OffNews.bg

АПИ твърди, че билетите за автобус почти няма да поскъпнат. Превозвачите: Не е вярно

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и консултантите им от Световната банка са категорични, че тол таксите, които ще влязат в сила от март догодина ще имат минимално отражение върху цената на автобусните билети.

Те представиха разчети за бъдещата система на форум, на който участваха транспортният министър Росен Желязков и колежката му от МРРБ Петя Аврамова.

Според представените разчети по всички дестинации таксите за пропътувано разстояние щели да доведат до увеличение на билетите с няколко стотинки като единствено по маршрута София - Варна се очаквало повишението да е с почти левче.

"Изчисленията ви просто не са коректни. Не зная какви данни сте ползвали, но със сигурност не са верни. Тол таксите ще оскъпят с много повече автобусните превози", контрира по време на дискусията Магдалена Милтенова, председател на асоциацията на автобусните превозвачи.

Според анализите на Световната банка предложените за обществено обсъждане тол такси няма да имат драстично негативно въздействие върху цените на стоките, като максималното поскъпване на храните, които са на трапезата на българите, ще е с до 2 стотинки на килограм или литър, заяви министър Аврамова.

"Пътищата не са на ГЕРБ, нито на БСП, нито на една или друга партия, а на всички граждани и затова темата не бива да се политизира", каза още тя.

Според нея новата система за събиране на пътни такси ще осигури постоянен и предсказуем източник на средства за ремонти и строителство на нови, по-безопасни трасета.

Аврамова подчерта, че трябва да се възстанови баланса при приходите от използването на пътната инфраструктура. При сегашната винетна система основната част от постъпленията идват от винетките за леките коли, докато от най-тежките и рушащи пътищата превозни средства приходите са минимални.

От началото на годината, когато влязоха в сила т. нар. електронни винетки приходите от продажби са 375 милиона лева, отчете Олег Асенов, член на УС на АПИ. За цялата минала година постъпленията са били с 20 милиона по-малко.

Според данните на пътната агенция две трети от постъпленията от е-винетки идват от леките коли и едва една трета се падат на камионите и автобусите.