Табели за никъде
До 17 август ще бъде направена цялостната ревизия на табелите по републиканската пътна мрежа, която се стопанисва от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Ревизията е разпоредена на всички 27 Областни пътни управления (ОПУ), които трябва да направят пълна проверка за състоянието на табелите, тяхната видимост и необходимостта от подмяната им.
Проверката засяга 20 хил. км пътна мрежа, в която влизат магистралите, скоростните пътища и пътищата I, II и III клас. В зависимост от резултатите от проверката ще се прецени дали трябва да бъде направена актуализация на вертикалната пътна сигнализация.
Ежегодни ревизии
Инициираната от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) ревизия на пътните табели не е първа по рода си. Още през 2009 г. със заповед на вътрешния министър беше издадена инструкция, която изискваше пълна инвентаризация на пътните знаци. Още тогава трябваше да бъде направена преценка кои стари табели вече са ненужни, нечетливи и неактуални към пътната обстановка. „Пътна полиция“ има през годините няколко подобни проверки. Те показват системни пропуски в маркировката на пътя, стари пътни знаци и такива, които са неадекватни към актуалния момент.
Истината за табелите по пътищата обаче е, че те се поставят в определени участъци, съобразно изготвения паспорт на пътя. Често в някои пътни участъци в страната има нелогични ограничения в скоростта, като единственият изход е в промяна параметрите на пътния паспорт. Има и много наследени проблеми, резултат от занижен контрол, като често пътните знаци са поставени не според изискванията, а заради обслужването на бизнес интереси. Така се стига до случаи, в които много от табелите пречат на движението, вместо да го улесняват, а често се използват и за „хранилки“ от контролните органи.
Изгубената магистрала
Конкретен пример за липсата на адекватно указани пътни ограничения е участък от магистрала „Хемус“. Отделни участъци от пътя имат ограничения достигащи и до 70 км/час. Читатели ни алармираха, че в участъка от тунел „Витиня“ до бензиностанцията на „Лукойл“ край Ботевград, на практика е обикновен автомобилен път с максимално разрешена скорост от 90 километра в час и с предупреждения за повишена опасност от преминаване на домашни и диви животни. Посоченият участък пък често се охранява от пътни полицаи, които следят за спазване на ограниченията.
Поставеният въпрос от читателите не е в ограниченията, а защо те се намират на магистрала, по която по принцип важат други правила за движение, а максимално разрешената скорост вече достигна 140 км/час.
OFFNews.bg изпрати запитване до АПИ, от което се очаква аргументиране на съответните ограничения и за това дали има основания въпросният участък да бъде обект на бъдещата ревизия.
Предизвестен край
Скептиците смятат, че резултатите от проверката на регионалното министерство са ясни предварително. АПИ стопанисва магистралите и първокласните пътища, много малко вероятно е там да има констатирани проблеми. Истинският проблем с табелите е по общинските пътища, които се стопанисват от местните власти. „По пътищата, които се стопанисват от АПИ, има една доста добра организация на движение, а това е малка част от пътната мрежа на страната. Това, което ще се получи като ефект, е да се премахнат една малка част от старите и неактуални табели, но проблемните табели по общините, няма кой да ги ремахне. А там са истинските проблеми“, коментира пред OFFNews.bg Борис Гаврилов, председател на Общото събрание на Български автомобилен съюз (БАС). Според него проверката ще покаже, че малка част от магистралите и първокласните пътища са с проблемни табели, а цялата отговорност за останалите пътища ще бъде прехвърлена на общините.
Според браншовите организации проблемът с табелите по пътищата не зависи само от трудното финансово положение на общините. От години например липсват трафик специалисти, а в някои общини тази длъжност дори е закрита. Така се стига до парадокса, че в градове като Варна няма трафик специалист, а в София има само един, което е и причината за създаването на „гора от табели“ и от това – хаос в трафика. Стига се и до безумни случаи, в които на първокласен път се поставя пешеходна пътека, чиято цел е да преведе клиентите на крайпътно заведение до паркинга от другата страна на платното.
Едно от решенията за изход от нелепи ситуации с табели, е създаването на национален регистър на пътните знаци. „В него трябва да бъдат събрани всички знаци и да бъде обяснено защо се намират на съответното място. За да бъде поставен един знак на едно място, трябва да има смисъл той да бъде поставен там“, обясни Борис Гаврилов. Според него с инвентаризацията ще се похарчат пари, а когато правителствата се сменят, нещата ще се върнат на изходна позиция.