OffNews.bg

Родители сезираха СЕМ за реклами на ваксини

Родители отправиха протестна нота до няколко институции срещу реклами на ваксини по телевизията. Основният мотив за недоволството им е, че рекламите се възползват от незнанието на зрителите и внушават мнението, че ваксинирането е основният начин за предпазване от болести, като по този начин се пренебрегват компетенциите на лекарите. 

Нотата е изпратена до омбудсмана, Съвета за електронни медии (СЕМ), Министерството на здравеопазването и Изпълнителната агенция по лекарствата.

В текста на писмото се казва:

Като част от активното гражданско общество и като родители сме провокирани и крайно възмутени от рекламите на ваксини, разпространявани в печатен и телевизионен формат. Неприятно ни изненада фактът, че е подновено излъчването на тв реклама на „Ротарикс”, в разрез с влязло в сила преди две години решение за нарушения в нея, без да са осъществени никакви сериозни промени, както е предписано в решението. Продължава и рекламата на „Церварикс” чрез рекламни пана, брошури, върху здравни карти и по други начини, с некоригирани нарушения, въпреки решението на ЕК на НСС от тази година. Излъчва се и телевизионна реклама на ваксината „Синфлорикс”, съдържаща също заблуждаващи и манипулативни внушения.

Според родителите връщането на рекламата на "Ротарикс" в телевизионния ефир около две години, след като вече е била свалена от екран заради открити нарушения, без никаква съществена промяна, грубо погазва и незачита Решение 64 от 9.06.2011 г. на Етичната Комисия към Национален съвет за саморегулация (ЕК към НСС), злоупотребява с правата и достойнството на българския зрител и родител.

Това действие поставя под съмнение безпристрастното и коректно издаване на разрешения от Изпълнителна агенция по лекарствата (ИАЛ). За рекламата излъчена през 2011 г. разрешението е под номер № А 119/29.04.2010 г. В съдържанието на рекламата са открити нарушения на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България. Сега излъчваният рекламен клип е със смислово непроменено съдържание, а разрешението от ИАЛ е под номер А 198/12.01.2012 г., от което може да си направим извод, че въпреки явните и признати нарушения, ИАЛ, а от там и рекламодателят не се чувстват длъжни да коригират рекламата по същество.

В предишната реклама се споменава, че „95% от децата под 5 години се заразяват с ротавирус”. В новата реклама се твърди, че „голяма част от децата под 5 години се заразяват с ротавирус”. Това не променя особено смисъла на текста. И не измества акцента на рекламата за внушаване на страх от болестта, за да се принудят зрителите да купуват рекламирания продукт.

Според тях насаждането на тревога и паника за това, че детето може да бъде отделено от родителите и прието в болница цели въздействие на съзнателно и подсъзнателно ниво. В същото време се прави и внушението, че единствено ваксината гарантира сигурност. 

Само лекар-специалист има право да прецени и препоръча ваксина на родителите, но те са тези, които ще решат дали ще се възползват, категорични са родителите.

Според тях с връщането на рекламата в тв ефир без тя да е променена според констатираните нарушения се създава усещането за "демонстрация на сила и власт на компанията производител и поръчител на рекламата".  

Недопустимо е като граждани на една съвременна европейска държава и най-вече като родители – настоящи и бъдещи, да позволим такава манипулация и гавра с нашата интелигентност, погазване на правата ни и фалшивата заинтересованост в рекламите за здравето на нашите деца!

Обръщаме се и към лекарите: Не позволявайте рекламите на лекарствени средства да изземат функциите Ви и да насаждат мнението, че знанията и опита Ви не означават нищо и не сте способни да комуникирате с родителите, че това което казва рекламата (явно и като скрит подтекст) е по-меродавно от прегледа и адекватното лечение!

Според тях ротавирусните инфекции, дори и да създават опасност за минимална част от пациентите, това може и трябва да бъде преценено само и единствено от лекар специалист.   

