Колите под наем поскъпват заради ограничения достъп до нови автомобил
Ограниченият достъп до нови автомобили е основният фактор, който влияе върху бизнеса с коли под наем напоследък. Заради този проблем фирмите, заети в "рент а кар", не могат да попълнят автопарковете си с достатъчен брой автомобили, което създава недостиг и е една от предпоставките за вдигане на цените на предлаганата услуга.
Това каза в интервю за БТА Милен Маринов, управител на "Топ Рент А Кар" (Top Rent A Car), компания за коли под наем в България, основана през 2003 г., която е един от водещите доставчици на услугата. Автопаркът й е съставен от над 2000 автомобила, които предлага под наем в цяла България и по-големите летища на Балканите.
Маринов обясни, че в момента има търсене от клиенти, а в бранша са в затрудение да отговорят на него, защото множество доставки на нови автомобили стоят неизпълнени или има забавени, които е трябвало да дойдат преди началото на сезона, а явно ще пристигнат след края му. Именно летният сезон, който е най-активен за туризма, рефлектира като най-голямо търсене за фирмите, предлагащи коли под наем.
До края на юни основните клиенти на компанията са били повече българи, включително живеещи постоянно в чужбина, които се завръщат за кратко у нас. Очакванията ни за юли и август, най-активните летни месеци, са голяма част от клиентите ни да бъдат и чужденци, обясни той.
По думите му пандемията от коронавирус се е отразила доста сериозно на бранша заради ограничената мобилност.
"В най-трудните моменти имахме големи проблеми, свързани с това къде да паркираме автомобилите, които ни се връщаха и трябваше да останат паркирани на летищата. В следващ момент имаше много къс сезон, който беше много пиков, буквално август имаше много силно търсене, което не можахме да удовлетворим, защото бизнесът, свързан с автомобили под наем, не е толкова лесно да се пренастрои от липса на клиенти до много клиенти. Много е трудно бързо да се вдигнат оборотите на фирмите в бранша и от момент, в който почти не работят, в рамките на две-три седмици да започнат да обслужват изключително много клиенти", каза Милен Маринов.
"Не успяхме дори и в моментите, в които имаше много туристи, да се възползваме от присъствието им в късите летни сезони, които се получиха през последните две години. За тази година имахме очаквания да има по-дълъг сезон и по-равномерно да бъде разпределено търсенето през целия сезон. Затова в началото на годината започнахме подготовка на автопарка и обучение на служители, но за съжаление войната в Украйна попари тези надежди и първите месеци за летния сезон, които също са важни за нашия бизнес - края на април, май и юни, не бяха добри, както ние очаквахме", допълни той.
По думите му за юли ситуацията се променя и търсенето на услугата започва да става много голямо. В туризма настъпва осезаемо оживление, авиокомпаниите изпълняват полетните си програми и голямото предизвикателство в момента е да се отговори на голямото търсене на автомобили под наем, включително с две години. За тази година имахме очаквания да има по-дълъг сезон и по-равномерно да бъде разпределено търсенето през целия сезон. Затова в началото на годината започнахме подготовка на автопарка и обучение на служители, но за съжаление войната в Украйна попари тези надежди и първите месеци за летния сезон, които също са важни за нашия бизнес - края на април, май и юни, не бяха добри, както ние очаквахме", допълни той.
По думите му за юли ситуацията се променя и търсенето на услугата започва да става много голямо. В туризма настъпва осезаемо оживление, авиокомпаниите изпълняват полетните си програми и голямото предизвикателство в момента е да се отговори на голямото търсене на автомобили под наем, включително с необходимия брой служители.
Недостигът на нови коли пък се оказва сериозно предизвикателство, което преди не е стояло пред фирмите.
Основният проблем с липсата на чипове е от миналата година насам, като към него се прибавя спирането на работа на много заводи в Украйна. Влияние е оказало и изострянето на ковид обстановката в Китай и в Азия. Всичко това блокира веригите на доставки на автомобилните производители по целия свят, спадна много производството и поръчките започнаха да се бавят изключително много. Имаме автомобили, които са поръчани преди година, година и три месеца, още не сме ги получили, обясни управителят на "Топ Рент А Кар".
Наблюденията му показват, че през последните две-три години има тенденция на отказ от личните автомобили. Причината за това не е само в поскъпването на горивата, а и в по-високата цена за поддръжката им, включително таксите за паркиране в сините зони и проблема с паркирането изобщо. Това кара немалка част от собствениците на автомобили, които живеят в централните части на големите градове, да се откажат от тях или пък от единия автомобил, ако в семейството има два.
В София в последните две години зачести ползването на автомобили под наем за уикендите - от петък следобед до понеделник сутринта. В ежедневието си доста софиянци си решават проблема с метро или със споделени автомобили в централната част, а за уикендите ползват "рент а кар", каза Маринов.
По-търсени ли са вече електромобилите под наем?
"Ние предлагаме електромобили и хибридни автомобили от 2015 година насам. В последните три години увеличаваме автопарка и в тази посока. Има търсене, но все още е малък процент в сравнение с конвенционалните ни автомобили. В нашия автопарк може би около 4-5 процента от автомобилите към момента са електрически. Има хора, които са изключително доволни, когато ги наемат, те потвърждават техните очаквания или дори ги надхвърлят. Има и хора, които са разочаровани от електромобилите като преживяване, но това е все още заради непромененото им мислене и настройка", смята той.