Има много фактори освен цената. Какво да гледаме, когато търсим финансиране?
Когато се обръщаме към банка за финансиране има много фактори освен цената, които трябва да следим. Водещ за клиентите трябва да бъде не само годишният процент на разходите, който включва таксите и лихвеният процент, но и качеството на обслужване.
Това посъветва Георги Талев, вицепрезидент "Офисна мрежа" в tbi bank, в разговор с финансовия експерт и преподавател в УНСС Петкан Илиев и Надя Брайт във финансовия подкаст на OFFNews "Да поговорим за пари".
Георги Талев подчерта, че идеята на разговора е българите да се чувстват по-спокойни и информирани по отношение на планирането и управлението на финансите си.
Според вицепрезидента в tbi bank статистиката от международните пазари носи добра новина по отношение на страната ни - българите се оказват сравнително финансово грамотни, посочи той.
"Като гледаме показатели за default rate - какъв процент от отпуснатите кредити се връщат, има пазари в Европа, които се справят доста по-зле от българския. Накратко: българите имат база, която не е ниска, но определено имаме накъде да градим", каза Георги Талев.
tbi bank започва да инвестира ресурс в това да обучава децата как по-добре да планират приходите и разходите си, съобщи той.
Петкан Илиев попита дали има рационален процент от доходите ни, който може да отива за разходи, и колко трябва да се спестява за бъдещи разходи на фона на очакванията за рецесия на европейската икономика.
"От тази гледна точка и ние ще пострадаме, и трябва да сме подготвени. За да не изпаднем в затруднено положение, колко трябва да спестим от доходите си? Естествено, зависи от доходите: човек, който получава 1000-2000 лв. месечно няма как да спестява, но когато този доход е нормален, колко процента бели пари за черни дни можем да отделим?", попита Илиев.
Талев отвърна, че неговият принцип е: колкото повече, толкова по-добре. Той посочи, че съществуват добри банкови инструменти за спестяване, но че много хора все още държат парите си "вкъщи в буркан", което не е добре от гледна точка на сигурността на финансите им.
На пазара вече има добри спестовни решения – tbi например предлага до 3.2% лихва по депозити.
"От наша гледна точка, ако вие дойдете с недостатъчни доходи и искате голям кредит, ние просто няма да ви го дадем. Това се нарича социална отговорност и трябва да го изискваме от целия финансов пазар", категоричен е Георги Талев.
Надя Брайт попита дали не съществува законово изискване за социална отговорност, на което Талев отвърна, че има рамка, но всяка банка е свободна сама да прецени дали да отпусне кредит или не. Брайт постави въпроса какви трябва да са критериите за хората, които търсят финансиране.
Талев отговори, че различните банкови операции имат различни цени и водещ за клиентите трябва да бъде не само годишният процент на разходите, който включва таксите и лихвеният процент, но и качеството.
"Хубаво ще е да видим цена Х, но оттук следват много подтеми - колко бързо ще се случи, колко лесно ще бъде в бъдеще погасяването на вноски, може ли да се предоговори, може ли да се вземе кредитна ваканция, очакват ли се допълнителни разходи по кредита и т.н", каза Георги Талев.
По думите му е важно клиентите да видят всички възможно продукти и подпродукти, които следват от кредита, който ще вземат. "Освен на цената, човек трябва да обърне внимание и на процеса, който се случва в банковата институция, която ще избере", съветва банковият експерт.
Според Талев българите стават все по-взискателни не само към цената, но към качеството, отношението и обслужването в банкирането.
Петкан Илиев попита как все пак хората могат да се ориентират между различните оферти за банкови услуги. Талев отговори, че информацията е лесно достъпна онлайн и че мнозинството българи, включително и пенсионерите, боравят със смартфони и влизат в социалните мрежи, където има много информация по въпроса.
"Оттам нататък е по-важното: когато се спрат на 2-3 оферти, задължително трябва да поискат от банките допълнителен детайл за тези оферти. Дали ще отидат в клон на място, дали в сайта или по телефона", каза Талев.
Той обясни, че има множество детайли, които трябва да следим, когато разглеждаме различни банкови оферти: има ли допълнителни разходи, колко ще струва, трябва ли да се прави превод на работна заплата, има ли прехвърляне на осигурителен фонд и др.
Според Талев доверието между клиент и банкер е ключово. tbi bank разполага с телефонна линия, която работи 24 часа дневно, 7 дни в седмицата, посочи той.
Петкан Илиев изтъкна, че много банки си закриват клоновете, защото банковите процеси се дигитализират. Той попита дали липсата на клонова мрежа би затруднила тегленето на изгодни заеми.
Талев е на мнение, че достъпът до финансиране няма да се затрудни. По думите му дигитализацията се прави, за да улесни потребителите.
"Търсим улеснение за клиента. tbi bank не планира затваряне на клонове, защото при нас дигитализацията не е самоцел и човешкият ресурс е важен. Отношението към клиента идва вътрешната среда в компанията", каза той.
tbi bank оперира със 65 клона в България, като планира и разширяване на мрежата си през идната година. Банката има клонове във всички големи и средни градове, развити дигитални услуги и мобилно приложение.
"Искаме да даваме свобода на клиента - ако иска клиентът, нека дойде в клона, ако иска - да си стои на дивана и оттам да ползва услугите ни за банкиране", каза Георги Талев.
В момента над 40% от кредитните сделки на tbi bank са дигитализирани. "Тенденцията е такава, но осъзнаваме, че имаме клиенти, които държат на човешкия и живия контакт", каза още банковият експерт.