По-целесъобразно ще бъде според нас, да се съсредоточат сили и енергия върху повишаване здравната култура и личната отговорност към собственото и на околните здраве, отколкото да се създава илюзорното усещане за комфорт, безпроблемност, безопасност и единственото условие за тях да е само ваксинацията! Все едно се казва „Живей в мизерия и незнание – ти си спасен, защото си ваксиниран!”. 

В нотата се отбелязва също, че има някои противопоказания при ваксинация, описани в листовката на продукта, които само лекар може да определи, независимо от въздействието на рекламата, че ваксината е предназначена за всички. 

Наблюдаваме гореизброените нарушения, умишленото предизвикване на ужас от болести, риск за здравето на детето, ако не е ваксинирано, внушавана измамна сигурност, ако е ваксинирано и в продължаващото рекламиране на „Церварикс” под различни форми, предимно чрез рекламни пана и брошури във всички здравни, учебни заведения, търговски центрове и на всевъзможни места, включително и върху ученическата здравна карта, което е грубо натрапване и манипулиране на родителското мнение, а по-лошото е, че децата също имат достъп до тези документи и се въздейства негативно върху психиката им като им се внушава, че ще умрат от рак на маточната шийка, ако не се ваксинират с „Церварикс”. Това е поредното нарушение и незачитане след излизането на Решение № 133 на ЕК към НСС от 11.04.2013 г. за груби нарушения в цялата рекламна кампания на ваксината!

Подобни нарушения има и в телевизионната реклама на „Синфлорикс”. Твърдението, че „неваксинираният Петьо отново има отит” е манипулативно и подвежда хората, че само неваксинираните боледуват и че те задължително ще се разболеят многократно от отит. Същевременно фирмата производител обяснява в кратката характеристика на продукта, че отитът на средното ухо се причинява от много микроорганизми, различни от серотиповете във ваксината – доказателство, че и ваксинираните боледуват от отит. В рекламата на ваксината се твърди и че „защитава от отит“, което не е съвсем вярно, защото в кратката характеристика на продукта (КХП) пише:

„Очаква се защитата срещу отит на средното ухо, причиняван от пневмококовите серотипове във ваксината, да бъде значително по-слаба в сравнение със защитата срещу инвазивно заболяване. Освен това, тъй като отитът на средното ухо се причинява от много микроорганизми, различни от серотиповете на Streptococcus pneumoniae във ваксината, очаква се цялостната защита срещу отит на средното ухо да бъде ограничена”. (http://www.gsk.bg/docs/Synflorix_SPC.pdf)

Рекламите на ваксини като лекарствен продукт са специфична материя, за която са нужни медицински познания и в този смисъл се злоупотребява със зрителя, като се използва незнанието му, манипулирайки и умишлено внушавайки тревога и паника за децата му чрез рекламиране. Затова считаме, че не трябва да има реклами на ваксини под никаква форма, както това е валидно и за всички останали лекарствени продукти, които се използват само по лекарско предписание и преценка! Или ако се допуска такова рекламиране, то да е стриктно контролирано от съответните институции.

Прави впечатление, че нито една реклама на ваксина в България не е коректна, прецизна и точна, независимо дали се отнася за телевизионна или друг вид реклама.

Апелираме институциите занапред да съблюдават по-стриктно издаването на разрешения за реклами и контрол над тях, защото в противен случай чрез заблуждаващи внушения на родителското мнение се поставя в риск здравето на децата, а това е недопустимо.

Ние, като активни и свободомислещи граждани на Република България считаме, че е нередно поставянето на финансовите интереси над здравето и благополучието на населението чрез манипулативни рекламни кампании; безцеремонното и нагло потъпкване на нашите интереси като граждани на тази държава и като родители; грубото незачитане на влезли в сила решения на съответните институции, които са установили категорични решения в рекламите; вменяването на страх и тенденциозното поднасяне на заблуждаващи рекламни внушения! Ще направим всичко по силите си, за да не позволим това да се случва и в бъдеще!