OffNews.bg

Българинът по-резервиран към властта, най-недоволни са хората в селата

Българинът гледа на властта с по-голямо недоверие, той по-песимистично настроен и по отношение икономиката на страната, и в прогнозите си за личния бюджет, показва потребителската анкета на националната статистика през юли сравнена с направената в края на предишното тримесечие.

През юли общият показател на доверие на потребителите намалява с 0.6% спрямо предишното тримесечие, което се дължи изцяло на пониженото доверие сред населението в селата, показват данните. Докато при градското население доверието се повишава, при селското то намалява.

Хората са по-критични за икономическото ни развитие през последните 12 месеца и по-песимистични по отношение на предстоящите 12 в сравнение с предишното проучване на НСИ. По-резервирани спрямо април са и оценките и очакванията им относно евентуални промени в личното им финансово състояние.

Населението ни е недоволно от повишението на цените и очаква инфлацията да се увеличи през следващите 12 месеца, показват данните.

Градското население очаква безработицата да се запази в сегашните нива или да претърпи незначително изменение, докато селското очаква увеличението ѝ с умерено темпо.

Все пак на база сегашната ситуация хората в градовете са склонни да планират например покупка на кола през предстоящите 12 месеца. Не е така при живеещите в селата - там вероятността за такъв разход намалява все повече и повече.

Изследването е представително за населението на 16 и повече години.

Методът на подбор - случаен, гнездови и пропорционален на населението по райони, в т.ч. селско/градско население (154 гнезда с по 8 лица в гнездо).

Методът на анкетиране е интервю - лице в лице. Анкетата съдържа стандартизирани въпроси, свързани с финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, инфлацията, безработицата, спестяванията, намеренията за извършване на основни разходи за предмети с дълготрайна употреба и покупка на жилище или кола. Предлаганите варианти на отговор създават възможност за степенуването им от оптимистични през неутрални към песимистични. Балансът на мненията се получава като разлика между относителните дялове на положителните и относителните дялове на негативните мнения със следната особеност: на силно положителното и силно негативното мнение се дава коефициент 1, а на по-умерено положителните и по-умерено негативните мнения - коефициент 0.5.

Показателят на доверие на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на: финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.