OffNews.bg

Марио. Мечта. "Луфтханза"

Аз ще приземя Airbus A380 в България, заяви пред ОFFNews Марио Бакалов, който има ранг на старши първи офицер в "Луфтханза".

Той е българският пилот на германската авиокомпания, на когото ще се падне честта да доведе у нас на 16 октомври най-големия пътнически самолет в света Airbus A380. 

Ако не сте виждали този самолет на живо, определено е трудно да си представите колко голям е. Със 73 метра дължина и 80 метра размах на крилете A380 едва се побира на футболно игрище. А като добавим и височината от 24 метра - колкото 8-етажна сграда и теглото от 580 тона при излитане, е ясно - това е истински гигант.

"Екипажът е тричленен, но аз ще съм отпред в кокпита", казва Бакалов, който лети вече 12 години за "Луфтханза".

Той е завършил академията на германския авиопревозвач. А "Луфтханза" предпочита да назначава пилоти, които сама е обучела.

"Академията е на две места. Теорията е в Бремен, Северна Германия, а практическото обучение по летене е във Финикс, Аризона, САЩ. Там има повече възможности за тренировки като място и подходящи атмосферни условия за всички видове тренировки", разказва Бакалов. 

Както при много други малчугани за него летенето е било детска мечта. При това - много конкретна. Докато за много други малки мечтатели надеждите са свързани просто с пилотската кабила и издигащия се самолет, то Марио от съвсем малък искал да пилотира само и единствено такъв на германската авиокомпания, за която лети днес.

"Майка ми работеше на Летище София за "Луфтханза" и често ме вземаше със себе си. Бях на 4-5 години когато се появи мечтата да летя. Тогава за първи път се качих на самолет и никога няма да забравя момента когато видях пилотите", разказва пилотът.

Той обяснява и че по онова време вратите към кабината все още били отворени.

"Видях ги, после ме поканиха и влязох в кабината и веднага си казах: "Уау, невероятно, това искам и аз да правя един ден. Искам да съм на мястото на тези пилоти и искам и аз да карам самолет на "Луфтханза". Още тогава знаех, че самолетът задължително трябва да е на "Луфтханза", което по онова време бе немислимо."

И добавя:

"През 1985 година изобщо малцина са можели да станат пилоти. В БГА "Балкан" са отивали избрани хора, а камо ли за някоя капиталистическа авиокомпания. Било е немислимо и съвсем невъзможно."

И все пак мечтата на Марио стана реалност. През 1989 г. баща му получил предложение за работа в Германия и той заминал с него.

"Така бях с една крачка по-близо до мечтата си. Учих там и наблягах на математиката и физиката - на предметите, които ще ми дадат повече шансове за "Луфтханза" и след като завърших първата ми задача бе да кандидатствам за академията", разказва българският пилот.

Всъщност влизането в академията на Луфтханза е изключително трудна задача. Но Бакалов успява. А цедката, през която е минал всъщност е изключително ситна. По-малко от 5 процента от кандидатите за обучение в школата на "Луфтханза" успяват да се класират за обучение. След това част от одобрените също не успяват да завършат.

"В крайна сметка на 23-24 години мечтата ми се сбъдна", обяснява единственият български пилот в германската авиокомпания.

Започнал да лети по маршрути в Европа с А320, но и искал да стигне все по-далеч. Така Марио се преквалифицирал в пилот на Airbus A380.

"От 3 години съм много щастлив, че летя на него. Това е пътят от малкото дете, до големите мечти и най-големия самолет", казва той.

Според Бакалов кокпита (пилотската кабина) на А380 е двойно по-голям от тази на А320 и има технологични подобрения.

"Философията е еднаква, но са вкарани промени, които подпомагат пилотите. Размерите са различни, но самолетът е доста маневрен, лесен за управление. Лети се като на по-малък самолет", обяснява Бакалов.

Според него днешният космополитен свят предлага много повече възможности децата, които искат да станат пилоти да сбъднат мечтата си.

"Глобално погледнато хората, които искат да станат пилоти сами инвестират в обучението си и след това си търсят работа първо в по-малки авиокомпании, след това в по-големи. Има доста банки, които дават кредити за обучението на пилоти. След това, когато започнат работа, пилотите връщат отпуснатото финансиране", обяснява Бакалов.

Всъщност и той е минал по същия път.

"При мен също беше така. Част от разходите за обучението ми трябваше да върна от заплатите си на "Луфтханза". Този модел функционира", казва Бакалов.

Според него сега е много по-добро време да станеш пилот, отколкото преди години.

"Преди имаше само "Балкан" и какво - обучаваха се двадесетина души. Сега в китайските и арабските компании, които експандират много сериозно, търсят пилоти и засмукват кадри от цял свят. В момента, ако си готов да напуснеш България имаш много добри шансове да работиш някъде по света. Аз също осъществих мечтата си не в България, а в Германия"

Бакалов живее във Франкфурт, но често се връща в България.

"Родителите ми са тук, аз съм българин, контактът ми с приятелите също е много важен, затова си идвам винаги когато мога", завършва пилотът.