозвачи, туроператори и хотелиери се обявиха против затвор за нерегламентиран превоз
Членовете на Национално сдружение Случаен превоз (НССП) и Бургаска регионална туристическа камара (БРТК) смятат за противоконституционни предвидените в Закона за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване промени в Наказателния кодекс, касаещи обществения превоз на пътници.
Според двете организации тенакърняват правото на гражданите на стопанска инициатива.
В писмо от 29.10.2020г., изпратено до председателите на всички парламентарни групи в 44-то Народно събрание, браншът призовава народните представители да преосмислят предложените промени, като изтъкват, че преди да се превърне във формално престъпление, превозът на пътници с МПС, които към момента не подлежат на лицензионен режим, би следвало да се регулира в Закона за автомобилните превози.
Истината е, че нормативната уредба предвижда лиценз или разрешително за извършване на обществен превоз на пътници с МПС с до 7 или над 8 места, което автоматично поставя много бизнеси в новата криминална хипотеза: „Считаме, че т. нар. „инкриминиране“ на горепосочените услуги без да бъдат отчетени техният пазарен дял и правото на гражданите на стопанска инициатива е в сериозно противоречие както с българската правна система, така и с тази на ЕС. По смисъла на
предложената разпоредба на чл. 234г от НК всяка употреба на такова превозно средство (с 8 места) за обществен превоз на пътници е наказуема a priori, поради невъзможността за целта да бъде получен лиценз или друг вид разрешение.“, категорични са от сдруженията.
„Непренебережим дял от обществения превоз на пътници в областта на туризма се осъществява именно с пътнически превозни средства, които не подлежат на лицензионен или разрешителен режим по смисъла на Закона за автомобилните превози или други разпоредби от българската нормативна уредба, в това число, но не само всички индивидуални туристи, голяма част от летищните трансфери, повечето бизнес пътувания. Хотелиери, туроператори и немалка част от превозвачите работят масово с такива превозни средства. Означава ли това, че вече ще лежим в затвора?!“, притеснена е Евелина Пулева – туроператор и хотелиер, член на УС на БРТК.
„Не можем да приемем наказание, сходно на това за трафик на хора, само защото предлагаме услуги, според нуждите на пазара.“, категорична е Радка Мандилова – председател на НССП.
„Повечето европейски държави, в това число Сърбия и Турция, които не са членки на ЕС, предвиждат възможност за лицензиране на този тип превози, а санкциите (чисто административни!) са обвързани с предвидените в закона задължения. Тук искаме, едва ли не, да бесим всички, които са си купили 8-местен ван. Не е нужно да откриваме топлата вода – можем просто да се научим от Швейцария, например“, добавя тя.
Превозвачите са солидарни с колегите си, че т.нар. „сив сектор“ трябва да бъде отстранен, но същевременно подчертават, че това трябва да се случи в условията на равнопоставеност на легитимните стопански субекти и при пълно зачитане конституционните права на гражданите.