OffNews.bg

Правителството ще похарчи на тъмно още 50 млн. за нови машини на специалните сили

Правителството вчера даде зелена светлина за купуването на нови бронирани бойни машини за Силите за специални операции (ССО) за 50 млн. лв. без обществена поръчка, а с пряко договаряне. Така парите, които ще бъдат похарчени на тъмно до края на мандата за отбрана вече надминават 150 млн. лв. Министерството на отбраната (МО) вече харчи 100 млн. лв. за изграждане на инфраструктурата в базата в Граф Игнатиево, като дори крие фирмите, които са избрани да строят и да доставят оборудването. Към милионите похарчени без обществена поръчка ще се добавят и парите за модернизацията на Т-72.

Вчера Министерският съвет одобри доклад на министъра на отбраната за “определяне на наличието на основен интерес, свързан със сигурността на страната, който трябва да бъде защитен при сключване на договор за обществена поръчка в случаите по чл. 149, ал. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки при реализация на инвестиционен проект „Повишаване на мобилността и защитата на личния състав от Силите за специални операции”. Това решение развързва ръцете на Министерството на отбраната да мине на пряко договоряне за купуване на машините за СОС. Законът за обществените поръчки допуска прякото договаряне при поръчки свързани със сигурността на страната.

В прессъобщението на правителството се казва, че “с решението се дава възможност за участие на предприятия от българската отбранителна промишленост в производството, обслужването и ремонта на придобитото въоръжение и техника, което ще подпомогне непрекъснато поддържане на отбранителните способности на Силите за специални операции и ще гарантира максимална възвращаемост в националната икономика на изразходваните средства.”

Срещу тези 50 млн. лв. специалните части частите трябва да получат между 50 и 100 превозни средства с различно предназначение. По неофициална информация става въпрос за около 75 машини от типа 7+1 и 5+1 пасажери с различна степен на бронировка, които трябва да бъдат доставени до 2023 г. Министърът на отбраната няколко пъти казва, че идеята е машините да се изработват в България, но не и с кого се преговаря. Източници от МО съобщиха, че фирмата с която се преговаря е една. Това е самоковската фирма "Самарм", която е съвместна собственост на "Самел-90" и "Интернешънъл Арморд Груп БГ". Целта на избраната процедура по пряко договаряне е да се избегне протакане на процеса и обжалвания от загубили участници. Според източници на OFFNews преговорите са напреднали и договорът със "Самарм" ще бъде сключен до края на мандата, а парите за сделката са налични в бюджета.

На 16 септември правителството прие решение “за определяне наличие на основен интерес, свързан с реализация на проект „Модернизация на Т-72 за нуждите на танковите формирования на Сухопътни войски“ и така даде зелена светлина и за модернизацията на танковете Т-72. Три дни по-късно Красимир Каракачанов заяви, че до края на тази година ще започне модернизацията на 40 танка Т-72. Идеята съветският основен боен танк, чието производство започва през 1971 г. и все още продължава, да бъде модернизиран до нивото на Т-90. Това също трябва да бъде направено в България. Няма обявена точна сума за модернизация на 50 годишния модел танк, но най-вероятно тя ще се движи в порядъка на между 50 и 80 милиона лева.

Според източници от МО, по този проект надали ще има сключен договор до края на мандата на третия кабинет на Бойко Борисов. По всяка вероятност модернизацията ще се прави в България от израелска компания. В началото на годината израелския консорциум Elbit предложи да ремонтира българските Т-72, компанията има опит при модернизация на съветския танк в няколко държави сред които Азербайджан и Казахстан. Интерес към проекта има и друга израелска компания - Rafael.

Докато тръгне проекта за модернизация на Т-72, МО ремонтира заводски 13 танка Т-72 за над 5 милиона и 140 хиляди лева.

В същото време основният проект за модернизация на Сухопътни войски - за купуването бойни машини за пехотата, буксува и вероятно ще остане за следващия кабинет. Машините трябва да са поне 150 от които 90 бойни, а останалите обслужващи. Изборът е между две компании достигнали до финала. Това са базираната в Швейцария международна фирма GDELS и финландката Патриа. Държавата се е приготвила за 1.24 милиарда лева без ДДС за 10 г., като плащанията трябва да са по 100 млн. лв. годишно. По информация на OFFNews и двете оферти превишават тази сума.

Преди седмица бепе подписан договор за „Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС“. Немската компания “Fr. Lürssen Werft“ GmbH&Co. KG ще построи и достави два многофункционални модулни кораба, като финансовата рамка на проекта е на стойност 984 000 000 лв. с ДДС. Строежът ще бъде извършен в България в корабостроителен завод МТГ „ДЕЛФИН".