БНБ със съвети как да се защитим при онлайн и мобилно банкиране
Българската народна банка публикува днес съвети как да се защитим при избор на услуги за онлайн или мобилно банкиране.
Преди да изберете услуга: определете финансовите си нужди; съберете информация за услугите и я прочетете внимателно; проверете дали услугите отговарят на вашите финансови възможности; сравнете предложенията на различни доставчици на банкови услуги - съветват от Централната банка.
При сключването на договор за конкретна услуга:
1. Прочетете и разберете условията, преди да подпишете.
- поискайте от доставчика да Ви предостави преддоговорна информация относно Вашите права и задължения, както е длъжен да направи;
- свалете/разпечатайте документите и ги съхранете, за да можете да направите справка в бъдеще;
- разгледайте характеристиките на услугата, срока на договора, общите разходи и всякакви допълнителни такси, както и, ако е приложимо, условията за правото Ви на отказ;
- уверете се, че разбирате последиците от финансовия Ви ангажимент (възможна негативна промяна спрямо първоначално договорените условия);
- поискайте допълнителни пояснения от доставчика, ако не сте сигурни за конкретна информация.
2. Обърнете специално внимание на всички такси и разходи.
- отделете достатъчно време да прегледате финансовите условия на договора и всички такси и разходи;
- обърнете внимание не само на таксите, приложими към основната услуга/пакет, но и на разходите, включително стандартните такси и разходите за допълнителни услуги;
- при възможност, използвайте „показател за общия размер на разходите“ (например годишен процент на разходите), за да сравните различните варианти.
3. Помислете за сигурността
- осведомете се по какъв начин ще се обработват и защитават личните Ви данни съгласно договора;
- проверете наименованието, данните за връзка и правния статут на доставчика, както и дали е упълномощен да предоставя тези услуги, с цел предотвратяване на възможна измама;
- защитете личните си данни или пароли за регистрация, така че други лица да не могат да осъществяват достъп до сметката Ви от Ваше име. Можете да направите това, като изберете доставчик, който използва надеждни методи за удостоверяване на самоличността, чрез закриване на сесията, използване на сигурна безжична връзка, надеждни пароли и PIN кодове и редовни актуализации на операционната Ви система и антивирусния софтуер;
- наблюдавайте и съобщавайте възможно най-скоро за подозрителни действия по Вашата сметка или за неупълномощен достъп до нея, за да може доставчикът да предприеме незабавно необходимите стъпки;
4. Подайте жалба, ако считате, че правата Ви са нарушени.
- опитайте да решите проблема сами, като се свържете директно с доставчика. Европейската платформа за онлайн решаване на спорове (ОРС) също може да се използва за изпращане на жалбата Ви директно до доставчика по отношение на услуги, закупени онлайн;
- ако доставчикът не отговори или ако не сте доволни от отговора му:
- да прибегнете до алтернативна схема за решаване на спорове, например финансов омбудсман, като използвате европейската платформа за ОРС, за да достигнете до правилния орган за решаване на спора;
- да използвате мрежата FIN-NET във Вашата държава или в държавата на доставчика, за да подадете жалба срещу доставчик в друга държава от ЕС/ЕИП;
- свържете се с:
Комисия за защита на потребителите – www.kzp.bg
Комисия за финансов надзор – www.fsc.bg
Обмислете дали да предявите иск пред национален съд.
Ако сте решили да подадете сигнал или жалба до банка, може да използвате следните имейл адреси и/или телефони:
UniCredit Bulbank AD - ccm@unicreditgroup.bg, 02 923 20 23
DSK Bank EAD - call_center@dskbank.bg, 0700 10 375, *2375
First Investment Bank AD - complaints@offices.fibank.bg, 2265, 0800 11 011, +359 2 818 0006, +359 2 818 0007
United Bulgarian Bank AD - 0 700 117 17, +3592 483 1717 (отдел "Маркетинг")
Eurobank Bulgaria AD (Postbank AD) - complaints@postbank.bg, 0700 18 555
Raiffeisenbank (Bulgaria) EAD - complaints@raiffeisen.bg, 0700 10 000, 1721
Expressbank AD - sgeb.contact@socgen.com, 00 359 (0) 800 18 888
Central Cooperative Bank AD - front@ccbank, 02 92 66 100 (банкови операции и обслужване); cards@ccbank.bg, 02 92 66 500, 0800 11 400 (картови операции); ccb_credit@ccbank.bg, 02 92 66 692, 02 92 66 670 (банкиране на дребно)
Piraeus Bank Bulgaria AD - customercare@piraeusbank.bg, 0700 12002
Allianz Bank Bulgaria AD - cm@bank.allianz.bg, 0800 13 014
Bulgarian Development Bank AD - complaints@bdbank.bg, 02 930 63 33
Investbank AD - bn@ibank.bg, 0700 12 555, 17 555
ProCredit Bank (Bulgaria) EAD - contact@procreditbank.bg, 02 81 35 100, *7000, 0 700 1 70 70
Municipal Bank AD - VOPS@municipalbank.bg, 029356515, 029300293, 029300109
International Asset Bank AD - iabank@iabank.bg, 02 8120280, 02 8120269
Bulgarian-American Credit Bank AD - complaints@bacb.bg, 02 9658 310, 02 9658 337, 0700 144 88
D Commerce Bank AD - dbank@dbank.bg, 02 46 41 171
TBI Bank EAD - complaints@tbibank.bg, 0700 17 571
Tokuda Bank AD - Complaints@tcebank.com, 02 403 79 00, 02 403 79 85
Texim Bank AD, complaints@teximbank.bg - "1060, 91060
BNP Paribas S.A. - Sofia Branch - bnpp_complaints@bnpparibas.com, (+359 2) 92 18 689
Citibank Europe Plc., Bulgaria Branch - bozhidara.borisova@citi.com; borislava.jereva@citi.com; mariya.komsiyska@citi.com - 02 9175 182, 02 9175 180, 02 9175 181
ING Bank N.V - Sofia Branch - ing.infobg@ingbank.com, 02 9176644
"T.C.Ziraat Bankasi-Sofia Branch" - m.kosturska@ziraatbank.bg, k.ledlova@ziraatbank.bg - 02 9809904, 02 9051389
BNP Paribas Personal Finance S.A. - Bulgaria Branch - bnpparibas-pf.bg, 0700 11 811
Varengold Bank AG, Sofia Branch - sofiabranch@varengold.de, 359 (0)2 4144 994