БДЖ е напът да се откаже да купува нови влакове, а да ги взема под наем
Прекратената обществена поръчка за доставка на 42 мотрисни влака на бившето ръководство на БДЖ, която бе обявена с рекорден бюджет от 675 милиона лева, вероятно изобщо няма да бъде рестартирана.
Това се разбра от първата пресконференция на новия мениджмънт на националния жп превозвач.
Според председателя на Съвета на директорите Григори Григоров нов подвижен състав в БДЖ няма как да има в следващите 5 години. А след това изобщо не е ясно дали компанията ще се нуждае от нови влакове. Причината е, че компанията съвсем скоро очаква да се изправи срещу конкуренти и при пътническите превози и в момента изобщо не е ясно дали и каква част от сегашния договор за осигуряване на обществена услуга ще изпълнява дружеството след 2024 г.
За тази година в разчетите на БДЖ няма да бъде включен ресурс за закупуване на влакове. Но ще бъдат предприети действия за максимално ускоряване на ремонта на локомотиви и вагони.
„Ние сме в недостиг на подвижен състав, за да изпълним напълно графика си. Каквото и да вложим към момента в ремонти, това ще е дълъг процес”, заяви изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ Никола Василев.
Според него в момента се проучват възможностите за наемане на локомотиви и вагони от други превозвачи за период между 6 месеца и година. По тази схема след обществена поръчка щели да бъдат наети 20 локомотива и 50 вагона.
Идеята е след година необходимостта от тях да отпадне след ремонт на собствения подвижен състав на БДЖ.
Към пренаписване отива и друга голяма обществена поръчка на националния превозвач. Става дума за ремонта на 50-те електрически и дизелови мотриси "Дезиро" на "Сименс", която е с бюджет от 137 млн. лева стои на трупчета вече две години. Според източници на OFFNews най-вероятно търгът ще бъде обявен в два отделни лота - един за дизеловите влакчета и друг за електрическите.