Целта на руския трол: сей лъжи, за да не вярват на истината
Майсторите на дезинформацията в Русия владеят този метод: поне 20 различни версии за покушението срещу Скрипал бяха пуснати в ход, за да накарат хората да не вярват на нищо, включително и на истината.
Все още те са само неколцина: 14 експерти по комуникациите и анализатори на Европейската служба за външна политика работят за т.нар. East StratCom Task Force. Оперативната група на ЕС за стратегическа комуникация с източното съседство беше създадена преди три години – за да проучи в каква степен европейската общественост става жертва на руски дезинформационни кампании в интернет.
Оттогава насам групата е регистрирала 4500 подобни случая и е разкрила механизмите на въздействие, техниките и намеренията на руските източници. ЕС сега смята да мине в настъпление, но не с методите не руснаците, а чрез разяснителна дейност сред европейската общественост.
ЕС увеличи бюджета на работната група за 2019 година на 5 милиона евро и смята да увеличи числеността на експертната група с още 50 души – включително и поради предстоящите европейски избори. С тези мерки ще се противодейства на опитите на Москва да оказва влияние върху евроизборите, както това бе направено по време на президентските избори в САЩ. " Чрез координирани кампании в интернет можеш да подкопаеш и най-стабилната демокрация“, заяви говорител на ЕС.
Случаят „Скрипал“ и войната в Украйна
Как функционират тези целенасочени кампании показва ярко случаят с покушението срещу двойния руски агент Сергей Скрипал. След като бе установено, че той и дъщеря му са били отровени с нервнопаралитичното вещество "Новичок", британското правителство посочи обвинително с пръст към Москва, а оттам реагираха просто светкавично. Из различни сайтове и социалните медии бяха пуснати поне 20 различни версии, поставящи под въпрос британското становище. "В крайна сметка се стигна дотам, че европейците вече не вярваха на нищо, за съжаление и на истината", заяви говорител на ЕС.
А в украинския конфликт руските тролове се опитаха да окажат целенасочено въздействие над три основни групи в Германия – изселниците от бившия СССР, дяснопопулистката „Алтернатива за Германия“ и Левицата. Мотото на кампанията гласеше: "Подсилвай политическата периферия, за да дестабилизираш системата!" Понякога дезинформацията представлява смесица от измислена информация и действителни факти. "По този начин се изкривяват обществените представи", обяснява един от експертите.
Повечето обикновени потребители трудно могат да идентифицират фалшивите новини. Последни проучвания показват, че дезинформациите в мрежата се разпространяват шест пъти по-бързо, отколкото истинските информации. Затова държавните и правителствени ръководители на страните от ЕС смятат, че са нужни спешни действия. В основата на тяхната информационна офанзива е общ план за действия, който трябва да бъде осъществен от Еврокомисията.
Обща информационна мрежа
Европейските институции и страните-членки ще бъдат свързани в обща информационна мрежа. Ще има взаимодействие и с частния сектор в лицето на компании като Туитър, Гугъл и Фейсбук, а така също и с НАТО, както и с групата на Г- 7. Целта е чрез засилен обмен на информации да се активизира и ускори общата борба срещу фалшивите новини.
Предвидено е да се създаде система за ранно предупреждение, която в реално време да обръща внимание на руските дезинформационни кампании. Европейската общественост трябва да бъде своевременно предупреждавана и предпазена от фалшивите новини в интернет. С досегашните средства това няма как да стане – в момента има само един бюлетин, чиито информации са предназначени за вътрешна употреба и за журналисти.