Интрига при мотоциклетите и камионите след етап 11 на рали Дакар 2023
Етап 11 на рали Дакар 2023 предложи първата част на така наречения „маратон“, при който състезателите нямат право на помощ от сервизните си екипи след финала на отсечката. Това предполагаше в трасето с дължина от 274 километра в пустинята Empty Quarter лидерите в отделните класове да са по-внимателни. Въпреки това изненади и драми не липсваха.
Започваме с мотоциклетите, които традиционно са най-динамичната категория в пустинната надпревара и всеки ден се случва нещо ново. Отсечката бе спечелена от Лучано Бенавидес (Husqvarna), който надделя над Даниел Сандерс (GasGas) и Тоби Прайс (КТМ), съответно с минута и половина и почти две. В генералното класиране, обаче, аржентинецът е на 6-а позиция, с над 18 минути изоставане от водача.
А новият водач във временната подредба на 2 колела е Сакйлър Хоулс от тима на Husqvarna, който завърши етапа с 4-о време. Това, в комплект с едноминутно наказание за Тоби Прайс, бе достатъчно за американеца да се върне на върха на класирането в рали Дакар 2023. Разликата между двамата, обаче, е едва 28 секунди. Топ 3 допълва Кевин Бенавидес (КТМ), който даде 10-време в маратонската отсечка.
При автомобилите, Себастиан Льоб взе четвърта поредна етапна победа (и общо 5-а тази година), а болид на Prodrive – този на Герлен Шишри, донесе двойна етапна победа за британската фирма за спортни автомобили. Единственият пилот на Audi, останал в надпреварата – Матиас Екстрьом, бе третият най-бърз за деня.
С поредния си добър ден, Льоб сериозно се прицелва във второто място на рали Дакар 2023. Разликата му с Лукаш Мораеш вече намаля до под 10 минути, като французинът ще натиска до финала, за да грабне „среброто“ в маратона.
Самият Мораеш е една от приятните изненади в тазгодишната надпревара. Това е дебютно участие на бразилеца в „Дакар“, но това не значи, че той няма опит. 32-годишният пилот е двукратен национален шампион на Бразилия в рали-рейда, като е печелил два пъти едно от най-големите и тежки състезания в Южна Америка – Dos Sertoes. Негов навигатор е Тимо Готшалк, който има огромен опит в пустинните надпревари, включително титлата през 2011 година като ко-пилот на Насър ал Атия.
И като споменахме Ал Атия, катарецът е все по-близо до победата тази година. Пилотът на Toyota e с практически несломима преднина от над час и 20 минути спрямо Мораес, като в етапа отново заложи на сигурно и финишира с 5-о време.
Нетипично, изключително динамична се очертава и битката при камионите. Мартин Ван Ден Бринк бе най-бърз в маратонския етап, а лидерът в генералното класиране Янус Ван Кастерен изгуби над 21 минути в отсечката. Така, разликата между двамата холандски пилоти на Iveco се стопи до едва минута и 12 секунди. И нещата в класа на тежкотоварните тепърва ще се решават.
Драма имаше и при ATV-четириколките, където движещият се на трето място в генералното класиране Мануел Андухар отпадна заради технически проблеми. Александър Жиру продължава да е безапелационен лидер, с близо час и половина аванс пред Франциско Морено.
Драматичен обрат имаше и в класа на компактните прототипи Т3. Доскорошният лидер в надпреварата Гийом Де Мевиус загуби близо час и половина в етапа заради авария на болида му и така се свлече до третото място в класирането. Лидер там е вече Остин Джоунс, който има преднина от 55 минути пред сънародника си от САЩ Сет Кинтеро.
Без промяна са нещата в клас Т4 SSV и в рали Dakar Classic, където лидери продължават да са съответно Рокаш Бачушка и Хуан Морера. Етап 12 на рали Дакар 2023 ще предложи 185 състезателни километра.