По-евтино, по-бързо, с по-малко бумаги: Голямата промяна идва с единните тол такси в ЕС
За един от големите проблеми в международния автомобилен транспорт вина нямат нито фирмите превозвачи, още по-малко самите шофьори на тировете. В обединена Европа обаче системите, по които се събират пътните такси са доста различни, което създава трудности. Причината е, че отделните държави чисто исторически са въвели тол системи по различно време и са използвали различни концепции и технологични решения в опитите си да въведат максимално справедлив подход за това кой колко руши пътищата и какъв трябва да е приносът му за тяхната поддръжка.
В този смисъл ЕС отдавна е започнал да мисли за единно решение на проблема, но процесът се случва доста бавно. Още през далечната 2004 г. бе приета евродиректива, която предвижда всички системи за таксуване на превозните средства в рамките на общността да са оперативно съвместими, т.е. да станат част от единна мрежа. 17 години по-късно само 11 от държавите от Европейския съюз са изпълнили изискването и този път, за разлика от всевъзможни други показатели, България не е сред опашкарите, а сред отличниците. Страната ни е част от единната европейска система за плащане на пътни такси заедно с Австрия, Германия, Белгия, Франция, Италия, Испания, Португалия, Полша, Унгария и Швейцария.
Замисълът е да бъдат улеснени работата на компаниите от транспортния сектор при плащането на пътните такси в различни държави. И то наистина се случва при функционирането на единна мрежа. Независимо дали дадена компания за международни превози има няколко, 100 или над 1000 камиона, тя печели и спестява от синхронизацията. Най-малкото от инвестицията за т. нар. бордови устройства в тежкотоварните камиони. Всеки ден хиляди шофьори на тирове преминават през различни държави, а всяка от тях има различна система за събиране на пътните такси и в тях трябва да има точно определена джаджа. Така в камиона устройствата за таксуване могат да се окажат 10, даже и повече. Единната тол мрежа на практика ограничава до минимум огромната бюрокрация, с която се сблъскват превозвачите по европейските пътища - над 100 различни такси и всеки камион трябва да е регистриран във всяка държава, през която пътува. Отделно фирмата превозвач трябва да има договори с голям брой партньори, което означава различни системи за фактуриране и плащане на тол таксите.
Какво е ЕETS?
Универсалната система за събиране на пътни такси позволява на транспортните фирми да плащат пътни такси в целия ЕС само на база на един абонаментен договор, с един доставчик на услуги и с едно бордово устройство, което да бъде разпознавано от всички тол системи. У нас включването на България към мрежата на ЕETS е на "Интелигентни трафик системи" - фирмата, която е национален доставчик и основен партньор на Агенция "Пътна инфраструктура" в събирането на тол таксите.
Компанията предлага на територията на страната услугата TollPass, която вече е надградена до TollPass EETS и има международно приложение във вече описаните по-горе 11 държави от ЕС.
Какво е важно за клиентите?
Услугата вече е активна на портала TollPass.bg. От нея могат да се възползват всички нови и съществуващи клиенти, ползващи някой от досегашните варианти за автоматично тол таксуване на TollPass, обясняват от "Интелигентни трафик системи".
С TollPass EETS компанията доставчик предлага на българските транспортни компании сертифицирано бордово устройство от последно поколение, което не само отчита пътните такси в различни държави, но позволява онлайн сключване и управление на договори, отчети за всички тол транзакции в България и Европа, лесно активиране и изключване на отделни държави и тол области, дори възстановяване на ДДС и акцизи от европейски държави.
Универсалното бордово устройство си има име - TollPass EUROBOX. То "комуникира" с всички национални тол системи, които вече са част от единната европейска мрежа, както със системите за таксуване на трафика през германските тунели Warnow и Herren и белгийския Liefkenshoek, посочват от "Интелигентни трафик системи".