OffNews.bg

Нова експертиза обръща делото Хитрино: Вината за трагедията е на НКЖИ

Нова серия от чуждестранни експертизи може да обърне наопаки делото за трагедията в Хитрино, при която на 10 декември 2016 г. дерайлира товарен влак и цистерна с пропилен се взриви, уби седем души и разруши много къщи в селото. 

Новите технически експертизи доказват, че не високата скорост, а повреда на релсовия път е причина за бедствието, обявиха от компанията превозвач "Булмаркет".

Това твърдение се съдържа в докладите както на румънски екип вещи лица, водена от Лука Пъиш, така и на техни германски колеги.

"Експертизата на румънските експерти дойде през септември, а тази от Германия - буквално преди дни, на 9 март", каза пред OFFNews Станко Станков, собственик и управител на "Булмаркет".

Данните от експертизата са категорични, че при изправен път композицията на фирмата е нямало да дерайлира до скорост на движение от 111,5 километра в час. Инцидентът обаче става при 79,5 км/ч. 

Тезата на специалистите от чужбина се потвърждава и от материали, които OFFNews публикува преди повече от година. Вижте ТУК  и ТУК.

Следователно причината за катастрофата е незаключена пета стрелка между коловози 4 и 5 на гара Хитрино. За това говорят много от фактите. Най-важният момент в случая е, че двата теглещи локомотива и първите пет вагона на композицията минават през стрелката без проблем и едва шестият вагон дерайлира. В случай че проблемът беше високата скорост, то би трябвало да дерайлира още първият локомотив. При шести вагон първите колела тръгват по единия коловоз, а задните - по другия. Така се къса връзката със седми вагон и се стига до дерайлирането. Това се доказва и от кадрите с дрон, които показаха, че цистерните са обърнати от двете страни на коловозите.

Германските и румънските експерти са категорични, че ако ставаше дума за висока скорост, то трябваше всички вагони да са от външната страна на завиващия коловоз. Те убедено заявяват, че без въздействие на стрелките един вагон не може да се движи по два коловоза едновременно. 

Освен това специалистите откриват и друг изключително сериозен проблем. Той е точно с вагона, от който се е стигнало до изтичането и последвалата експлозия на пропилен. Според направените измервания и изчисления тя не е отговаряла на Конвецията за международни железопътни превози и на Правилника за международни превози на опасни товари. Превозвачът "Булмаркет" е приел цистерните в композицията с редовни документи за преминати технически експертизи, но не е ясно как са преминати те. 

"Тази цистерна с полусферично дъно се оказа, че е произведена през 1971 година, а още през 80-те години те са били забранени за производство, поради съображения за сигурност. Според съвременните изисквания дебелината на дъното трябва да е 22 милиметра, а при взривената, тя е три пъти по-тънка 7,8 милиметра", обяви Станков.

От "Булмаркет" директно обвиниха Комисията за разследване на тежки произшествия в жп транспорта в манипулация на разследването, тъй като са тясно свързани както помежду си, така и със стопанина на железопътната инфраструктура НКЖИ. От компанията припомнят, че Еврокомисията стартира наказателна процедура срещу България заради липсата на независим разследващ орган.

Звеното е на подчинение на министъра на транспорта Ивайло Московски, който е принципал и на държавните НКЖИ. Това е очевиден конфликт на интереси, напълно недопустим по европейските правила.