КЗП откри 150 нелоялни практики при големите търговци
Комисията за защита на потребителите е установила тревожна тенденция - от 350 проверки е констатирала 370 нарушения. Но по-тревожното е, че 150 са нелоялните практики при големите търговци, обяви председателят на КЗП Стоил Алипиев пред БНР.
"Нелоялните търговски практики в такъв голям обем са силно притеснителна тенденция. Това означава, че този проблем е бил пренебрегван или толериран даже в продължение на доста време", коментира той.
По закон най-голямата възможна глоба е 50 000 лв., но тя не е с еднакво значение за различните търговци, подчерта Алипиев и добави, че за един голям търговец тя няма да е от съществено значение. Той смята, че е добре да се помисли за увеличаване на глобите в следващия парламент.
По думите му констатираните нарушения са именно при големи търговци, защото те са проверяваните, те могат да изкривят пазара и да въвлекат всички останали.
"Нелоялните търговски практики са един от основните проблеми на пазара. Те са проблем, защото допуснати в голям обем, упражнявани от търговци, които имат преобладаващ дял в един пазарен сегмент - 50-60%, са предпоставка за изкуствено завишаване на цени. Упражнявани в такива големи размери, упражнявани от търговци, които имат този голям пазарен дял, те неминуемо завличат всички останали участници в пазара", обясни Алипиев.
Една стока струва толкова, колкото потребителят дава съгласие да я закупи. Въпросът обаче е дали дава съгласие в следствие на негов информиран избор или в следствие на това, че е подведен, каза още той. И даде примери, при които търговецът привлича хората с подвеждащи послания и промоции. Има дори случаи, при които цената на стоката е с 20-30% по-висока от тази в конкурентни обекти.
Друга често срещана практика е търговецът да привлича клиенти с промоционални стоки, за които няма наличност. Тогава хората купуват всичко останало, което им е необходимо, въпреки цената.
"Срещаме практики, които подвеждат потребителя по различни начин, например промоция "Плащаш 2, получаваш 3". Има случаи, в които стоките са така подредени, че като вземеш първата или втората, на касата се оказва, че тази стока не е в промоция", изтъкна председателят на КЗП.
Според него делът на големите търговски вериги на пазара на хранителни стоки е преобладаващ - със сигурност е над 50%.
Алипиев отрече да има сигнали за опити техни инспектори да бъдат "мотивирани" от нарушителя, така че да не съставят акт.
"При всички положения нашите очаквания са това да даде желания ефект. Дълъг е процесът. Не мисля, че дори след 1-2 месеца ще видим резултат. Според мен в рамките на 3 до 6 месеца може да се очакват видими резултати, които да се усетят от потреблението", изтъкна още Алипиев.