150 автобусни фирми са прекратили дейността си за година
Автобусните и таксиметрови превозвачи отложиха насрочения си за днес протест за 13 октомври. Действията до момента не са политически, единствената цел е секторът да продължи да съществува, каза пред БНР Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България.
От края на май беше преустановено действието на специализирана мярка за подпомагане и на автобусния сектор – с 210 лева за всеки транспортен служител, припомни той. От края на юли вече не действа и мярката за подпомагане на служителите 60/40, което е лишило бранша на автобусните превозвачи от сериозна помощ, поясни Константинов. По думите му това е довело до невъзможността голяма част от фирмите да упражняват дейността си.
Константинов уточнява, че превозите по редовните автобусни линии трябва да се осъществяват с или без пътници и при съответните отстъпки за определени категории пътници и фирмите не могат да преустановяват обслужването. По думите му близо 150 дружества, извършващи редовни автобусни линии, са прекратили дейността си.
„Над 80 общини в България вече нямат автобусни превози. Около 500 фирми извършваха такъв тип превози, те намаляха само в рамките на една година с около 150“, казва той.
Константинов посочва, че от правителството са поели ангажимент, че при реализиране на излишък от някоя от другите мерки или с трансфер на бюджетни средства да бъдат компенсирани най-засегнатите сектори в автобусния бранш. Това според него е най-губещият сектор от началото на пандемията, защото наред с косвените разходи произвежда ежедневно и преки оперативни.
„Ние произвеждаме загуби ежедневно“, посочва той.
Според Васил Пиронков, председател на УС на Камарата на автобусните превозвачи, 99,90% от фирмите в автобусния транспорт са нямали и нямат намерения да предприемат никакви стачни действия. Той е скептичен, че за две седмици ще може да се стигне до изплащане на средства към превозвачите.
Предстои ли поскъпване на билетите за автобусни превози?
Цената при редовните автобусни линии трудно би могла да бъде коригирана, процедурата не е лесна, казва Ивайло Константинов.
Според него ако това изобщо се случи, то е само с процента на инфлацията.
„Ако ще има такива поскъпвания, те ще бъдат разрешени от възложителя и то с процента на инфлацията“, добавя Васил Пиронков.
Според Константинов няма нагласа сред превозвачите за „търсене на различна от тази цена, защото проблемът не е цената, проблемът е пътникопотокът, особено в рамките на последната година и половина“.
„Българският гражданин в този тежък момент е достатъчно обеднял. Ние трябва да издържим без да увеличаваме цените“, категоричен е Пиронков.
Той обаче допълни, че има общини, които години наред не са променяли цената и там могат да се очакват промени за превози на къси разстояния.