Автобусните превозвачи настояват за още субсидии от държавата
Спор в комисията по бюджет възникна около субсидиите за градския и междуградския транспорт и предложението на Росен Желязков от ГЕРБ-СДС за повече средства заради увеличените цени на електроенергията.
Всичко започна с изказването на председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев, който поиска 167 млн. лв. за столичния градски транспорт. Той мотивира искането си с увеличените цени на електроенергията, заради които по думите му е възможно да не успеят да плащат заплати, да се разредят разписанията и да бъдат закрити автобусни линии.
Финансовият министър пък заяви, че са предвидени 15 млн. лв. допълнителна субсидия и обясни, че компенсациите за високите цени на тока са отразени в сметките за февруари.
След него думата взе председателят на Конфедерацията на автобусните превози Магдалена Милтенова. Тя настоя за повече държавни субсидии за нерентабилните междуградски линии. По думите ѝ хората от малките населени места са застрашени да останат без транспорт заради повишаващите се цени на горивата. Милтенова поиска сумата да бъде 60 млн. лв., колкото е бил недостигът на субсидията през 2021 г.
Вицепремиерът Асен Василев пък заяви, че в момента са заложени общо 50 млн. лв. и допълни, че ако те не достигат сумата може да бъде увеличена през лятото, когато правителството планира да направи актуализация на бюджета. Той допълни, че в сектор транспорт общия размер на компенсациите е 160 млн. лв. и допълнително 49 млн. лв. за междуградските линии.
"Това е най-високата субсидия за транспорт, която е давана някога в историята", отговори на нападките Василев.
След това от синдикатите взеха думата и заявиха, че трябва да има субсидии за всички линии. В емоционално изказване те обвиниха председателя на бюджетната комисия, който не им давал думата. Той пък отговори, че заинтересованите страни имат право да се изказват при първото четене, а днес им давал думата само от уважение.