OffNews.bg

Лютеница от баба - или защо 'Филикон' реши да наема пенсионери на работа

Популярната пловдивска компания за производство на лютеница "Филикон" поде пионерска кампания за набиране на персонал, като се обърна към хората от третата възраст.

Фирмата покани на работа пенсионери, които да се включат в производството със своя опит и съвети.

Нетрадиционният подход на ръководството на консервената фабрика е продиктуван от глада за работна ръка в региона, а ефектът е в три посоки. От една страна, работата в консервната фабрика допринася да се подобри финансовото състояние на пенсионерите, много от които желаят да работят и след навършване на пенсионната възраст, но трудно откриват работни места. От друга страна, компанията разчита на традиционно добрите работни навици на тази възрастова група. И не на последно място, те са ценни със своя опит и съвети в производството на лютеница.

Не като от баба, а от баба

От компанията споделят, че в рецептите за своите едросмлени лютеници "Нашенска" и "Балкански вкус" разчитат на опита и любовта на нашите баби. "Филикон" произвежда зимнина вече повече от 70 години.

По данни на Териториално статистическо бюро Юг, безработицата в Пловдив е намаляла с близо 7% през 2016 г. – в Пловдив тя е около 3%, а за региона е под 6%. Причината за това е динамичното развитие на икономиката през последните години, дължащо се преди всичко на производството – сферата, в която компаниите изпитват най-остър недостиг на кадри. Като част от този сектор, консервната компания е един от работодателите, които сами се опитват да решат проблема с липсата на работна ръка, наемайки и хора извън пазара на труда.

"Това не е трудно, защото дори и да се пенсионират, хората пак искат да работят – за да си добавят средства, да не бъдат в тежест на децата и внуците си и за да не се чувстват социално изолирани", казва Иван Калибацев, изпълнителен директор на "Филикон". И можем да си бъдем взаимно полезни, продължава Калибацев, възрастните хора се нуждаят от допълнителна финансова помощ, а ние – от техните опит и знания.

В началото на месец септември дружеството стартира кампания, насочена към две аудитории – възрастните хора и техните деца и внуци от града и региона. Оф- и онлайн обявите имат за цел набирането и на хора в предпенсионна и пенсионна възраст за производството на лютеница – работа на трудов договор, с коректно изплащане на възнагражденията и при стриктно спазване на всички изисквания на трудовото законодателство в България.

"Очаквахме да кандидатстват най-вече баби, но дядовците бяха дори повече. В крайна сметка наехме 7-8 души, повечето мъже", разказа пред OFFNews Иван Калибацев. Новите служители все още са на работа във фабриката. По съвет на една от бабите, например, била леко променена пропорцията на подправките в една от лютениците, за да стане по-вкусна.

Сега една пета от наетите в есенната кампания работници са в пенсионна възраст. "А всяко бурканче Нашенска и Балкански вкус е приготвено с любов от ръцете на най-добрите експерти по домашен вкус – нашите баби. Не го пише на етикета, но ще го усетите още с първата хапка", казват от компанията.